امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت فولاد st37 با فولاد st52

فولاد st37 و فولاد st52 از ورق های فولادی پرکاربرد و پراستفاده در حوزه های مختلف به شمار می روند. به طور معمول، برای شناسایی و تشخیص انواع فولادها، کارخانجات تولید کننده از عدد، حروف و علائم مخصوصی استفاده می کنند.

علائم استفاده شده برای معرفی فولادها شامل فرآیندهای انجام شده، روش تولید و عناصر تشکیل دهنده آنها می شود. بر این اساس، عناصر تشکیل دهنده و درجه مرغوبیت و استحکام فولاد با استفاده از اعداد و حروف مشخصی تعریف می گردد.

لازم به ذکر است که حروف ST، برای معرفی و شناسایی انواع فولادهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. عدد قرار گرفته پس از این حروف، موید درجه استحکام و مرغوبیت فولاد می باشد. همچنین، پس از درجه استحکام فولاد یک خط تیره قرار گرفته و پس از آن درجه کیفیت فولاد بیان می شود.

معمولا برای معرفی سطح کیفی فولاد از اعداد 1 الی 3 کمک گرفته می شود. بنابراین، درجه یک مختص کارهای معمولی می باشد. درجه دو برای کارهای مهم و درجه سه مخصوص فولادهای ریخته گری بوده که از خواص جوشکاری خوب و خلوص بالا بهره می برند.

بر این مبنا در فولاد st37 – 2، حروف st نمایانگر فولاد ساختمانی و عدد 37، استحکام کششی فولاد را نشان می‌دهد. همچنین، عدد دو پس از خط تیره سطح کیفی و درجه مرغوبیت فولاد را نمایان می سازد.

معرفی فولاد st37 و st52

معرفی فولاد st37 و st52

1- ورق فولادی st37

فولاد st37 در ردیف ورق های فولادی کم کربن جای می گیرد. کربن موجود در ترکیب شیمیایی این محصول غالبا کمتر از 0/25 درصد می باشد. این نوع از ورق های فولادی برای تولید پروفیل های ساختمانی در طیف گسترده ای مورد استفاده واقع می شوند.

همچنین، عمده ترین موارد کاربرد ورق های فولادی از نوع اس تی 37 در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی صورت می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در حوزه صنعت، از فولادهای st37 با عنوان فولاد نرمه نیز نام برده می شود. نامگذاری فولادهای نرمه بر اساس استاندارد DIN 17006 صورت می گیرد.

ورق سیاه را می توان از اشکال رایج آلیاژ ST37 قلمداد نمود. ورق های سیاه به علت برخورداری از استحکام مناسب در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند. همچنین، بهره مندی از کربن با درصد پایین، افزایش خواص جوش پذیری ورق های سیاه را در پی داشته است. ساخت مقاطع فولادی مانند ناودانی و پروفیل از مصارف عمده ورق سیاه st37 محسوب می شود.

2- فولاد st52

فولاد منگنز کم کربن یا فولاد st52، در ردیف فولادهای کم کربن آلیاژی قرار می گیرد. ورق های فولادی اس تی 52 از لحاظ کاربرد صنعتی، در زمره فولادهای ساختمانی طبقه بندی می شوند. این نوع از ورق های فولادی بر اساس استاندارد DIN EN 100271 به مرحله تولید می رسند.

در ترکیبات شیمیایی فولاد st52 از آلیاژهای مختلفی مانند منگنز، نیکل، مس و فسفر استفاده می گردد. استفاده از عنصر فسفر در ورق اس تی 52 علاوه بر افزایش استحکام فولاد در دماهای بالا، خاصیت ماشین کاری می بخشد.

ساخت لوله های پالایشگاهی، لوله مانیسمان، پل سازی، شهرسازی و تولید میلگرد، برخی از موارد کاربرد ورق فولادی st52 تلقی می گردد.

وجه تمایز فولاد st37 با فولاد st52

وجه تمایز فولاد st37 با فولاد st52

یکی از تفاوت های فولاد st37 با ورق st52 به خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی این محصولات مربوط می‌شود. اگرچه این دسته از ورق های فولادی در دسته فولادهای کم کربن قرار می گیرند، اما ورق st52، از درصد کربن بیشتری در ترکیبات خود برخوردار می باشد.

این موضوع، مقاومت و استحکام بالاتر فولاد اس تی 52 را در مقایسه با ورق اس تی 37 در پی داشته است. همچنین، وجود عنصر منگنز در ترکیبات ورق st52، خاصیت ماشین کاری به این نوع فولاد بخشیده است. علاوه بر این، قابلیت شکل دهی و انعطاف پذیری فولاد st52 کمتر از نمونه st37 می باشد.

گفتنی است که وزن این دو نوع از ورق های فولادی کاملا یکسان بوده اما از لحاظ استحکام با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر این، استفاده از ورق st52، در کاهش وزن فولاد مصرفی سازه های ساختمانی بسیار تاثیرگذار و موثر می‌باشد.

دلیل اصلی این موضوع به وجود کربن بالا در ترکیبات این نوع فولاد بر می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فولاد st37 و st52، در حوزه ساختمان سازی در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین، فولادهای st52، به سبب برخورداری از منگنز و کربن بیشتر، در حوزه های صنعتی نیز بسیار کاربرد دارند. ضمنا آلیاژ st52، از دسته فولادهای کم آلیاژ و پر مقاومت می باشد. بر همین اساس با فولادهای باز پخت شده و آبدیده بسیار تفاوت دارد.

تفاوت فولاد st37 با فولاد st52

ناگفته نماند که قیمت فولاد st37 و st52 تقریبا در یک رنج قرار دارد. همچنین، کارخانجات فولاد کاویان اهواز، فولاد اکسین خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان، از تولید کننده های مطرح ورق های st52 و st37 در سطح کشور می باشند. ورق های تولیدی این کارخانجات از لحاظ ابعاد و اندازه با یکدیگر تفاوت دارد.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

مشخصات ورق ST52؛ استانداردها و کاربردهای آن

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

انواع فولاد st

https://ahanhyper.com//?p=7761

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *