امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟

تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ موضوعی است که در این مطلب از وب سایت اهن هایپر قصد داریم به آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 تفاوت میلگرد و مفتون چیست؟ با درک تفاوت این دو از به کار بردن نامناسب آن ها به جای یکدیگر جلوگیری خواهد شد. اگر در حال انجام پروژه های ساختمانی باشید حتماً میلگرد و مفتول را می شناسید. از آنجایی که در بیشتر مواقع هدف از به کار بردن هر دوی آن ها یکی است درک تفاوت تا حدودی دشوار و سخت می باشد. توجه داشته باشید که میلگرد و مفتول جز مصالح فولادی می باشد اما ساختار و وزن، شیوه قرارگیری و ویژگی‌های آن ها با یک دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

میلگرد

برای اینکه بتوانید به سوال تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ بپردازیم باید ابتدا میلگرد را برای شما معرفی کنیم. میلگرد یکی از انواع مصالح فولادی می باشد که جهت تقویت مقاومت کششی در بتن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بهتر است بدانید که معمولاً به صورت شبکه از میلگردهای به هم اتصال داده شده، جوش خورده در بتن کاشته خواهد شد. نام کامل میلگرد؛ میلگرد تقویت کننده می باشد که در بازار آن را به اسم میلگرد می‌شناسند.

 

میلگرد

 

 توجه داشته باشید میلگرد کششی بتن به عنوان حداکثر کشش این ماده می‌تواند بر اثر عوامل و تغییر دما تحمل کند. از مقاومت کششی بتن سازه دچار ترک و شکست خواهد شد. بهتر است بدانید که بتن در برابر فشار بسیار مقاوم می باشد اما در برابر کشش ضعیف است. کاربرد شبکه میلگرد در بتن باعث می‌شود تا بتن به میلگرد بچسبد. اجرای میلگرد نیز باعث خواهد شد که پیوند بهتری بین بتن و میلگرد برقرار شود. میلگرد در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک کاربرد های مخصوص خود را دارد.

مفتول

برای اینکه بتوانید به سوال تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ پاسخ دهید لازم است که شما با مفتول نیز آشنا شوید. همانند میلگرد، مفتول نیز از فولاد ساخت شده است شبکه مفتول نیز پشتیبانی بالایی از سازه بتنی در برابر کشش ضعیف بتن به همراه خواهد آورد.

مفتول در ساختمان بر روی درب بتنی یا روی شبکه میلگرد نصب خواهد شد. مفتول به نام‌های توری یا توری سیمی نیز شناخته می شود.  یکی از موارد تفاوت میلگرد و مفتول این است که شبکه مفتول به اج و برآمدگی هایی در شبکه خود برای اتصال بهتر با بتن استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید که استفاده شبکه مفتول در ساختمان‌های مسکونی و پروژه‌های کوچک بیشتر از میلگرد در این موارد استفاده می‌شود که این به خاطر این است که نصب ساده و طراحی منظم شبکه میلگرد می باشد.

 

مفتول

 

 از دیگر تفاوت های میلگرد و مفتول می‌توان ذکر کرد که مفتول از فولاد کم کربن و فولاد ضد زنگ ساخته و تولید خواهد شد. اگر چه وظیفه اصلی شبکه مفتول مشابه میلگرد می باشد. اما کارایی های دیگری نیز دارد. در مرحله بعدی وظیفه دارد که مانع ورود آب به لایه‌های زیرین شود و مانع از حرکت لایه های بتنی زیرین خود شود.

تفاوت میلگرد و مفتول

در ادامه مبحث تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ پس از اینکه میلگرد و مفتول را تعریف کردیم در این قسمت تفاوت‌های این دو متریال را بیان خواهیم کرد. که به شرح زیر می باشد.

حفاظت از سازه بتنی

در پاسخ به سوال تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ باید ذکر کنیم که اولین تفاوت این دو متریال حمایت و حفاظت آن ها از سازه بتنی می باشد. میلگرد با توجه به محدودیتی که در اجرا دارد قطعاً شبکه قویتر بوده و هر چه وزن سازه بیشتر شود استفاده از انواع قوی‌تری از مفتول در آن توصیه خواهد شد. در بسیاری از سازه ها توصیه می شود که از هر دوی این متریال استفاده شود. در کل می توان گفت که از میلگرد و مفتول به طور صددرصد نمی‌تواند مانع ایجاد ترک در بتن شود که باید از هر دوی آن ها در بتن استفاده کرد.

نصب و محل استقرار

یکی دیگر از تفاوت بسیار مهم میلگرد و مفتول؛ در محل نصب می باشد. شبکه مفتول در نقطه وسط دال بتنی یا عمق ۵ سانتیمتری قرار خواهد گرفت. اما میلگرد در کف سازه یا در ستون ها تا عمق های مشخص کاشته خواهد شد.

انعطاف پذیری

در پاسخ به سوال تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ باید ذکر کنیم که هم میلگرد و هم شبکه توری مفتول را می توان به شکل عمودی درون سازه بتنی قرار داد. تفاوت میلگرد و مفتول این است که شبکه مفتول می توان به شکل سازه بتنی در بیاید. اما میلگرد این توانایی را ندارد. بنابراین می توان گفت مفتول از میلگرد دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد.

همچنین اندازه هر سلول و ضخامت مفتول در یک شبکه مفتولی بازه گسترده تری را شامل خواهد شد. به گونه‌ای که کارشناسان به تجربه دریافته اند که هر اندازه و ضخامت مفتول کمتر باشد انعطاف پذیری شبکه مش بالا بوده و باعث می‌شود تا ساختمان از استحکام بهتری برخوردار شود. اما در عوض باید ذکر کنیم که باید از تعداد بیشتری شبکه مفتول استفاده کرد. این در حالی است که به اندازه هر سلول در شبکه میلگرد با محدودیت روبرو می باشد.

 

تفاوت میلگرد و مفتول

 

کاربرد

یکی از موارد تفاوت میلگرد و مفتول؛ در کاربرد و موارد مصرف آن می باشد. درصورتی ضخامت به قطر دال بتنی از ۳۰ سانتیمتر باشد از مفتول باید استفاده شود. تفاوت دیگر این دو متریال در وزن می باشد. معمولاً در سازهای که از نظر تحمل وزن محدودیت دارد لازم است که شما از مفتول استفاده کنید. به خاطر موارد مصرف مربوط به هزینه و وزن است که در می توان با انجام محاسبه دقیق در شرایط سخت تر می شود به استفاده از این متریال اکتفا نماید.

مقاومت در برابر خمیدگی

تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ از دیگر تفاوت های این دو متریال می توان به تفاوت مقاومت آن ها در برابر خمیدگی اشاره کرد. مفتول دارای پتانسیل بیشتری برای شکست در برابر نیروهای برشی می باشد به همین خاطر باید سعی کنید آن را به گونه ای نصب کنید که تحت کمترین فشار های برشی قرار بگیرد.

میلگرد اگر چه به صورت شبکه و چه به تنهایی از مقاومت بیشتری در برابر نیروهای برشی برخوردار می باشد و احتمال خم شدگی آن بسیار کمتر خواهد بود. از دیگر تفاوت های  میلگرد و مفتول می‌توان به تفاوت در هزینه و مواد نصب، تفاوت در استحکام، نقطه جوش، تفاوت در روش تولید و … اشاره کرد.

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر برای شما بازدید کنندگان عزیز تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ را پاسخ دادیم. شما عزیزان با این اطلاعات می توانید محصول مناسبی را با توجه به کاربرد مد نظر خود را انتخاب نمایید. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی و آهن آلات می باشد شما می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد عبارتند از: میلگرد، مفتول، انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، انواع پروفیل و … می باشد. تمامی محصولات توسط برترین کارخانه های تولید کننده داخلی می باشد در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چه مواردی است؟

مفتول مسوار چیست و روش تولید آن

https://ahanhyper.com//?p=24269

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *