امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها چه اهمیتی دارد؟

حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها یکی از مهم ترین مسائلی است که امروزه برای انتقال سیالات به واسطه لوله های فولادی مورد توجه قرار گرفته است. فشار نامی که به دمای لوله و مواد سازنده آن اشاره می کند می تواند یک فشار کاملا مجاز را در دمای متفاوتی معرفی کند تا شما بتوانید از لوله های متفاوت و وابسته به فشار ثابت در دماهای گوناگون استفاده کنید.

به هر حال با توجه به شرایط گوناگون لوله ها ممکن است، نقاط ضعف خاصی داشته باشند و در قسمت های گوناگون لوله شما فشار های مجاز را با افزایش و کاهش خاصی مشاهده کنید. استانداردهای متفاوتی برای فشار مجاز لوله ها و فلنج ها مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می گیرد که دقیقا همین استانداردها و اتصالات می تواند به برآورد قیمت روز لوله کمک کند.

 

حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها

ضرورت شناخت حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها

از جمله دلایل اهمیت حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها توجه به این مسئله است که فلنج ها یکی از اجزای تقریبا ضعیف در سیستم لوله کشی به حساب می ‌آیند که هرگونه آسیب و مشکل که برای فلنج ایجاد می شود صددرصد ممکن است خرابی های ریز و درشتی را در سیستم لوله‌کشی به نمایش بگذارد و به همین خاطر، ضخامت لوله را باید با توجه به نوع فلز در نظر گرفت.

امروزه دسته بندی خاصی را برای سیستم لوله کشی با توجه به حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها تعیین می کنند که معمولا یک دسته را با توجه به کلاس فشاری همانند فلنج مشخص می کنند و همچنین از اتصالات دنده ای نیز استفاده می‌کنند. اما دسته دیگر با توجه به ضخامت و هم چنین استاندارد دیگر اتصالات مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولا نقاطی که در سیستم لوله‌کشی با ضعف بیشتری روبرو هستند را برای  دمای فشار قابل تحمل مورد بررسی قرار می دهند.

شناخت قسمت های ضعیف لوله

معمولا حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها را برای نقاطی که در سیستم لوله کشی با ضعف بیشتری رو به رو است با کلاس های فشاری خاصی براورد می کنند و مورد بررسی قرار می دهند و با توجه به کلاس های گوناگون شما می توانید ساختار متفاوتی را برای لوله مشخص کنید.

  برای بسیاری از افراد که در حوزه مطالعات مهندسی فعالیت می‌کنند، شناخت حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها اهمیت بالایی دارد. عمدتا در هر نوع سیستم لوله کشی فشار و دمای بالا یک عامل تهدید کننده به حساب می آید و می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد

زمانی که شما به انجام لوله کشی توکار می پردازید، بهتر است بدانید که به خاطر استفاده از گچ و بتن معمولا هرنوع انبساط حرارتی حذف می گردد و برای این که لوله بتواند مسیر مناسبی را پیدا کند باید از اسفنج و یا فوم برای سیستم در نظر گرفت.

حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها

از جمله شگرد ها و شیوه هایی که شما می‌توانید برای سیستم لوله کشی و شناخت حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها در نظر بگیرید، استفاده از لوله ها و اتصالاتی است که انبساط حرارتی آن ها ضریب بسیار کمتری دارد و این لوله ها می تواند لوله چدن و یا کربن استیل باشد که صددرصد در برابر شرایط دمایی تغییرات بسیار کمتری را مشخص می‌کند.

یا حتی به کار بردن قطعه انبساطی از جمله روش های متعادل سازی برای حرارت به حساب می آید که می تواند هر نوع فشار را بر سیستم لوله کشی به صورت کنترل شده وارد آورد و شما تغییرات دمایی بسیار کمی را در سیستم لوله کشی می توانید مشاهده کنید. البته از جمله روش های دیگر برای پیدا کردن حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها استفاده از قطعه انبساطی آکاردئونی است که می تواند تغییرات مربوط به دما را مدیریت کند.

لوله آتشخوار و گوشتخوار

لوله آتشخوار و گوشتخوار

شما برای محاسبه حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها باید به قطر و ضخامت لوله، فشار داخلی لوله، قطر خارجی لوله، تنش کششی و کیفیت و استانداردهای متفاوت با ضخامت های گوناگون با توجه به لوله های نازک و ضخیم و هم چنین استفاده از ضریب Y با توجه به نوع دما، ضخامت ماده توجه نمایید.

معمولا برای لوله های آتشخوار به این دلیل که مقاومت حرارتی بالایی دارند، برای انتقال سیالات استفاده می کنند که البته لوله گوشتدار با ضخامت بالا می تواند برای جابجایی مواد نفتی و صنایع پتروشیمی نیز گزینه مناسبی به شمار آید.

داکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها را با توجه به موارد گفته شده به راحتی می توان در نظر گرفت. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای محاسبه باید از اعداد و ارقام درست استفاده شود و هم چنین به انواع ضریب نیز دقت کنید.

سخن پایانی

برای محاسبه حداکثر دمای فشار قابل تحمل برای لوله ها همان گونه که در این مقاله به این موضوع اشاره شد شما باید از روش های متفاوتی برای حفاظت از سیستم لوله کشی در مقابل انواع فشار و دمای بالا که یک عامل تهدیدکننده به حساب می آید استفاده کنید. هم چنین تعیین فشار وابسته به نوع استاندارد و اهمیتی که برای دما و فشار مورد توجه قرار می گیرد، مشخص می گردد.

این چنین است که می توان به اهمیت و ضرورت شناخت دما و فشار قابل تحمل در لوله به راحتی اشاره نمود. این نکته را به خاطر بسپارید که امروزه  فشار نامی به نوع مواد و دمای لوله بستگی دارد. اما به هر حال اگر شما از افراد ماهر کمک بگیرید بدون استرس می توانید  حداکثر دمای فشار قابل تحمل را برای انواع لوله ها به سادگی مشخص نمود. هر لوله ای با توجه به استقامت خود قیمت و کیفیت خاصی را مشخص می کند.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ساپورت لوله فولادی

لوله چیست ؟

انواع اتصالات لوله فولادی

https://ahanhyper.com//?p=13866

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *