امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

خاک آهن و کاربردهای آن

در این مقاله از وب سایت آهن هایپر قصد داریم خاک آهن و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

خاک آهن

با توجه به خاک آهن و کاربردهای ان باید ذکر کنیم که به براده آهنی که در مرحله برشکاری فولاد ایجاد می‌شود خاک آهن گفته می شود. پس از عملیاتی مثل مته کردن و سوهان زدن قطعات فولادی از قطعات فولادی جدا می شوند و سپس جمع آوری خواهد شد. این خاک آهن ها معمولاً جزو ضایعات آهنی و فولادی به حساب می آید.

 با توجه به خاک اهن و کاربردهای آن باید ذکر کنیم با توجه به اینکه خاک آهن جزء ضایعات آهن به شمار می روند. اما می‌توان از این ضایعات بارها و بارها در کاربردهای بسیاری استفاده کرد. ضایعات فولادی در صنعت فولاد به حداقل مقدار خود خواهد رسید. پودر آهن معمولاً به دو شکل احیا شده و احیا نشده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. پودر اهن احیا نشده دارای رنگ سیاه و زغالی می باشد و به صورت اکسید است پس از طی مراحل به رنگ خاکستری در می آید.

 

خاک آهن

 

خواص فیزیکی و شیمیایی خاک آهن

در ادامه مبحث خاک آهن و کاربردهای ان قصد داریم خواص فیزیکی و شیمیایی خاک آهن را برای شما عزیزان بیان کنیم. خاک اهن فلزی سفید و براق می باشد که دارای خاصیت نرمی بوده به راحتی می توانید از آن استفاده نمایید. در صورت قرار گرفتن در محیط مرطوب بر روی براده ها پوششی از اکسید هیدراته قرار می گیرد. خاک آهن یک ماده مغناطیسی می باشد که دارای درخشش خاصی است.

بهتر است بدانید این ماده دارای نقطه ذوب ۱۵۳۵ و نقطه جوش ۳۰۰۰ درجه است. بنابراین با توجه به خاصیتی که ذکر کردیم در اثر مجاورت با دمای بالا آتش خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که خاک آهن نسبت به اکسیداسیون بسیار حساس بوده و نباید در مجاورت آب و هوا قرار بگیرد. این ماده محلول در حلال‌های آلی است که از اسیدیته ندارند. ذرات خاک آهن درست مانند یک آهنربا عمل خواهند کرد و به میدان مغناطیسی آهنربا نیز حساس می باشد.

ذرات را به راحتی همدیگر را جذب می‌کنند و این خاصیت باعث خواهد شد تا الگوهای مختلفی از ذرات آهن ایجاد شود. بهتر است بدانید فلز آهن با توجه به خاصیت بی نظیری که دارد پایه و اساس تولید بسیاری از مقاطع فولادی می باشد. به همین خاطر خاک آهن حاصل از این فلز در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. خواص منحصر به فرد آلیاژ آهن همراه با کربن، نیکل، کروم و عناصر دیگر باعث تولید مواد با ویژگی های شیمیایی و فیزیکی متفاوت می شود.

کاربرد خاک آهن

در ادامه مبحث خاک آهن و کاربردهای آن باید ذکر کنیم با توجه به خاصیت بی نظیر عنصر آهن براده های به جا مانده از برش آلیاژهای آهن نیز دارای ویژگی ها و کاربرد های منحصر به فرد می باشد. می‌توان از خاک اهن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در صنایع مختلف بهره‌مند شد. از جمله کاربردهای خاک اهن استفاده برای حذف آرسنیک موجود در آب آشامیدنی و استفاده در صنعت الکترونیک سازی می باشد. در ادامه برخی از کاربردهای خاک اهن را شرح می دهیم.

 

کاربرد خاک آهن

 

سیستم تصفیه آب

از خاک آهن می توان در ساخت نمک های فریک و آهنی بهره مند شد که برای تصفیه آب از آن استفاده می شود. در تهیه نمک معمولاً از کلرید فریک و کلرید آهن و اکسیدهای آهن استفاده خواهد شد که از فراورده‌های خاک آهن به شمار می‌رود.

بسته بندی مواد غذایی

با توجه به خاک آهن و کاربردهای آن باید ذکر کنیم که یکی از کاربردهای این محصول استفاده در بسته بندی مواد غذایی می باشد که برای جذب بهتر اکسیژن از بسته های خاک آهن استفاده خواهد شد. برای این کار باید از محصول فوق العاده ریز و با درصد خلوص بالا استفاده نمایید. از خاک آهن هم برای غنی سازی مواد غذایی و در صنایع داروسازی برای تولید مکمل ها استفاده خواهد شد.

جوشکاری و لحیم کاری

از کاربردهای دیگر خاک آهن؛ استفاده از آن در هنگام لحیم کاری قطعات مختلف می باشد. در واقع از این پودر برای حفظ درزهای محکم بین قطعات استفاده خواهد شد. با توجه به خاصیت تحمل حرارت بالای خاک آهن در هنگام لحیم کاری به صورت مایع ذوب خواهد شد. در این صورت برای فضای خالی بین دو قطعه که قرار است باید آن را پر خواهند کرد. در جوشکاری نیز از خاک آهن در صحنه های هسته دار یا به عنوان بخشی از مواد پوششی که به الکترودهای جوش داده می‌شوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استفاده از خاک آهن در صنایع چاپ

در ادامه مبحث خاک آهن و کاربردهای آن باید ذکر کنیم که از این محصول در دستگاه های چاپ مثل چاپگرهای رنگی، دستگاه های کپی و چاپگرهای سیاه و سفید نیز استفاده خواهد شد. به خاطر اینکه در این دستگاه ها کارتریج تونر استفاده می‌شود هسته‌های حامل از براده یا همان خاک آهن برخوردار می باشد. در واقع این هسته‌ها قبل از انتقال تونر به گیرنده نوری برای حمل و نقل تونر و شارژ آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حذف ناخالصی گوگرد در سوخت های گازی

با توجه به خاک اهن و کاربرد های آن باید ذکر کنیم که از این خاک ها هم برای حذف ناخالصی گوگرد در سوخت گاز استفاده می شود. به این صورت که گوگرد به راحتی با براده آهن اکسید شده و از بین خواهد رفت.

تولید لنت ترمز

از کاربردهای بسیار مهم خاک آهن استفاده از آن در تولید لنت ترمز می باشد. در این روش از بازگردانی آهن به چند خط تولید در کنار خاک آهن از پوسته اکسید آهن نیز استفاده خواهد شد که با انجام چند فرآوری بر روی این مواد لنت ترمز تولید خواهد شد. البته بهتر است بدانید که علاوه بر خاک آهن باید از آهن اسفنجی نیز برای تولید لنت ترمز استفاده کرد. هرچند این نوع لنت ترمز به اندازه لنت ترمز تولید شده از خاک اهن با کیفیت نمی باشد.

از دیگر کاربردهای خاک آهن می توان به استفاده در صنایع فولاد سازی، جهت افزایش وزن مواد، استفاده در کشاورزی، استفاده در تولید رنگ های صنعتی و شیمیایی، استفاده در آزمایشگاه، استفاده جهت تولید محصولات اصطکاکی و … اشاره کرد.

در این مقاله از وب سایت آهن هایپر برای شما بازدیدکنندگان گرامی خاک آهن و کاربردهای آن را بیان کرده که در صورت نیاز می توانید از این اطلاعات استفاده کرده و محصول باکیفیت را انتخاب نمائید. بهتر است بدانید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و محصولات فولادی می باشد که این محصولات توسط برترین تولید کنندگان است داخلی و خارجی تولید شده است.

 برخی از این محصولات عبارتند از: انواع میلگرد در سایز های مختلف، انواع تیرآهن و ناودانی و نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق های گالوانیزه و … می باشد. شما عزیزان این محصولات را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

سنگ آهن چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

اکسید آهن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=24582

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *