امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت tube با pipe در چیست؟

در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به پاسخ سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

همان طور که می‌دانید در صنعت ساختمان سازی، پیمانکاری، جوشکاری، تولید تابلو، خودروسازی و … استفاده‌های زیادی از لوله می‌شود. پایپ تیوب هر دو به معنی لوله می باشد. بسیاری از افراد گاهی مجبور می‌شود که از این محصولات استفاده کنند. باید از تفاوت بین پایپ و ط تیوب اطلاع داشته باشید تا بتوانید آن ها را به درستی به کار ببرید.

تیوپ

در پاسخ به سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ ابتدا قصد داریم تیوب را برای شما معرفی کنیم.  بدنه توخالی و معمولا استوانه ای می باشد که از فولاد، فولاد زنگ نزن یا الومینیوم تولید و ساخته می شود که برای انتقال مایعات و گازها مورد استفاده قرار می گیرد.

پایپ

برای پاسخ به سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ حال که با تیوب اشنا شدید قصد داریم پایپ را نیز برای شما شرح دهیم. پایپ سیلندری تو خالی از جنس فلز یا مواد دیگر می باشد که برای انتقال آب، گاز، نفت و … مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع پرکاربرد پایپ؛ لوله آب pvc می باشد.

 

پایپ

 

تفاوت های پایپ و تیوب

در ادامه مبحث تفاوت tube با pipe در چیست؟ باید ذکر کنیم که شباهت هایی میان پایپ و تیوب وجود دارد. اما تفاوت های آن باعث شده است تا محل مصرف مختلفی داشته باشند. در ادامه برخی از تفاوت های پایپ و تیوب را ذکر می کنیم.

کاربرد

توجه داشته باشید که کاربرد اصلی تیوب برای اهداف ساختاری می باشد در مواردی که نیاز به قطرهای خارجی دقیقی داشته باشد معمولاً از این محصول استفاده خواهد شد. این مقطع دایره قطر خارجی با ضخامت دیواری برای پایداری در ساخت و ساز مورد استفاده می‌شود. این محصول به صورت یک تکه می باشند و می توانند انعطاف پذیر یا عمود بر هم باشد. برخی از کاربردهای تیوب شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده در خط گاز یا خط هیدرولیک
  • استفاده در انتقال آب
  • استفاده در حفاظت از فیبر نوری، سیم ها و کابل های برق
  • استفاده در حمل و نقل مایع و گاز
  • استفاده در اجزای ماشین
  • استفاده در لوله خلا در مدارهای الکتریکی
  • استفاده در داربست.

پایپ برای انتقال سیالات و گاز هم مثل آب، نفت، گاز پروپان و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایپ برای مقابله با فشار و ضربه نیاز به مقاومت و استحکام بالایی دارد. به صورت گسترده در تجهیزات خانگی از این محصول استفاده می‌شود.

برخی از کاربردهای پایپ عبارتند از:

  • استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی
  • استفاده در حمل و نقل مایع و گاز
  • استفاده در سیستم های هوای فشرده
  • استفاده در سیستم های تحویل مایعات
  • استفاده در واحد های ذخیره سازی فشار بالا

 

تفاوت های پایپ و تیوب

 

شکل، اندازه و ساختار

در ادامه مبحث تفاوت tube با pipe در چیست؟ باید ذکر کنیم که یک از تفاوت های این دو محصول در شکل، اندازه و ساختار می باشد. تیوب می‌تواند به صورت مستطیل، مربع و یا گرد باشد که معمولاً از قسمت درز جوش داده شده و در جاهایی به کار می‌روند که نیاز به قطر کمتری دارد.

پایپ اما همیشه به صورت گرد دیده می‌شوند که در دو نوع درزدار و بدون درز تولید و عرضه می‌شود. این مقاطع سیالات مهمی مثل گاز را حمل و نقل می‌کند و با تست های کنترل کیفی و هیدرولیکی باید خواص مکانیکی آن ها سنجیده شود. سایز و ابعاد پایپ با توجه به نوع کاربرد تعیین می‌شود.

قطر

در ادامه مبحث تفاوت tube با pipe در چیست؟ باید ذکر کنیم که یکی دیگر از تفاوت این دو در قطر می باشد. به گونه ای که تیوب معمولاً لوله با قطر خارجی، ضخوامت دیواره اندازه گیری می شود. ضخامت دیواره از اهمیت بالایی برخوردار است که استحکام لوله با آن وابسته می باشد. برخی از افراد فکر می‌کنند که تیوب قطر خارجی ۳ اینچی همان 3 ایچ اندازه گیری می شود. ولی ماشین امروزه نمی‌توانند ابعاد را دقیقاً به قطر اسمی نگه دارند.

به همین خاطر باید در جهت قابل قبول از تغییرات وجود داشته باشد و به گونه ای می‌توان گفت این اندازه‌گیری‌ها رسمی تا حدودی متفاوت می باشد. اما برای پایپ به قطر داخلی و ضخامت دیواره های داخلی باید توجه شود. یک راه آسان برای این موضوع این است که از آن برای انتقال مایعات و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه دهانه ای که سیالات یا گاز می‌تواند کنند از ابعاد بیرونی لوله می باشد. معمولاً برای حمل و نقل یا توزیع از پایپ استفاده می‌شود که باید خواص فشار، صاف یا گرد بودن به صورت دقیق مشخص شود.

فرایند ساخت

یکی دیگر از تفاوت هایی که در پاسخ به سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ می توان گفت تفاوت در فرایند ساخت می باشد. به گونه‌ای که ساخت تیوب به سرعت بالاتر برای انجام آزمایش‌ها و بازرسی نیاز دارد و مدت زمان تحویل طولانی تر خواهد بود. بازدهی تیوب کمتر از پایپ می باشد. اما باید پایپ باید ذکر کنیم که فرایند ساخت پایپ در مقایسه با تیوب آسان تر بوده و اغلب تحت تولید انبوه قرار می‌گیرد.

خواص مکانیکی و شیمیایی

در پاسخ به سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ باید ذکر کنیم که یکی دیگر از انواع تفاوت آن تفاوت در خواص مکانیکی و شیمیایی می باشد. به گونه ای است که کلید کیفیت بالا یوتیوب سختی و استحکام کششی با دقت بالا می باشد. اما پایپ تحت فشار و خاص شکل پذیری از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. کربن، گوگرد، فسفر، منگنز و سیلیسیم از جمله عناصر شیمیایی اصلی پایپ به شمار می روند.

 

قیمت tube و pipe

 

مواد به کار رفته

تیوب از فولاد نرم آلیاژهای آلومینیوم، برنج، مس، کروم، استیل و … ساخته می شود. توجه داشته باشید که تیوب در فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد موجود می باشد. تفاوت در مواد به کار رفته دلیل بر تفاوت در کاربرد و قیمت لوله می باشد. اما پایپ معمولاً از فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژ ساخته می شود که معمولا از فولاد سیاه یا نورد گرم می باشد. در نظر داشته باشید که هم پایپ و هم تیوب را می توانید گالوانیزه کنید.

در این مطلب به پاسخ سوال تفاوت tube با pipe در چیست؟ پرداختیم. بهتر است بدانید مجموعه اهن هایپر انواع لوله و تیوب را ارائه می دهد که شما می توانید تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. به طور کلی می توانید محصولاتی مثل انواع لوله و تیوب انواع میلگرد ها، انواع تیرآهن، انواع ناودانی و نبشی، پروفیل های ساختمانی و … را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت‌های لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

مقایسه لوله فولادی و لوله پلی اتیلن

https://ahanhyper.com//?p=24568

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *