امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت نیلینگ و انکراژ چیست؟

تفاوت نیلینگ و انکراژ چیست؟ پیشرفت های تکنولوژی و صنعتی شدن جهان، تأثیر مستقیمی بر روی بالا رفتن سطح ساخت و ساز نیز گذاشته است. امروزه بحث مقاومت سازه ای در کنار طراحی مدرن به شدت اهمیت پیدا کرده است.

لذا روش ها و استانداردهای متعددی نیز به این منظور در سراسر جهان اجرا می شوند. نیلینگ و آنکراژ، دو روش بسیار مطرح و کاربردی هستند که در عملیات گود برداری کاربرد دارند.

یکی از عملیات های پایه ای در هرگونه ساخت و ساز، گودبرداری است. هدف از عملیات خاکی یا همان گود برداری نیز، محکم نمودن پایه های سازه درون زمین است تا ساختمان به راحتی تحت تأثیر هرگونه نیرویی قرار نگیرد.

در واقع می توان قرار گرفتن بخشی از سازه درون زمین گودبرداری شده را به درختی که ریشه های آن درون زمین محکم شده اند، تشبیه نمود.

جالب است بدانید که برای پایدارسازی گودبرداری نیز می توان تجهیزاتی را به کار برد و از روش هایی همچون نیلینگ و آنکراژ بهره برد. ممکن است خیلی ها این دو عملیت را با یکدگیر اشتباه بگیرند.

ما نیز در ادامه قصد داریم تا شما را به صورت کامل با هر یک از این فرآیندهای مقاوم سای گودبرداری به صورت جداگانه آشنا کرده و سپس به بررسی تفاوت های میان آن ها بپردازیم. بد نیست به منظور کسب اطلاعات بیشتر نسبت به دیگر فرآیندهای ساخت و ساز، به مقالات دیگر سایت آهن هایپر نیز سری بزنید.

 

تفاوت نیلینگ و انکراژ

تعریف نیلینگ یا میخ کوبی

هدف اصلی از انجام این عملیات، جلوگیری از ریزش خاک منطقه گودبرداری شده با ایجاد دیواره ای پایدار می باشد. تاریخچه نیلینگ یا میخ کوبی یا روش دوخت به پشت، به استرالیا باز می گردد.

زمانی که برای مقاوم سازی دیوارهای گودبرداری یک تونل، از میلگردهای فولادی در فاصله های نزدیک به هم در داخل گمانه ها استفاده شد.

سپس درون آن ها را با دوغاب سیمان پر می کنند تا هم از زنگ زدن آرماتورها جلوگیری شود و هم بین خاک و میلگردها انتقال نیروی مناسب تری ایجاد گردد.

امروزه از روش نیلینگ برای موارد زیر استفاده می شود:

  • گودبرداری در کنار سازه
  • مقاوم سازی سازه های نگهبان قدیمی
  • پایدارسازی ترانشه های مجاور راه ها
  • مقاوم سازی ترانشه های خطوط راه آهن

و…

اجرای عملیات نیلینگ به چه صورت است؟

به طور مفید و مختصر، مراحل اصلی عملیات میخ کوبی در گودبرداری شامال موارد زیر می شود:

  • ایجاد چاهک ها یا گمانه هایی به صورت افقی و یا مایل به کمک دستگاه های حفاری مخصوص به قطر 10 الی 15 سانتی متر و عمق 5 تا 10 متر بسته به شرایط محل گودبرداری شده مانند نوع خاک.
  • قرار داده شدن میلگردهای فولادی پیش تنیده در طول و ضخامت مورد نظر در درون گمانه ها
  • پر نمودن گمانه ها با مخلوط سیمان به منظور انتقال بهتر انرژی بین میلگرد و خاک
  • بتن پاشی یا شاتکریت سطح دیواره به کمک لایه مش نازک به منظور جلوگیری از فرسایش سطحی خاک و ایجاد سطح قابل قبول برای پروژه های ساخت و ساز آینده

مزایا و معایب روش نیلینگ

خوشبختانه انجام عملیات میخ کوبی به دلیل عدم نیاز به تجهیزات بسیار زیاد، ساده و بدون صرف هزینه های گزاف امکان پذیر خواهد بود. اگر گمانه ها در هنگام اجرای آن ها به مانعی برخورد کنند، می توان به سادگی با تغییر شیب کوچکی، محل آن ها را تغییر داد.

اما زمانی می توان این تغییر شیب را به وجود آورد که تأسیساتی در داخل زمین وجود نداشته باشد، لذا انجام این عملیات در پروژه های داخل شهرهای شلوغ توصیه نمی شود. همچنین انجام عملیات نیلینگ در عین عدم نیاز به تجهیزات خاص، بایستی با تخصص بالایی انجام پذیرد.

آنکراژ و مراحل انجام آن

شباهت این فرآیند به نیلینگ زیاد است، بدین صورت که در آن نیز از وسیله ای فولادی همچون میلگرد یا استرند استفاده می شود. مرحله دیگری که مختص این روش از پایدار سازی گودبرداری است، اعمال نیروی پس تنیدگی نام دارد.

مراحل انجام روش مهارکوبی کاملاً مشابه با میخ کوبی می باشند، با این تفاوت که در آخر پس از گذشت 7 شبانه روز و آزاد شدن نیروی پیش تنیدگی میلگردها به طور کامل، نیروی پس تنیدگی به آرماتورها و دوغاب اطراف آن ها اعمال می شود تا خاک فشرده تر و در برابر رانش مقاوم تر گردد.

 

تفاوت نیلینگ و انکراژ چیست؟

مزایا و معایب آنکراژ نمودن گودبرداری

می توان گفت که کنترل کیفیت در این روش بسیار بهتر قابل اجرا است و ایمنی پس از پیاده سازی آن نیز خیلی بیشتر از میخ کوبی می باشد.

اما برعکس روش نیلینگ، هزینه آنکراژ بسیار بالاست چرا که در آن از تخصصی ترین تجهیزات بهره برده خواهد شد. همچنین بایستی انجام آن را بر عهده نیرویی کاملاً ماهر سپرد تا خسارات غیر قابل جبرانی به اجزای گودبرداری وارد ننماید. در کل این روش برای محل هایی که دارای چاه، انبار و حفره های زیرزمینی هستند، مناسب نمی باشد.

چقدر با آهن هایپر آشنایی دارید؟

یکی از بزرگ ترین چالش های هر ساختمان ساز، یافتن مرجعی برای تهیه بهترین، باکیفیت ترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین تجهیزات ساختمانی است.

امروزه قطعات آهنی و فولادی در ساختار هر ساختمانی به وفور استفاده می گردند. لذا کیفیت آن ها در نقش و کارکردشان به شدت تأثیر گذار خواهد بود.

وقت آن رسیده که برای تهیه این تجهیزات به فروشگاه آهن هایپر با سابقه ای درخشان در زمینه فروش برترین محصولات فولادی در کشور اعتماد نموده و این چالش را پشت سر بگذارید.

به منظور سهولت شما عزیزان، وب سایتی برای توسط این فروشگاه در نظر گرفته شده تا هم اکنون از موجودی و قیمت ها به سادگی مطلع شوید و سپس بتوانید سفارش خود ظی چند مرحله ثبت نهایی کنید. همچنین مقالاتی تخصصی در همین وب سایت قرار گرفته اند تا اطلاعات شما عزیزان را در زمینه قطعات صنعتی فولادی افزایش دهند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

فرآیند آنیلینگ و اهداف آن

https://ahanhyper.com//?p=18166

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *