امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

جک سقفی چیست؟

خیلی ها ممکن است حتی درباره جک سقفی و نقش ضروری آن در ساختمان سازی، چیزی به گوششان نخورده باشد. اما مهندسین سازه همیشه سعی در تهیه بهترین جک های سقفی بازار داشته اند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا بطور تخصصی و جامع به معرفی جک سقفی بپردازیم.

جک سقفی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، جک سقفی، به منظور نگهداری سقف و تحمل نیروی ناشی از آن جهت جلوگیری از ریزش آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع هر نوع سقفی اعم از طاق ضربی، تیرچه بلوک، وافل، یونولیت و…، هنگامی که در پروسه ساخت و اجرا هستند، بایستی توسط جک های سقفی به تعداد زیاد در نقاط مختلف نگه داشته شوند تا هر لحظه از امکان ریزش آن ها جلوگیری به عمل آید. بنابراین جک سقفی نقش تکیه گاهی مؤثر برای سقف در حال اجرا دارد.

جک های سقفی دارای انواع مختلفی می باشند که بر حسب نوع و شرایط پروژه ساخت و ساز، متغیر اند. اگر قصد دانستن بیشتر درباره این جک های پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی دارید، پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

در سایت آهن هایپر، مقالات دیگری در زمینه ساخت و سازهای با قطعات فولادی و بتنی تهیه شده اند که می توانید در صورت تمایل از آن ها نیز بازدید به عمل آورید.

 

کاربردهای جک های سقفی

 

کاربردهای جک های سقفی

خیلی از سازندگان ممکن است به دلیل کوچک و در نهایت دو طبقه بودن پروژه ساختمانیشان، از استفاده از جک های سقفی صرف نظر نمایند و مسئله را سطحی بگیرند!

مهم نیست خانه دو طبقه ای می سازید یا برج، چرا که جک سقفی با اهداف کفراژبندی سقف و نگهداری نیروی آن تا اتمام پروژه و عدم نیاز به آن، استفاده می گردد. بنابراین بایستی وجود این قطعه به تعداد مورد نیاز، همیشه لحاظ گردد.

جک سقفی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

جک سقفی به طور کلی از سه بخش نری، مادگی و رزوه تشکیل شده است. بر روی لوله نری، سوراخ هایی به همراه پین فنردار در فاصله های منظم 10 سانتی متری به منظور تنظیم نمودن ارتفاع ایجاد شده اند. پیچ و مهره های موجود بر روی مادگی نیز با کمک گوه و انواع رزوه، در داخل این سوراخ ها محکم می شوند.

همچنین در جک های سقفی که به صورت شاقول ساخته می شوند، شمع هایی به منظور بالا بردن ضریب اطمینان سازه و تحمل نیروهای جانبی به اشکال لوله ای، قوطی یا سولجر تعبیه شده اند. شکل این شمع ها به مانند دو بازوی کوچک و بزرگ می باشند و شکل یک گونیا را به خود می گیرند.

مشخصات فنی جک سقفی

به طور کلی جک ها به دو شکل تولید می شوند. جک های سبک عموماً برای تحمل نیروهای پایین با ضخامت و ابعاد کم طراحی شده اند و بالعکس، جک های بزرگ با دارا بودن طول و ضخامت زیاد، مخصوص سنگین ترین سقف های ساختمانی می باشند.

بهتر است بدانید قسمت بالا و پایین جک هر یک از قطر ضخامت متفاوتی برخوردار می باشند که البته با توجه به نوع سازه ممکن است متفاوت باشند. با این حال قطر و ضخامت قسمت بالای جک به صورت استاندارد، به ترتیب 5 سانتی متر و 2.5 میلی متر است. این در حالی است که قطر قسمت پایینی آن ها 6 سانتی متر با ضخامت 2 میلی متری می باشد.

با انواع جک سقفی آشنا شوید

 

انواع جک سقفی

 

جک های سقفی با توجه به نیاز پروژه، در انواع متنوعی تولید و عرضه می گردند و شامل موارد زیر می شوند:

  • جک های سقفی فلزی
  • جک های سقفی شمعی
  • جک های سقفی دارای صلیب و بدون صلیب
  • جک های سقفی تلسکوپی
  • جک های سقفی U شکل عراقی

و…

انواع جک سقفی بر حسب ارتفاع

اندازه طولی استانداردی که به طور معمول برای جک های سقفی لحاظ می گردد، 3.20 متر دارای 14 کیلوگرم وزن می باشد. توجه داشته باشید که بخشی از وزن جک ها را سر آن ها تشکیل می دهد که خود به تنهایی دارای 4 تا 6 کیلوگرم وزن می باشند.

با این حال به دلیل متفاوت بودن شرایط هر پروژه ساخت و ساز، بایستی جک ها نیز در طول های متفاوتی در انواع سر جدا و سر ثابت شامل موارد زیر تولید شوند:

  • 5 متری سر جدا و سر ثابت
  • 4 متری سر جدا و سر ثابت
  • 5 متری سر جدا و سر ثابت

جک سقفی نو یا دست دوم؟!

یکی دیگر از مزیت های جالب توجه در اجرای این جک ها، طول عمر بسیار بالای آن ها به لطف برخورداری از مقاومت ساختاری بی رقیبشان می باشد. همچنین تعمیر آسیب های وارده بر جک های ساختمانی کاملاً امکان پذیر می باشد.

بدین ترتیب خرید و فروش جک های سقفی دست دوم بسیار رایج شده اند. با این حال بایستی توصیه نماییم که در صورت بزرگ و سنگین بودن پروژه ساخت و ساز، حتماً استفاده از جک های صفر و سالم لحاظ گردد تا از حوادث غیر قابل پیشبینی جلوگیری به عمل آید.

 

انواع جک سقفی بر حسب ارتفاع

 

تهیه قطعات فولادی مورد نیاز خود از آهن هایپر

مقاله ای هم اکنون به مطالعه آن مشغول هستید، متعلق به وب سایت فروشگاه رسمی و معتبر آهن هایپر است که با بیش از دو دهه سابقه تحسین برانگیز در عرضه باکیفیت ترین مصالح ساختمانی فلزی، پروژه های ساخت و ساز بزرگ و کوچک زیادی را در سراسر کشور پوشش داده اند.

هر کجای ایران که باشید، می توانید هم اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری، محصولات فروشگاه آهن هایپر را از طریق وب سایت به روزمان بررسی نموده و سپس نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید. ارسال کالاهای سفارشی شما از فروشگاه به هر کجای میهنمان که پروژه شما در حال اجراست، کاملاً امکان پذیر می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس

https://ahanhyper.com//?p=18246

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *