امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن

با توجه به تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که تیرآهن بال پهن یا یا هاش از مهمترین دستاوردهای واحد تولیدی شرکت بثهلم است که با تولید آن تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد شد و به سرعت توانست از بخش‌های دیگر صنعت فاصله بگیرد. تیر اهن های معمولی به طور عمده در قالب شاخه های بلند تولید و عرضه می‌شدند به خاطر خاصیت ضد حریق بودن شان نسبت به شروع از محبوبیت بالایی برخوردار شدند. اما به خاطر اینکه طول ان به صورت طویل بوده و بارها با شکست روبرو شد.

 در نهایت در سال ۱۸۵۶ در زمانی که اولین تیر مرغوب درتونر و ساخت فدرال تولید شد از شکست های قبلی موفق شد و باعث شد تا این محصول از محبوبیت بالایی برخوردار شود. تیرآهن IPE مدت ها به عنوان مصالح پایه در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفت. اما پس از آن هاش در موارد مشابه پیدا کرد برای ساخت پل ها، آسمان خراش ها به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت.

تیرآهن بال پهن یا هاش

در ادامه مبحث تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که تیرآهن هاش در دو نوع پهن بال پهن سبک و بال پهن سنگین موجود می باشد. بهترین پروفیل تولید شده برای ستون قوطی مربع می باشد از انواع دیگر بهتر عمل می کند. علاوه بر این در اکثر پروژه اجرایی اتصال تیر ها به راحتی بر روی آن ها انجام خواهد شد. دارنده بال های تسویه می باشد که طول بال های آن نسبت به تیرآهنIPE بزرگتر می باشد.

 

تیرآهن بال پهن یا هاش

 

 توجه داشته باشید اندازه بال این پروفیل با ارتفاعی برابر می باشد مقطع ساده آن برای تهیه ستون استفاده خواهد شد. همچنین می توان برای تهیه‌ خرپا و تیر نیز از آن بهره‌مند شوند. طول این پروفیل ها بین ۸ تا ۱۶ متر بوده و ارتفاع آن نیز بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر می باشد.

با توجه به مبحث تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که هاش HEB سنگین بوده و این به صورتی است که این نوع تیرآهن بال پهن از بال ضخیم تری نسبت به تیرآهن HEA می باشد. تیرآهن هاش در آلیاژ های ST37 و ST44 و ST52 موجود می باشد. در صنعت پل‌سازی، برج‌سازی، سد سازی و … با توجه به مقاومت بالایی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تیرآهن هاش

در ادامه مبحث تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن حال که با تیرآهن هاش آشنا شدید؛ قصد داریم انواع آن را بیان کنیم. بهتر است بدانید که تیرآهن هاش یا بال پهن در دو نوع سبک و سنگین در بازار موجود است که تفاوت اصلی آن ها در میزان ضخامت می باشد.

تیرآهن هاش سنگین: این تیر آهن را با نام‌های IPBVV و HEB  نیز می شناسند. ضخامت بال های هاش سنگین نسبت به هاش سبک مقداری بیشتر می باشد. تیرآهن هاش از پرکاربردترین و پراستفاده ترین نوع تیراهن دنیا به شمار می رود.

 

انواع تیرآهن هاش

 

تیرآهن هاش سبک:  در ادامه مبحث تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع تیرآهن ها؛ هاش سبک می باشد که با نام IPBK و HEA نیز می شناسند. ضخامت بالا آن ها نسبت به هاش سنگین کمتر بوده این نوع تیرآهن در شرکت ذوب آهن نیز تولید و عرضه می‌شود.

بهتر است بدانید علاوه بر ضخامت تیرآهن های سبک و سنگین معمولا از نظر وزن نیز با یکدیگر اختلاف دارند و وزن تیرآهن های هاش به ضخامت بال ها، جان و طول مقطع آن ها وابسته است.

مزایای استفاده از تیرآهن هاش

با توجه به موضوع تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید بدانید که استفاده از این مقطع فولادی مزایای بسیاری را به همراه دارد که عبارتند از:

  1. می توان از تیرآهن هاش به خاطر بزرگتر بودن سطح مقطع و برابری پهنای بال با ارتفاع تیر به عنوان ستون یا تکیه گاه استفاده کرد.
  2. این نوع تیرآهن در برابر حرکات و رانش زمین همچنین نیروهای برشی و خمشی از مقاومت بالایی برخوردار است
  3. سرعت نصب این نوع تیرآهن بالا می‌باشد که باعث می‌شود تا پروژه ساختمانی صنعتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شود
  4. با استفاده از تیرآهن هاش ضریب خطا و میزان مصرف آهن کاهش پیدا می‌کند و در هزینه های عملیاتی نیز صرفه جویی خواهد شد.
  5. از تیرآهن هاش در مواردی مثل کشتی سازی، سدسازی، ساختمان سازی همچنین در پالایشگاه ها و … بسیار استفاده خواهد شد.

 

مزایای استفاده از تیرآهن هاش

 

کاربرد تیرآهن هاش

در ادامه مبحث تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که تیرآهن های هاش بال پهن جهت ایجاد مقاومت بیشتر و تنش مکانیکی کمتر تولید می شوند و سطح مقطع آن ها به این دلیل بزرگتر از نوع معمولی آن می باشد؛ به همین خاطر در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از اصلی‌ترین کاربرد آن می‌توان استفاده در خرپا و ستون ها و … در این قطعه فولادی به دلیل استحکام زیادی که دارد بهترین گزینه برای ساختن خرپا و تیر به شمار می‌رود.

 یکی دیگر از مزایای که این تیراهن ها دارند این است که نیروی عمودی وارد بر خود را به راحتی مهار کرده و به نوعی تکیه‌گاه عمودی عالی محسوب خواهد شد. تیرآهن بال پهن دارای قابلیت استفاده با طول ۱۰۰ متر را طولهای معتدل در خود جای داده است. توجه داشته باشید علاوه بر صنعت ساختمان سازی در ساختمان سازی، اسکلت سازی، پالایشگاه ها، کشتی سازی و سد سازی از این محصول استفاده خواهد شد.

 بهتر است بدانید تیرآهن های هاش معمولا ارتفاع و پهنای باند اندازه یکسانی دارد که باعث می شود تا مقاومت این نوع تیرآهن بیشتر شود. همچنین از مقاومت بالایی در برابر نیروهای خمشی، برشی و حرکات و رانش زمین برخوردار شود. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دارد این است که تیرآهن بال پهن یا هاش با سرعتی که دارد و فضای کمی اشغال می کند.

همچنین به اتمام پروژه در زمان کمتر کمک خواهد کرد. با استفاده از این تیرآهن ضریب خطا و میزان مصرف آهن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد و در هزینه های عملیاتی نیز صرفه جویی خواهد کرد. پس از تکمیل پروژه ساخت و ساز شرایط سازه یکنواخت می باشد.

 

قیمت تیرآهن هاش

 

در این مطلب به بررسی پاسخ سوال تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن پرداختیم که این تیراهن به عنوان پر استفاده ترین و مهم ترین مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز به شمار می‌رود. شما برای تهیه این نوع تیرآهن ها باید سعی کنید از فروشگاه معتبر و مجاز مراجعه نمایید. چرا ایمنی و امنیت سازه به عهده این نوع تیرآهن ها می باشد.

 پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این مجموعه با بهره گیری از دانش روز و سابقه درخشان محصولات باکیفیتی را روانه بازار می‌کند. از دیگر محصولاتی توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع میلگرد، نبشی و ناودانی، انواع ورق ها و … اشاره کرد که تمامی محصولات را می توانید از طریق https://ahanhyper.com  آهن های تهیه کرده و استفاده نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد هاش چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=24286

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *