امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟ نبشی ها از جمله پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین مقاطع فولادی می‌باشند که در صنایع مختلف به خصوص صنایع ساخت و ساز و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟ سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم. جهت آشنایی با نبشی ها پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه بفرمایید.

نبشی

نبشی نوعی پروفیل می باشد که معمولاً به شکل ترکی یا مربع تولید می‌شود. از این پروفیل ها در ساخت و ساز انواع پروژه های ساختمانی استفاده خواهد شد.

از لحاظ نحوه تولید نبشی ها به دو صورت پرسی و فابریک تقسیم‌بندی می‌شوند که تفاوت اصلی این دو نبشی معمولاً در نحوه ساخت آن ها می باشد.

 

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

انواع نبشی

نبشی ها از جمله مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید این نبشی ها در انواع مختلف و در ضخامت، اندازه ها، طول متنوعی در بازار موجود می باشد.

شما باید با توجه به کاربرد متنظر خود بتوانید نوع مناسبی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. انواع نبشی ها عبارتند از:

  1. نبشی فابریک
  2. نبشی پرسی

نبشی پرسی

نبشی پرسی جزوه انواع نبشی های می باشد که تفاوت های ویژه ای با نبشی فابریک دارد. ساخت نبشی پروفیل به صورت نورد سرد خواهد بود. برای ساخت این محصول معمولاً در ابتدا ورق های فولادی را پس از اینکه ساخته شدن برش خواهند داد. به طور معمول این نبشی‌ها به طول ۶ متر می باشد. پس از برش کاری این ورق ها را به سمت دستگاه می‌فرستند تا شکل دهی انجام شود.

دستگاهی که برای شکل دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام دستگاه فرمینگ است. پس از قرار گرفتن ورق درون دستگاه فرمینگ از وسط دستگاه رول فرمینگ عبور خواهد کرد.

این باعث می‌شود تا ورق از وسط خم شود و پس از آن فرم نبشی را به خود می گیرد. بهتر است بدانید در ساخت نبشی پرسی هیچگونه جوشی استفاده نخواهد شد. پس قرار گرفتن در دستگاه فرمینگ شکل نبشی را به خود می‌گیرد که نداشتن جای جوش یکی از مزیت‌های بسیار مهم برای این نوع مقاطع فولادی می باشد.

بهتر است بدانید نحوه عملکرد دستگاه رول فرمینگ به این صورت است که معمولاً این دستگاه از تعدادی گیربکس تشکیل شده است؛ توانایی فرم دهی به ورق های فولادی را با هر رول و فرم تولید دارد.

دستگاه برش ورق های فلزی معمولاً به صورت گیوتین هیدرولیکی می باشد که توانایی برش با ضخامت های مختلف را دارد. درجه برش و میزان سرعت آن قابل تنظیم می باشد.

نبشی فابریک

یکی دیگر از انواع نبشی ها که به صورت نورد گرم تولید می‌شود؛ نبشی فابریک می باشد. برای ساخت این نوع نبشی ها معمولاً شمش فولادی یا بلوم مشخص و استاندارد درون کوره های حرارت انتقال داده خواهد شد.

از قطعات نورد عبور کرده سپس باعث می‌شود تا ضخامت آن کاهش پیدا کرده و طول آن افزایش پیدا کند. این فرایند باعث می‌شود تا به صورت پروفیل نبشی شود.

پس از عبور نبشی تولید شده به قسمت برش ارسال خواهد شد. پس از آن طبق اندازه های سفارش مشتری برش داده خواهد شد.

عواملی مثل سرعت، قدرت و تعداد دروازه های گیوتین هیدرولیکی، کیفیت محصول تاثیر گذار خواهد بود. برای ساخت نبشی های فابریک اپراتور نیازی نیست که تمامی موارد فوق تنظیم کند.

 

نبشی پرسی

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

همانطور که ذکر شد تفاوت دو نوع نبشی پرسی و فابریک در نحوه تولید آن می باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت برخی از نبشی ها دارای بال مساوی و برخی دیگر دارای بال های نامساوی می باشند.

نبشی فابریک معمولاً به صورت مستقیم در خط تولید شکل خواهد گرفت. پروسه شکل دهی و پرس کردنی در کار نیست که کیفیت ساخت بالایی دارد.

اما نبشی پرست همانطور که از نامش پیداست شامل پروسه پرس کردن فشار و شکل‌دهی می باشد. به شکلی که ورق فولادی به طول ۶ متر می رسد آماده خواهد شد.

پس از آن عرض آن خم می گردد به شکل نبشی تغییر پیدا می کند. نبشی پرسی معمولا کیفیت پایین تری نسبت به نبشی فابریک دارد.

به حالت کلی می توان گفت کیفیت نبشی فابریک از نبشی پرسی بالاتر می باشد. تفاوت دیگر نبشی فابریک و نبشی پرسی این است که معمولاً نبشی فابریک توسط نورد گرم تولید می شود. اما نبشی پرسی توسط نورد سرد تولید می شود.

تفاوت در قیمت نبشی پرسی و فابریک

یکی از مهم ترین تفاوت های اصلی نبشی پرسی و فابریک در قیمت آن می‌باشد. یعنی نبشی های فابریک با توجه به نحوه تولید از کیفیت بالاتر و قیمت بالاتری برخوردار هستند.

قرار است بدانید نبشی ها نیز مانند مقاطع فولادی دیگر به عواملی مثل قیمت ورق و همچنین میزان عرضه و تقاضا نوسانات بازار و … بستگی دارد.

توجه داشته باشید اگر میزان تقاضا از میزان عرضه بیشتر باشد باعث می‌شود تا جو بازار ناآرام شده و قیمت نبشی نیز تغییر خواهد کرد. همچنین طول و ضخامت و اندازه بال نبشی ۳ عامل می باشند که بر روی قیمت نبشی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

کاربرد نبشی در ساختمان

  • استفاده در ساخت بادبند
  • استفاده در ساخت سازه‌های LSF
  • استفاده در دکل انتقال نیرو
  • استفاده در ساخت خرپا
  • استفاده در اتصالات پل به ستون
  • استفاده در ماشین آلات صنعتی
  • استفاده در ساخت سقف کرومیت
  • استفاده در ساخت دیوارهای سفالی
  • استفاده در اتصال ستون به صفحات پایه ستون
  • استفاده در فونداسیون
  • استفاده در ساخت آسانسور

آهن هایپر عرضه کننده انواع نبشی در ایران

در این مطلب به پاسخ سوال تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟ پرداختیم. توضیحاتی درباره نبشی ها ذکر کردیم که مهم ترین مواردی می باشد که در خرید و نبشی ها به شما کمک می کند.

بهتر است بدانید کارخانجات بسیاری در شهرهای مختلف ایران نسبت به تولید انواع مقاطع فولادی از جمله نبشی ها اقدام کرده‌اند. از جمله نبشی اصفهان، تهران و نبشی تبریز که از مهم ترین برندهای مختلف می باشد.

توجه داشته باشید اگر شما قصد دارید نبشی باکیفیتی را خریداری نمایید می ‌توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. آهن هایپر هموار در تلاش است تا با کیفیت ترین مقاطع فولادی از جمله نبشی های تولید شده در ایران را عرضه دهد.

همچنین در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب بهتره انواع نبشی ها نیز می توانید بر کمک مشاوران و کارشناسان آهن هایپر حساب کنید و به صورت کامل رایگان اطلاعات لازم را دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟

تفاوت سپری و نبشی چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=17926

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *