امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

دما و نقطه ذوب فولاد و آهن

آگاهی از نقطه ذوب فولاد و آهن، امکان ذوب اصولی و استاندارد فلز را برای صنعتگران فراهم می آورد. این امر از ایجاد مشکل در ترکیب و عناصر آلیاژ یا فلز جلوگیری می کند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فلزاتی مانند فولاد و آهن از نقطه ذوب مشخصی برخوردار می باشند.

از سوی دیگر، ترکیبات شیمیایی و ساختار متالورژیکی از مولفه های مهم و حائز اهمیت در نقطه ذوب آلیاژهای آهنی و فولادی به شمار می روند. همچنین، برای انجام این فرآیند از روش های مخصوصی مانند کوره مخصوص ذوب یا روش ذوب خمیری استفاده می گردد.

دمای ذوب یا نقطه ذوب فولاد و آهن دمایی بوده که در آن، زمینه مناسب برای تغییر شکل و تغییر حالت فلزات از جامد به مایع فراهم می گردد. به طور معمول، در نقطه ذوب، شکل مایع و جامد فلز در تعادل قرار می گیرند. در این حالت با اعمال حرارت به فلز، دمای آن تا رسیدن به مرز نقطه یا دمای ذوب، افزایش پیدا می کند.

بر این اساس، گرما و حرارت بیشتر موجب تبدیل حالت فلز از جامد به مایع می شود. همچنین، در اثر ذوب شدن تمام بخش های فلز، دمای مایع به علت وجود گرمای اضافی، افزایش می یابد.

بررسی نقطه ذوب فولاد و آهن

بررسی نقطه ذوب فولاد و آهن

1- نقطه ذوب فلز آهن

همانطور که عنوان گردید، نقطه ذوب فولاد و آهن در محدوده مشخص شده و ثابتی قرار دارد. آهن در زمره فراوان ترین فلزات سنگین در سطح جهان جای می گیرد. عنصر شیمیایی آهن با نماد Fe، از 30 نوترون، 26 پروتون و 26 الکترون تشکیل می گردد.

از سوی دیگر، با اعمال حرارت و گرما به فلز آهن، در ساختار و ترکیبات آن ارتعاش ایجاد می شود. حرارت بالا ضمن حرکت دادن ذرات عنصر، خاصیت خم شدن و چکش خواری را برای فلز ایجاد می کند.

برای انجام فرآیند ذوب کردن فولاد از روش های مختلفی مانند ذوب خمیری و کوره های ویژه ذوب، استفاده می گردد. در حال حاضر، بسیاری از کارخانه جات از روش کوره مخصوص ذوب، به علت عدم تولید دی اکسید کربن استفاده می کنند.

مطابق با استانداردها و ضوابط تعریف شده دمای ذوب آهن در محدوده ثابت 1535 درجه سانتیگراد قرار دارد.

به منظور بخشیدن شکل و فرم خاص به آهن، می بایست دمای ذوب این فلز را کمتر از میزان مشخص شده، در نظر گرفت. عموما، در حرارت و گرمای نزدیک به نقطه ذوب، امکان شکل و فرم دادن به آهن میسر می شود. همچنین، از عناصر مهم برای تغییر خواص فلز آهن، می توان به نیکل و کروم، اشاره نمود.

بر این اساس، نقطه ذوب نیکل (Ni) در محدوده 1453 درجه سانتیگراد و دمای ذوب کروم (Cr) در بازه 1890 درجه سانتیگراد اعلام شده است. در ضمن، نقطه ذوب آهن اسفنجی نیز در محدوده پایین تر از 1200 درجه سانتیگراد برآورد شده است.

2- نقطه ذوب فولاد

فولاد نمونه ای از آلیاژهای آهنی محسوب می شود. این محصول به علت ویژگی ها و خصوصیات متمایز در بسیاری از حوزه ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که دمای ذوب فولاد در بازه 1370 درجه سانتیگراد قرار دارد.

بر این اساس، قرار گرفتن فلز فولاد در این شرایط دمایی، موجب ذوب کامل آن می شود. علاوه بر این، نقطه ذوب انواع فولاد مانند فولادهای ساده کربنی، استیل 316 و فولاد ضد زنگ نیز در بازه مشخصی قرار دارد.

فولاد CK45 یا فولاد ساده کربنی، از دوام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش بهره می برد. نقطه ذوب فولادهای کربنی ساده در محدوده 1380 الی 1514 درجه سانتیگراد متغیر می باشد.

همچنین، نقطه ذوب فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل متناسب با گریدهای مختلف آن (1/4547، 1/4462، 316، 420، 446، 430)، متفاوت است. فولاد ضد زنگ به علت برخورداری از دوام و استحکام بالا در برابر خوردگی، در بسیاری از حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت بالای این نوع فولاد، از وجود 12 درصد کروم در ساختار استنلس استیل ناشی می شود. با در نظر گرفتن گرید های مختلف فولاد ضد زنگ، نقطه ذوب استنلس استیل در محدوده 1325 تا 1510 درجه سانتیگراد قرار دارد.

نقطه ذوب فولاد و آهن

علاوه بر این، استیل 316 به عنوان نمونه‌‌ای دیگر از آلیاژهای فولادی، از دمای ذوبی همانند فولادهای استنلس استیل برخوردار است. در ساختار استیل 316 دو درصد کربن و ترکیباتی مانند مولیبدن، نیکل و کروم وجود دارد.

پارامترهای موثر بر نقطه ذوب فولاد و آهن

اگرچه نقطه ذوب فولاد و آهن غالبا ثابت و مشخص می باشد، اما وجود یک سری فاکتورها و پارامترها می تواند نقطه ذوب این نوع از فلزات را تغییر دهد. ترکیبات شیمیایی، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه به شمار می رود.

مضاف بر این، ساختار متالورژیکی فلز را می توان از دیگر پارامترهای موثر بر دمای ذوب فولاد و آهن برشمرد. در این میان، تاثیرگذاری ترکیبات شیمیایی در مقایسه با ساختار متالورژیکی، بسیار بیشتر می باشد. این فاکتور می توان تغییرات بسزایی در نقطه ذوب یا انجماد فلز برجای گذارد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها می باشد که معمولاً محصولاتی را عرضه می کند که توسط برترین و شناخته شده ترین کارخانه های داخلی و خارجی تولید و ساخته شده اند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

استحکام فولاد چقدر است؟

چگونه آهن را به فولاد تبدیل کنیم؟

چگالی آهن چقدر است؟

روش های ذوب فولاد

https://ahanhyper.com//?p=7756

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *