امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

لوله بدون درز و لوله درز دار از جمله های پرکاربرد و پرمصرف می باشند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این دو لوله با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برخی از بازدیدکنندگان با سوال تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟ روبه‌رو می‌شوند. قصد داریم در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

لوله های درزدار

معمولا به لوله های درزدار لوله های جوش داده شده نیز گفته می شود. بهتر است بدانید لوله های درزدار طبق فرایندی تولید می شود که ابتدا ورق فولادی برش داده شده و پس از نورد به شکل دایره در می آید. در مرحله بعد که بر روی لوله ایجاد می شود جوش داده خواهد شد به این روش تولید معمولاً نورد گفته می‌شود.

معمولا در لوله های درزدار با توجه به ضخامت لوله و همچنین نوع ماده متغیر می‌باشد. برای این لوله ها از جوشکاری های مقاومتی، جوشکاری القایی با فرکانس بالا و همچنین جوشکاری لیزر استفاده می شود. پس از اینکه ماده به شکل لوله جوش داده شود معمولاً لوله تازه تشکیل شده در طول های مشخصی بریده خواهد شد که باعث می شود مواد اضافه جوش برداشته شود.

بهتر است بدانید جدول استاندارد لوله های فولادی درزدار به شما خریداران کمک خواهد کرد تا بتوانید لوله درزدار درخواستی خود را با دقت بیشتر و مناسب تر انتخاب نمایید. همچنین درباره ابعاد ترکیبات شیمیایی و از لوله های فولادی درزدار و … اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

لوله بدون درز و درزدار

لوله های بدون درز

این لوله ها معمولا از لوله‌های فلزی می باشند که نیازی به جوشکاری ندارد و از طریق چندین فرآیند مختلف تولید و ساخته خواهد شد.

معمولاً از شمش فولادی به صورت مستقیم در تولید لوله های بدون درز استفاده می‌شود. فرایند تولید این لوله ها به این صورت است که شمش فولادی پیش گرم توسط یک سنبه سوراخ خواهد شد پس از آن ضخامت لوله را تعیین می کند.

این فرآیند شکل دهی چندین بار تکرار می شود تا طول افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید لوله های بدون درز از استحکام بالایی برخوردار است همچنین این لوله ها در قطر های پایینی تولید می شوند. در صورتی که لوله بدونه درز در قطر بالا تولید شوند نیاز به هزینه بالایی دارد.

مزایای لوله درزدار و لوله بدون درز

توجه داشته باشید لوله درزدار از مزایای بسیاری برخوردار است. یکی از مزایای بسیار مهم این لوله ها این است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

همچنین در قطرهای پایین تولید می‌شوند که باعث می‌شود تا هزینه ساخت کمتری داشته باشد. معمولاً لوله های بدون درز اگر گرانتر نیز باشند ولی از مزایای زیادی نسبت به نوع درز دار ان برخوردار است.

بسیاری از مزایای لوله بدون درز حاکی از یکنواختی سطح آن می‌باشد. چرا که هیچ چیزی در جوش خورده بر روی سطح این لوله ها وجود ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت یکنواختی این لوله ها باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی مقاومت کششی و همچنین مقاومت بیشتر در برابر فشار می باشد.

کاربرد لوله درزدار و لوله بدون درز

از لوله های درزدار با توجه به قیمت مناسبی که دارند و همچنین توانایی ساخت سریع برای استفاده عمومی در صنایع مختلف گزینه های بسیار مناسبی می باشند.

همچنین از لوله های بدون درز معمولاً با توجه به مقاومت بالایی که دارند در اجزای اصلی ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله بدون درز و لوله درزدار چیست؟

توجه داشته باشید همانطور که از نام آن پیداست وجود درز و یا عدم وجود درز بر روی میله می باشد. تفاوت دیگر این لوله ها در روش ساخت آن ها می باشد. در صورتی که در لوله درزدار استفاده می‌شود در ساخت آن که دارای شکاف هایی بر روی سطح لوله می باشد.

در ساخت لوله های بدون درز از شمش فولادی عملیات نورد و اکستروژن استفاده می شود. همچنین بهتر است بدانید معیارهای دیگری نیز باعث تفاوت بین لوله های درزدار و بدون درز می باشد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها را ذکر می کنیم.

 

لوله بدون درز

تفاوت هزینه در لوله درزدار و لوله بدون درز

توجه داشته باشید معمولا لوله های درزدار نسبت به لوله های بدون درز با قیمت کمتری وجود دارند. همچنین با توجه قیمت مناسب در تعداد بیشتری در بازار موجود است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

ابعاد لوله های درزدار بیشتر از ابعاد لوله های بدون درز می باشد. اما لوله های بدون درز با توجه به هزینه مواد اولیه و عملیاتی تولیدی که دارند از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشند.

تفاوت مراحل ساخت لوله درزدار و لوله بدون درز

توجه داشته باشید لوله های درزدار معمولا کمتر تحت فشار قرار می گیرد. همچنین عملیات جوشکاری بر روی لوله های درزدار و وجود شکاف بر روی آن ها باعث شده است این روزها در محیط‌هایی که شرایط بحرانی و فشار بالا باشد از آن استفاده کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو لوله در مراحل ساخت این است که فرایند تولید لوله بدون درز بسیار پیچیده و طولانی می باشد. اما لوله های درزدار فرآیند ساده تر از زمان کمتری برای تولید لازم دارد.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز در شکل ظاهری

لوله های بدون درز با توجه به اینکه تحت فرایند اکستروژن تولید می‌شوند دارای سطح ناهمواری می باشند. ولی لوله های درزدار از سطحی صاف و با کیفیت بالا برخوردار می‌باشند.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز در کاربرد

معمولا از لوله‌های بدون درز برای محیط هایی که فشار بالا وجود دارد همچنین امکان پوسیدگی و خوردگی وجود دارد بسیار مناسب می باشد. اما لوله های درزدار در محیط‌هایی که امکان خوردگی پایین است و همچنین فشار کمی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت سایز لوله درزدار و بدون درز

یکی دیگر از تفاوت های لوله های درز دار و بدون درز در سایز است. به این صورت است که معمولاً لوله های بدون درز با سایز ۲۴ اینچ و لوله های درزدار بدون محدودیت در اندازه تولید و ساخته می شوند.

تفاوت لوله بدون درز و لوله درزدار در میزان آسیب پذیری

بهتر است بدانید لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار از مقاومت بیشتری در برابر فشار خوردگی و پوسیدگی برخوردار می باشد که از میزان آسیب پذیری کمتری برخوردار است.

تفاوت در جوشکاری بین دو لوله

توجه داشته باشید عملیات جوشکاری بر روی لوله های درزدار انجام خواهد شد و لوله‌های بدون درز به هیچ عنوان تحت عملیات جوشکاری قرار نمی گیرند.

 

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

تفاوت لوله درزدار و بدون درز در استحکام

بهتر است بدانید لوله های بدون درز و لوله درزدار با توجه به آلیاژِ که در ساخت آن استفاده می شود به مواد اولیه آن بستگی دارد. ولی با توجه به اینکه لوله های بدون درز تحت فشار بیشتری قرار می گیرد معمولا از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

خمش و انبساط

توجه داشته باشید لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار معمولاً از خمش و انبساط بیشتری برخوردار می باشد.

قطر و ضخامت لوله

معمولاً لوله های بدون درز نسبت به لوله‌های درزدار  از قطر و ضخامت بالاتری برخوردار می باشد. با توجه به اینکه لوله های بدون درز ضخامت بیشتری برخوردارند معمولاً سنگین تر نیز می باشند. لوله های درزدار در قطر های کمتری تولید و روانه بازار می شود.

آهن هایپر ارائه دهنده انواع لوله ها درز دار و بدون درز می باشد. شما می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه و خرید آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت tube با pipe در چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=17898

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *