امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

دستگاه تراش: انواع و روش های تراشکاری

برای تراش قطعات مختلف از دستگاه ها و ابزار مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها دستگاه تراس است. این دستگاه اغلب برای شکل دادن چوب یا فلز به کار برده می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی دستگاه تراش: انواع و روش های تراشکاری بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و کسب اطلاعات تکمیلی درباره آن تا پایان ما را همراهی کنید.

آشنایی با دستگاه تراش

دستگاه تراش یک ابزار ماشین کاری است که با چرخاندن قطعه به دور ابزار تراش باعث از بین رفتن قسمت های اضافه شده و بدین صورت می توان قطعه را با شکل مورد نظر ساخت. این روش قدیمی بوده و از سالیان دور همچنان مورد استفاده می باشد. در طول انقلاب صنعتی به این دستگاه موتورهای بخار را وصل کردند تا سرعت تراشکاری قطعه بالاتر رود. از این دستگاه می توان برای سوراخ کاری، شکل دهی، تراشکاری، سمباده زنی و تغییر شکل استفاده کرد. کارایی این دستگاه بالا بوده و در صورتی که نیاز به ابزار برش و شکل دهی دقیق نیاز دارید؛ این دستگاه گزینه بسیار مناسبی است.

دستگاه تراش

انواع روش های تراشکاری

روش های تراشکاری به سه دسته کلی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

تراشکاری اتوماتیک: این روش تراشکاری بهترین روش است و علاوه بر سرعت بالایی که دارد دقت آن نیز بالا است. برای تراش قطعات چوبی، شیشه ای، سنگی و فلزی از این روش استفاده می شود.

تراشکاری نیمه اتوماتیک: یکی دیگر از روش های تراشکاری به صورت نیمه اتوماتیک است با کمک اپراتور انجام می شود. از جمله این روش ها می توان به کار با دستگاه هایی چون دریل و فرز اشاره کرد. این روش ساده و راحت است و نیاز به تجربه خاصی ندارد.

تراشکاری دستی: این روش برای فلزات مناسب نبوده و معمولا برای قطعات چوبی و سنگی کاربرد دارد.

انواع دستگاه تراش

بهتر است بدانید دستگاه تراش در انواع مختلفی موجود است که عبارتند از:

دستگاه تراش نجاری: برای برش یا تراش مقاطع چوبی از این نوع دستگاه استفاده می شود.

دستگاه تراش فلز کاری: این دستگاه تراش مخصوص انواع مقاطع فلزی است.

دستگاه تراس شیشه: این دستگاه تیغه های قوی دارد و برای تراش شیشه کاربرد دارد.

انواع دستگاه تراش

اجزای دستگاه تراش

لازم است بدانید دستگاه تراش اجزای مختلفی دارد که هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. این اجزا شامل موارد زیر می شود:

ریل دستگاه تراش

ریل دستگاه آلیاژی بوده و پایه ها از جنس فولاد چدن می باشند. ابزارها و قطعه بر روی ریل قرار گرفته برای برش به صورت خطی حرکت می کنند.

الکتروموتور دستگاه

یگی دیگر از اجزای دستگاه تراش الکتروموتور است که مسئولیت میزان دور چرخش قطعه کار را به عهده دارد. این قطعه بسیار مهم بوده و از سه فاز تشکیل شده است که کار آن از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است.

جعبه دنده اصلی

قبل از آنکه الکتروموتور به محل قطعه برسد؛ از جعبه دنده عبور می کند. این قطعه سرعت تراشیدن قطعات را تنظیم می کند.

محور اصلی

این قسمت بخشی از اجزای تشکیل دهنده دستگاه برش جعبه است که یک سر آن از جعبه دنده خارج می شود. این محور برای نگهداری قطعات بوده و بدین صورت است که قطعه اول سوار بر این محور شده سپس دوران می کند. به طور کلی می توان گفت این محور بین قطعه و جعبه دنده یک واسط است.

دستگاه مرغک

از مرغک برای برشکاری و سوراخکاری قطعاتی که طول زیادی دارند استفاده می شود. این قطعه در قسمت راست ماشین تراش تعبیه شده است.

کلیدهای راه اندازی

از دیگر اجزای دستگاه تراش می توان کلیدهای راه اندازی را نام برد که در قسمت بالای جعبه دنده قرار دارند. هر کدام از این کلیدها برای کاربردی استفاده می شوند.

اهرم راه اندازی

این اهرم برای راه اندازی و توقف عملیات تراش کاری بوده و قابل تنظیم در سه وضعیت وسط، بالا و پایین است. وقتی اهرم در حالت وسط باشد دستگاه به صورت خلاص است و هنگامی که اهرم در حالت بالا باشد؛ محور اصلی و سه نظام برخلاف هم می چرخند. همچنین در صورتی که ابن اهرم در حالت پایین باشد؛ اول باید الکتروموتور را روشن کرده و بعد محور اصلی و سه نظام در یک جهت می چرخند.

اجزای دستگاه تراش

عملکرد دستگاه تراش

عملکرد دستگاه تراش بدین صورت است که اول قطعه را داخل دستگاه گذاشته و ثابت می کنند. بعد از آن دستگاه چرخاننده چرخش را شروع کرده و زمانی که قطعه به صورت دورانی کار می کند به برنده فشار وارد کرده و فرآیند براده برداری از قطعه آغاز می شود. در نهایت محصول نهایی تولید و آماده عرضه می شود. میزان چرخش قطعه را می توان تنظیم کرد و این میزان براساس دور بر دقیقه تعیین می شود.

توجه کنید که جنس برنده دستگاه باید سخت تر از جنس قطعه کار باشد تا برنده همراه با عملیات تراش از بین نرود و محصولی تمیز ارائه شود. برش این دستگاه به صورت خطی و به صورت موازی قطعه انجام می شود. در نتیجه باید گفت از این دستگاه برای قطعاتی که قابل چرخش بوده و دارای فرورفتگی و تیزی نباشند؛ استفاده می شود.

نکات ایمنی زمان استفاده از دستگاه تراش

وقتی از دستگاه تراش استفاده می کنید؛ رعایت برخی نکات الزامی است تا از اتفاقات بعدی جلوگیری شود. این نکات عبارتند از:

وقتی با دستگاه تراش کار می کنید؛ حتما از عینک ایمنی و محافظ صورت استفاده کنید زیرا در صورت برخورد آن به چشم و صورت آسیب وارد می شود. توجه کنید که ابزارهای تراش تیز باشد؛ زیرا ابزار تراش کند مناسب نبوده خطرناک می باشد. بنابراین قبل از شروع عملیات حتما ابزارها را تمیز کرده و در صورت نیاز به تعمیر آن را انجام دهید.

یکی دیگر از نکات مهم در زمان کار با دستگاه این است که از استفاده انگشتر، ساعت و یا دستکش پرهیز کنید چون اگر هر کدام از این وسایل در دوک گیر کند حادثه زیان باری را ایجاد می کند‌. در صورتی که موهایتان بلند است حتما آن را بسته و اگر لباس آستین بلند پوشیده اید؛ آستین ها را بالا بزنید. در هنگام کار با این دستگاه تمامی اصول و ایمنی را رعایت کنید تا کار به درستی انجام شود.

نکات ایمنی دستگاه تراش

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع و محصولات فولادی می باشد. برخی از پرکاربردترین این مقاطع می توان به میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی و پروفیل و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی برای خرید این مقاطع فولادی از سراسر ایران می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

کارایی دستگاه تراش را ذکر کنید؟

از این دستگاه برای سمباده زنی، تغییر شکل، تراشکاری، شکل دهی و سوراخ کاری استفاده می شود.

انواع روش های تراشکاری کدامند؟

تراشکاری اتوماتیک، نیمه اتوماتیک، دستی

نکات ایمنی زمان کار با دستگاه تراش را بیان کنید؟

ایمنی در تراشکاری

استفاده از دستکش، انگشتر و ساعت ممنوع، استفاده از عینک ایمنی و محافظ صورت، تمیز کردن ابزار قبل از عملیات، موهایتان را بسته و آستین ها را بالا بزنید.

https://ahanhyper.com//?p=71694

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *