امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

خمکاری انواع ورق و لوله فولادی

در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

خمکاری ورق و لوله فولادی

 در مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن ابتدا شما را با خمکاری آشنا می‌کنیم. عملیات خمکاری در ایران سابقه زیادی دارد و صنعتگران ایرانی قطعات سماور، قوری، ظروف آشپزخانه، قطعات لوستر، چراغ های خیابانی و قطعات دیگر را توسط روش تولید و عرضه می کنند.

با وجود پیشرفت بسیار زیاد در صنعت و ساخت دستگاه های مدرن چند منظوره این فرآیند در اغلب نقاط ایران به روش‌های قدیمی انجام می‌شود. اما در صنایع و تولید قطعات خودرو و ورق فولادی از ماشین‌آلات نسبتا پیشرفته تر نیز استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که با افزایش قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به آن ها صاحبان صنایع روش تولید را مورد تجدید نظر قرار داده و روش جدیدی را جانشین روش های قدیمی کند.

 

خمکاری ورق و لوله فولادی

 

 یکی از این روش های جدید خمکاری می باشد که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. توسط دستگاه‌های معمولی و پیشرفته خمکاری دستی اسپنینگ با قدرت بالا شکل دادن برشی و شکل دادن سیلانی یا اسپنینگ لوله بیش از ۵ هزار قطعه تولید و عرضه خواهند شد.

دستگاهی برای خم کاری و رول انواع ورق

در ادامه مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن باید ذکر کنیم که اسپنینگ دارای محدودیت‌های خاص خود می باشد. به گونه ای که در روش های دستی تنها فلزات نرم با ضخامت کم توسط خمکار فرم داده خواهد شد. پس از کشف ماشین بخار از نیروی بخار برای به حرکت در آوردن دستگاه استفاده شد که این دستگاه نیز دارای محدودیت بود.

 اختراع برق باعث شد تا کارها آسان تر شود. چرا که در این حالت وظیفه خمکاری تنها کنترل تکنیک شکل دادن است و از نیری برق نیروی محرکه دستگاه را تأمین نماید. اختراع برق همچنین محدودیت نرمی فلزات را نیز به خوبی از بین برد و امکان شکل دادن فلزات سخت را آماده کرد. در اینجا تکنیک داده و برشی و شکل درستی را ایجاد کرد.

محدودیت دیگر خمکاری ورق فولادی؛ نقش بسیار مهم در خمکاری اپراتور می باشد و کیفیت بستگی به مهارت شخص و عواملی مثل تمرکز حواس و خستگی، تجربه و … نیز دارد. برای اینکه این محدودیت ها از بین بروند دستگاه های اتوماتیک ساخته و روانه ی بازار شدند. امروزه اطلاعات لازم توسط اپراتور به کامپیوتر همراه دستگاه داده خواهد شد و کلیه عملیات تولید به صورت اتوماتیک و بدون دخالت شخص انجام می‌شود.

 

دستگاهی برای خم کاری و رول انواع ورق

 

فرایند خم کاری ورق استیل

در ادامه مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن باید ذکر کنیم که ورق استیل محصولی است که از جنس فولاد ضد زنگ تولید می‌شود. در کاربردهای بسیاری در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای استفاده از آن در هر قسمت از صنعت باید متناسب با نیاز آن صنعت تغییر شکل دائمی داده شود.

 خمکاری و شکل دهی متناسب با جنس و میزان مقاومت آن به شکل های مختلفی انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که ورق استیل به عنوان ماده اولیه مورد نیاز برای ساخت ادوات به کارخانه‌ها ارسال خواهد شد. بنابراین مشخص می‌شود که قیمت انواع ورق از عوامل بسیار مهم در تاثیر گذاری قیمت نهایی فلزی می باشد. به طور کلی ورق استیل به دو دسته تقسیم می شود اول آن ورق هایی می باشند که توسط آهنربا جذب نخواهد شد.

 دست دوم که گران تر بوده و در صنعت بسیار پر کاربرد می باشد ورق هایی هستند که توسط آهنربا جذب می‌شود. میزان سختی انواع آلیاژهای ورق به نوع و مقدار عناصر تشکیل دهنده آن ها بستگی دارد. هر چه سختی آن بالاتر باشد خمکاری آن به نیروی بیشتری نیاز دارد .توجه داشته باشید که خمکاری بر روی انواع مختلف مواد اسیدی مثل ورق پروفیل، قوطی، تسمه، لوله و شفت قابل انجام خواهد بود.

 نوع خمکاری برای هر یک از مقاطع متفاوت می باشد. ورق استیل ابتدا با استفاده از غلتک های نورد به ضخامت به نظر خواهد رسید.در مراحل بعد برای خمکاری ورق استیل از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. که در ادامه ذکر می کنیم.

دستگاه خم کن دستی: برای خم کردن ورق استیل در ضخامت و ابعاد محدود

دستگاه پرس برک: برای تولید قطعات استیل با زوایای مشخص و منحنی

دستگاه خم غلطکی: برای شکستگی و خمکاری ورق استیل جهت تولید حجم هایی مثل کرکره و مخروط در ابعاد مختلف که در تولید تجهیزات صنعتی مثال دیگ های بخار و مخازن نگهداری مایعات و … استفاده می شود.

دستگاه خمکاری پرس ورق: برای تولید قطعات استیل در تولیدات انبوه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دستگاه خم کن ورق

در ادامه مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن باید ذکر کنیم که برای خمکاری معمولاً دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود که توسط هر یک از دستگاه ها زانو خم معینی به وجود می آید. دستگاه خم کن ورق فلزی با توجه به نوع عملکرد و تعداد غلتک ها به انواع زیر تقسیم بندی خواهد شد.

 

انواع دستگاه خم کن ورق

 

دستگاه خم کن ورق در دورول یا دو غلتکی

توجه داشته باشید که دستگاه تجهیزات کارآمد با دقت بالا و خودکار می باشد که غلتک بالایی از جنس فلز سخت و غلطک پایینی از جنس مواد الاستیکی پوشیده شده توسط پلی اورتان با مقاومت بالا می باشد. توسط این دستگاه می توانید اشکال منحنی مثل استوانه و نیم دایره بر روی ورق ایجاد نمایید.. ورق فلزی از بین دولت باید عبور کند و نیرویی که با آن وارد می‌شود باعث می‌شود تا شکل هندسی در آن ایجاد شود.

دستگاه خم کن ورق سه غلتکی

معمولاً در ساخت بدنه تجهیزات صنعتی و دیگ های بخار از این دستگاه استفاده خواهد شد. به صورت معکوس برای صاف کردن و های فلزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه خم کن ورق چهار غلطکی

در ادامه مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع دستگاه آن؛ دستگاه خم کن ورق ۴ غلتک می‌باشد. دارای توانایی انجام فرآیند ماشین دورول بر روی ورق را دارد. علاوه بر این برخی از انواع آن دارای عملکردی شبیه به دستگاه پرس برک نیز می باشد. از جمله مطمئن ترین و بهترین دستگاه های نورد ورق در صنعت تولید به شمار می رود.

دستگاه های خم کن ورق پرس برک

در ادامه مبحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن باید ذکر کنیم که ابعاد، زاویه ها، سایزهای مختلف توسط دستگاه خم کاری ایجاد می شود. ورق های ثابت و متحرک قالب های ۷ شکل برای ایجاد انواع زاویه های خم و بدنه پنل کنترل سیستم تولید و انتقال نیرو از اجزای عمده این دستگاه ها می باشند.

 این نوع دستگاه معمولاً به دو صورت نیمه خودکار و تمام خودکار وجود دارد. توجه داشته باشید دو نوع پرکاربرد پرس برک دستگاه مکانیکی که با موتور الکتریکی کار می‌کند و هیدرولیکی آن که از سیلندر های هیدرولیک برای اعمال نیرو استفاده خواهد شد وجود دارند.

دستگاه های خم ورق فلزی فولدینگ

این دستگاه معمولاً شبیه دستگاه قبلی بوده و تفاوت آن ها در نحوه تنظیم نگهداری و خمکاری ورق خواهد بود که استفاده از این دستگاه نیاز به تجربه دارد و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

در این مطلب برای شما بازدیدکنندگان عزیز بحث خمکاری انواع ورق و لوله فولادی و معرفی دستگاه‌های آن را برای شما بیان کردیم. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل های ساختمانی و … می باشد. می توانید این محصولات را از طریق وب‌سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

خم کاری لوله فولادی و نکات مهم درباره آن

خمکاری ورق آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=24584

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *