امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟ + بررسی تخصصی مشخصات

تیرآهن لانه زنبوری از دیگر مقاطع فولادی پرکاربرد و پرمصرف در حوزه بازار آهن آلات کشور به شمار می آید. نام این مدل از مصالح فلزی برگرفته از فرآیندها و عملیاتی است که بر روی سطح تیر انجام می شود. در اثر این فرآیندها این مدل تیرآهن شکل و شمایلی شبیه به لانه زنبور پیدا می کند.

همچنین، بر روی سطح این مدل تیرآهن ، حفره های توخالی و به شکل ذوزنقه به چشم می خورد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تیرهای لانه زنبوری برای استفاده در سازه های سبک از بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

از تیرآهن های لانه زنبوری به علت کاربرد و استفاده گسترده در حوزه های مختلف، با عنوان تیر آهن شبکه نیز نام برده می شود.

فرآیند طراحی و تولید این مدل از مقاطع فولادی با استفاده از روش نورد گرم صورت می گیرد. در این فرآیند قطعات فلزی در دمای بسیار بالا به حالت نرم شوندگی رسیده و پس از عبور از بین غلتک های مختلف و در اثر فشار زیاد، به اشکال مورد نظر تغییر حالت پیدا می کنند.

افزایش مقاومت و استحکام سازه، سطح کیفی بالا، مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و قابلیت تحمل بار بالا را می توان از مهم ترین ویژگی های تیرآهن لانه زنبوری قلمداد نمود.

تیرآهن لانه زنبوری چیست

موارد استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری بر اساس تکنولوژی ها و فناوری‌های مدرن و پیشرفته و به وسیله دستگاه های به روز طراحی و به مرحله تولید می رسد. استفاده از فناوری های بالا در فرآیند ساخت، مقاومت و دوام بالای این مدل تیرآهن را در برابر ضربه، فشار و حریق رقم زده است.

همچنین، این مدل از مقاطع فولادی در برابر عوامل محیطی و فرآیندهای شیمیایی، از دوام و استحکام بسیار بالایی بهره می برند.

عمده ترین و اصلی ترین موارد کاربرد تیرآهن های شبکه در حوزه ساختمان سازی و ساخت و ساز صورت می گیرد. صرفه اقتصادی و صرفه جویی و کاهش هزینه ها، از موارد اصلی استفاده از تیر آهن های لانه زنبوری تلقی می گردد.

گفتنی است که در کشور ما استفاده و کاربرد تیرچه بلوک برای ساختن بنا و سازه، بسیار رایج و متداول می باشد. بر همین اساس، از تیر آهن لانه زنبوری برای افزایش استقامت و ایمن سازی بتن استفاده می گردد.

به طور معمول، از این مدل مصالح فلزی به صورت مدفون در بتن استفاده به عمل می آید. این امر موجب کاهش ناپایداری پیچشی و مقاومت برشی تیرآهن می شود. همچنین، استفاده به عنوان ستون و عناصر سقفی در سازه ها و پروژه های عمرانی را می توان از دیگر موارد کاربرد و استفاده از تیرهای لانه زنبوری برشمرد.

ناگفته نماند که ساختار اصلی تیر لانه زنبوری از مقاطع استاندارد به شکل U یا I-H نورد گرم تهیه و تولید می‌شود. همچنین، برش قسمت جان این مدل به شکل طولی و دندانه دار صورت می گیرد.

بر این اساس، نیمه های به دست آمده، نیم قدم به نسبت همدیگر جابجا شده و پس از آن در بخش بالای دندانه ها به یکدیگر جوش داده می شوند. در نتیجه این فرآیند، یک ردیف حفره یا تیر به شکل هندسی شش ضلعی به وجود می آید. تیرهای شبکه علی رغم پهن بودن نسبت به پروفیل اصلی، از لحاظ وزن یکسان و یک شکل می باشند.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

سایر موارد کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری در سازه های فولادی، در مقیاس وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شود. برخورداری از مقاومت خمشی بالا و وزن مناسب و کم، قابلیت استفاده از تیرهای لانه زنبوری را در بخش های تحت نیروی برشی زیاد و شدید، به راحتی امکان پذیر می سازد.

مضاف بر این، تیرهای لانه زنبوری در بخش دیوار باد بند و در صنعت ساختمان سازی، کاربرد دارند. از سوی دیگر، برخورداری ساختار این مدل از محافظ های جذب انرژی، امکان استفاده از مقاطع فولادی لانه زنبوری را در قطارهای سریع السیر، به منظور کاهش آسیب های احتمالی، میسر ساخته است.

همچنین، در راه آهن، صنایع خودروسازی، متروها، قایق ها و کشتی های تفریحی و فرودگاه ها، ردپای تیرآهن‌های لانه زنبوری به چشم می خورد.

در ضمن، این مدل از مقاطع و مصالح فلزی در صنایع مختلفی مانند صنایع فضایی، دریایی، هوا فضا و ساختمان ها و سازه های صنعتی نیز کاربرد دارند. استفاده در مراکز همایش ها، سالن ها و ورزشگاه ها و محیط های ورزشی، از دیگر موارد کاربرد از تیر آهن های لانه زنبوری تلقی می گردد.

مشخصات تیرآهن لانه زنبوری

در حوزه آهن آلات، تیر آهن های لانه زنبوری با علامت CNP مشخص می شوند. تیر آهن CNP از ارتفاع بین 80 الی 300 میلیمتر و طول متغیر 12 الی 18 متر برخوردار می باشد.

تیرهای cnp، متناسب با نوع کاربرد در انواع آلومینیومی، نئومکس، ترمو پلاستیک و استیل ساخته و پرداخته می شوند. همچنین، ارتفاع و عرض تیر با حرف h و b و سطح مقطع و وزن آن با حروف A و G مشخص می گردد.  

مجموعه آهن هایپر به منظور برآورده ساختن نیازها و توقعات مصرف کننده، امکان خرید تیر اهن را به صورت غیر حضوری و بر پایه روش آنلاین فراهم آورده است. همچنین، در این مجموعه انواع مقاطع فولادی،  نبشی و ناودانی، ورق سیاه و میلگرد از جمله میلگردهای ساده و میلگرد آجدار به خریداران عرضه می گردد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

نحوه ساخت تیرآهن لانه زنبوری

روش‌های تولید، مزایا و معایب تیرآهن زنبوری

تیر آهن لانه زنبوری چیست؟

 

https://ahanhyper.com//?p=4151

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *