امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی‌ چیست؟  

قبل از پاسخ به پرسش تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی چیست؟ شما را با معنای هر یک از آن‌ها آشنا می‌سازیم. به محصولی که به وسیله نورد گرم تولید می‌شود، ورق روغنی و به ورقی که در ادامه فرایند با شیوه نورد سرد تهیه گردد، ورق روغنی می‌گویند.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی‌ چیست؟

در اینجا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی‌ چیست؟ و به توضیح هر یک از آنها، مزایا و معایب بپردازیم.

مقایسه سایز ورق سیاه و ورق روغنی

ورق سیاه که محصول خروجی نورد گرم است سطح نسبتا خشنی دارد. ضخامت ماده در نورد گرم از 25 به 6 میلی متر کم می‌شود. تلرانس‌های ابعادی ورق سیاه زیاد دقیق نیست. ورق‌هایی که با نورد سرد تولید می‌شوند یعنی ورق‌های روغنی تلرانس‌های کمتری دارند و ضخامت آن‌ها در مقایسه با ورق سیاه کم است.

سایز ورق‌های سیاه تا 200 میکرومتر و فویل آلمینیوم آن به 8 میکرو متر می‌رسد. به صورت معمول فویل آلومینیوم با استفاده از یک قفسه کاهش ضخامت پیدا می‌کند. در اغلب کارخانجات فولادسازی برای ساخت ورق‌هایی با ضخامت بین 1.8 تا 4 میلی متر از 5 قفسه کاری بهره می‌گیرند. 

مزایا و معایب ورق‌ها

 محصولات نورد سرد از لحاظ ابعاد و اندازه  در مقایسه با نورد گرم از دقت بیشتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است اشکال ورق‌های گالوانیزه محدود بوده و به اشکالی همچون مدور، مربع و مسط تغییر پیدا می‌کنند.

قابلیت انعطاف پذیری ورق گرم نسبت به سرد بیشتر است و این امر تا حدی است که می‌توانند ورق‌ها را به اشکال مختلف تبدیل کنند.

 

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی‌ چیست؟  

 

تفاوت کیفیت ورق سیاه و روغنی

روش‌های تولیدی نورد گرم، محصولاتی با مرغوبیت و کیفیت بالا تولید می‌کنند. روش‌های تولیدی در فرایند نورد گرم، تکامل یافته بوده و قیمتی ارزان‌تر از ورق سرد دارند. دستگاه‌هایی که با آن ورق سیاه تولید می‌کنند، بسیار گران است. به همین جهت در استانداردها و شکل‌های مشخصی تهیه می‌شوند و متقاضیان زیادی در سراسر کشور دارند.

تفاوت قیمت

ورق‌های روغنی و گالوانیزه که محصولات نورد سرد هستند، به صورت تقریبی قیمتی معادل دو برابر  ورق‌های سیاه دارند. علت این موضوع هم پیچیده‌تر بودن ساخت ورق سرد نسبت به ورق گرم است. 

کاربردهای ورق سیاه و روغنی

محصولاتی که با ابعاد بزرگ تولید می‌شوند معمولا از شیوه نورد گرم به دست می‌آیند. ورق‌هایی که به وسیله نورد گرم تولید می‌شوند به عنوان ماده اولیه نورد سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولاتی که به واسطه نورد سرد تولید می‌شوند ابعاد کوچکی دارند.

به صورت معمول ورق‌های روغنی در ساخت قطعات خودرو، ساخت و ساز ساختمان، مبلمان و لوازم خانگی به کار برده می‌شوند. محصولاتی که با روش نورد سرد تولید و به بازار عرضه می‌گردند انعطاف پذیری و دوام بالایی دارند.

فرایندهای کلی نورد

یک فرایند کار پلاستیک که مابین غلتک‌ها در حال چرخش است را نورد می‌گویند. نورد انواع مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد. جهت نورد، وضعیت غلتک‌ها از نظر حرکت و…، وضعیت دمایی فلز، شکل محصول و…

معرفی دستگاه‌های نورد

یاتاقانها، غلتک‌ها به صورت کلی اجزای تشکیل دهنده دستگاه نورد هستند. توجه کنید که فرایند شکل دهی که توسط غلتک‌ها و اجزای مرتبط با آن انجام می‌گیرد به اندازه‌ای بالا است که حرارت آن از نرخ کار سختی بیشتر می‌باشد.

 

تفاوت ورق سیاه و روغنی

 

نکات مربوط به تفاوت ورق سیاه و روغنی

  • گاهی غلتک‌های نورد خم می‌شوند، برای جلوگیری از این مشکل از غلتک‌هایی با قطر بزرگ استفاده می‌کنند که به عنوان تکیه گاه کاربرد دارد و با نام غلتک پشتیبان شناخته می‌شود.
  • بعضی از غلتک‌هایی که با ورق‌ها در تماس هستند، به آن‌ها غلتک‌های کار می‌گویند.
  • برای دستیابی به ابعاد دقیق، کاهش ضخامت به صورت عمده توسط شیوه نورد سرد انجام می‌گیرد.
  • در ابتدای خط نورد، کلاف‌ها توسط دستگاه کلاف بازکن باز و در ادامه به وسیله قفسه‌هایی به دنبال هم به هم پیچیده می‌شوند.
  • به وسیله نورد سرد می‌توان به کاهش ضخامت 25 تا 90 درصدی دست یافت. کاهش ضخامت به گونه‌ای است که در قفسه اول بیشتر می‌باشد و در قفسه پایانی با کمترین تغییر شکل مواجه هستیم.
  • پارامتر‌هایی که جهت کاهش ضخامت در نورد گرم اجرا می‌شود برای نورد سرد نیز به کار می‌روند. تنش‌های کششی پشت، نیروهای غلتک‌ها، تنش‌های کششی جلو و گشتاور باید در هر قفسه به صورت دقیق مورد برسی قرار گیرند.
  • در دماهای بالا عیب نورد تشکیل اکسیدی روی سطح آن است که روی کیفیت نهایی محصول اثر می‌گذارد. توجه داشته باشید که در نورد سرد این لایه تشکیل شده بعد از مرحله اسید شویی حذف می‌گردد.
  • در نورد گرم انرژی مورد میاز افزایش می‌یابد و مقاومتی که فلز در برابر تغییر شکل انجام می‌دهد نیز بالا می‌رود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ورق روغنی چیست; انواع، ویژگی، کاربرد ها و نحوه تولید

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت های ورق گالوانیزه سرد و گرم

https://ahanhyper.com//?p=18011

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *