امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

راههای اصولی از بین بردن زنگ زدگی آهن

معمولاً درب های آهنی و فلزی جزو ایمن ترین درب های ساختمان ها می باشند که در طرح‌ها و تنوع بالایی وجود دارد و پرکاربرد ترین و پرطرفدارترین درها می باشد. اما آهن و فلز زمانی که در مجاورت آب و هوای بارانی قرار بگیرند دچار زنگ‌زدگی خواهند شد که بدون شک این مشکل برای تمامی افرادی که از درب های آهنی استفاده می کنند پیش آمده است.

 بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برطرف کردن زنگ زدگی درب و پنجره های آهنی و فلزی مشکل می باشد. اگر شما قصد دارید زنگ زدگی درب و پنجره و یا فلزها اشیای فلزی و آهنی را در کمترین زمان از بین ببرید. پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

 

علل زنگ زدن آهن

 

علل زنگ زدن آهن

توجه داشته باشید اهن یکی از عناصر می باشد که در اثر برخورد با رطوبت و اکسیژن واکنش نشان داده و باعث می‌شود تا زنگ آهن یا اکسید آهن تولید شود. زنگ زدگی آهن یکی از انواع واکنش های اکسایش می‌باشد چرا که یون های آهن جدا شده و به اکسیژن آن اضافه خواهد شد.

توجه داشته باشید اکسیژن به تنهایی باعث اکسایش یا زنگ زدگی آهن می‌شود. در صورتی که اکسیژن در کنار رطوبت باشد باعث می‌شود تا زنگ زدگی آهن ایجاد شود. عواملی مانند رطوبت، آب شور، اکسید کربن و همچنین مواد اسیدی دیگری باعث می‌شود تا آهن دچار زنگ زدگی شود.

 برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن باید ابزار آهنی یا فلزی توسط پوشش های مختلف به زنگ زدگی مقاوم انجام شود. معمولا آهن را توسط عناصر مختلفی آلیاژ می‌کند و از پوشش های گالوانیزه حفاظتی برای عایق کردن آن در برابر زنگ زدگی انجام می دهد.

راههای اصولی از بین بردن زنگ زدگی آهن

برطرف کردن زنگ زدگی آهن با سرکه

راحت‌ترین روش‌های که شما می توانید جهت برطرف کردن زنگ زدگی آهن از آن استفاده نمایید؛ محلول سرکه می باشد. اگر پیچ و مهره یا اشیا فلزی آهن دچار زنگ زدگی شده باشد شما می توانید این اشیا را درون یک ظرف که درون آن محلول سرکه قرار دارد بریزید. پس از گذشت چند ساعت زنگ زدگی آن به صورت کامل از بین می‌رود. چرا که سرکه سیب دارای استیک اسید می باشد و در کمترین زمان زنگ زدگی آهن را از بین خواهد بود.

 اگر می‌خواهید برای از بین بردن زنگ زدگی درب ویلا، در باغ یا درب های فلزی ورودی ساختمان و … از سرکه سیب استفاده کنید. می توانید از یک آبپاش که درون آن سرکه قرارداده اید استفاده نمایید و بر روی سطح در بپاشید. پس از اینکه شما عملیات زنگ زدگی سرکه را به خوبی انجام دادید،روی فلز را هم پاک کرده و خشک نمایید. موادی که درون سرکه وجود دارد در استفاده طولانی مدت معمولا باعث ایجاد خوردگی و شکاف بر روی فلزات و آهن خواهد شد.

برطرف کردن زنگ زدگی آهن توسط سندبلاست

توجه داشته باشید سندبلاست یکی از شیوه‌های ساب پاشی می باشد که معمولاً برای پاک کردن و تمیز کردن سطوح فلزی که دچار زنگ زدگی و آلودگی صنعتی شدن استفاده می شود. سند بلاست یکی از فرآیندهای صنعتی می باشد با استفاده از فرآیندهای طبیعی با فشار بالای هوا باعث می‌شود تا سطح محصول فلزی تامین شود.

 سند بلاست معمولا به نام شن و ماسه پاشی نیز معروف است. به صورت فرایندی پرتاب شن و ماسه توسط جریان فشرده هوا به سمت سطح فلز می شود. هوای فشرده در این فرآیند به عنوان نیروی محرکه پرتاب موثر استفاده خواهد شد.

هوای فشرده مواد ساینده مانند شن و ماسه با فشار بسیار به سمت فلز زنگ زده پرتاب خواهد کرد که یک روش سنتی می باشد. برای برطرف کردن زنگ زدگی ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه از آن کمتر استفاده می شود.

برطرف کردن زنگ زدگی آهن توسط لیزر زنی

یکی دیگر از راه های از بین بردن زنگ زدگی آهن استفاده از لیزر زنی می باشد که از جمله پیشرفته ترین و بروز ترین روش های موجود می باشد. می توانید برای برطرف کردن اسید ها و زنگ های آهن از لیزر زنی قطعات آهن استفاده نمایید. در کمترین زمان میزان مصرف انرژی کمتری استفاده کرده و سطح وسیعی از سطوح زنگ زده را پاک می کند.

 برای از بین بردن زنگ زدگی در ابزارآلاتی مانند موتورهای جت محفظه های احتراق و … که در دماهای بالا کاربرد دارد می توان از لیزر زنی استفاده کرد. توجه داشته باشید در این روش با استفاده از لیزر پرتو های پر انرژی به سطح اکسیده شده میخورد و باعث می‌شود تا تمامی اکسید ها و رسوب های سطح که از زنگ زدگی می باشد به صورت کامل از بین برود.

 این روش کیفیت بالایی دارد و همچنین غیر شیمیایی می باشد. سرعت عملیات را بالا برده و همچنین کارهای وسیعی دارد باعث شده است تا افراد زیادی را به خود جذب نماید. معمولاً از نظر ذهنی برای تمیز کردن انواع قطعات مانند که شامل خط راست هنر و ابعاد کوچک استفاده کرد.

البته در نظر داشته باشید نه تنها برای تمیزکاری سطح باید تمیز کاری قطعات از جنس آلومینیوم، مس، برنج، فولاد نیمه سخت، آلومینیوم انودایز شده پلاستیک ضخیم و .. نیز استفاده می شود.

 

برطرف کردن زنگ زدگی آهن توسط لیزر زنی

 

برطرف کردن زنگ زدگی آهن توسط واتر جت

یکی دیگر از راه های برطرف کردن زنگ زدگی آهن استفاده از واترجت می باشد. روش واترجت معمولا فشار قوی برای تمیز کردن زنگ زدگی استفاده می شود که از نازل فشار قوی تشکیل شده و باعث می‌شود تا انرژی بشری را به انرژی جنبشی و مکانیکی تبدیل نماید و باعث پاک کردن زنگ زدگی بر روی آهن شود.

روش کار این واترجت ها به این صورت است که ابتدا میزان فشار آب معمولاً به سه روش معمولاً تا سه برابر توسط پمپ بوستر افزایش پیدا می کند. آب از فیلتر ها عبور کرده و به نظر می‌رسد که در آنجا بیش از ۲۵۰۰ بار افزایش پیدا می کند سپس آماده پرتاب خواهد بود.

 بهتر است بدانید این روش نسبت به روش های دیگر هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی کند. همچنین میزان فشار و دبی برای عملکرد صحیح واحد به درستی کنترل کنید. اگر میزان فشار و دبی بالا باشد باعث می شود تا اثر بخشی آن کاهش پیدا کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آهنگ های پر مراجعه نمایید.

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار، نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … می باشد. تمامی این مقاطع برای استفاده در ساخت و ساز می باشد که کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم این مقاطع را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تهیه کنید و از بابت کیفیت و مرغوب بودن آن هیچ دغدغه ای نداشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟

آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟

آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند؟

https://ahanhyper.com//?p=17116

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *