امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت سپری و نبشی چیست؟

سپری و نقشی دو فولاد پرکاربرد در ساختمان سازی و درب و پنجره سازی و… هستند. این دو محصول بسیار مشابه هم هستند اما تفاوت هایی دارند که برای تشخیص این تفاوت‌ها لازم است ابتدا نبشی و سپری را به طور کامل بشناسید. در ادامه این مطلب قصد داریم به سوال تفاوت سپری و نبشی چیست بپردازیم. با ما همراه باشید.

سپری

سپری از بال و جان باریک و بلند ساخته می شود. از نظر شکل ظاهری شبیه حرف T می باشند که به آن ها پروفیل T نیز می گویند. این محصول به دو روش فابریک و پرسی تولید می شود. گاهی برای تولید سپری با مقاومت و ضخامت بال را از طول برش می دهند.

انواع سپری بر اساس فرایند تولید

 

انواع سپری بر اساس فرایند تولید

 

سپری ها بر اساس روشی که تولید و عرضه می‌شوند. به دسته های فابریک و پرسی و سپری سبک تقسیم می شوند

سپری فابریک: این سپری ها معمولاً در کارخانه های بزرگی که خط تولید آن از نورد پیشرفته است تولید می‌شوند. بهتر است بدانید سپری فابریک یا نورد گرم به دلیل مقاومت بالا و قدرت تعامل بیشتر در برابر فشار وارده به جان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به قابلیت جوشکاری و برشکاری و… اشاره کرد.

سپری پرسی: این سپری ها از تغییر شکل تیرآهن ها تولید و عرضه می شوند. به طوری که تیر آهن را از وسط به دو نیم تقسیم می‌کنند و به شکل حرف T یا سپری در می آورند. بهتر است بدانید این سپری ها به اندازه سپری فابریک مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

سپری سبک: این سپری ها با توجه به ضخامت کمی که در بال ها و جان دارند وزن کمتری نسبت به بقیه سپری ها دارند. به همین دلیل به سپری سبک معروف هستند.

نبشی

نبشی ها نوعی پروفیل هستند که به شکل دو ضلع عمود بر هم تولید می شوند. در پروژه های صنعتی ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند

انواع نبشی

نبشی ها نیز مانند سپری از نظر روش تولید به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می‌شوند.

نبشی فابریک: برای تولید نبشی های فابریک شمشاد را در کوره ها ذوب می کنند. سپس با استفاده از غلتک های مخصوص نورد فولاد را به ضخامت مورد نظر در می‌آورند. در نهایت به صورت نبشی از خط تولید بیرون می آورند در این روش احتیاجی به خمکاری فولاد نمی باشد.

نبشی پرسی: نبشی های پرسی ورق های فولادی می باشند که از وسط خم شده اند و به صورت نبشی درآمدند. برای تولید نبشی پرسی ورق فولادی را از عرض خم کرده و شکل می دهند تا به صورت نبشی در آیند.

 

انواع نبشی

 

تفاوت سپری و نبشی چیست؟

سپری و نبشی ها در زمینه های مختلفی نظیر شکل ظاهر فنی و مکانیکی و کاربرد با هم تفاوت دارند که در ادامه ذکر می کنیم.

تفاوت نبشی و سپری از نظر شکل ظاهری

سپری ها را از ۳ بال عمود بر هم تشکیل می‌دهند. با توجه به شکل ظاهری که دارند سپری با حرف T و نبشی با حرف L نمایش داده می شود. توجه داشته باشید نبشی از دو بال مساوی و نامساوی ساخته می شوند. سپری نیز در دو مدل لبه تیز تولید و به بازار عرضه می شوند.

تفاوت سپری ‌ونبشی از لحاظ فنی و مکانیکی

سپری ها به دلیل دارا بودن سختی بالا و خم پذیری پایینی که دارند در اتصالات قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید نبشی را می توان به صورت دوبل استفاده کرد. ولی در سپری امکان استفاده دوبل وجود ندارد.

تفاوت نبشی و سپری از لحاظ کاربرد

سپری ها با توجه به طراحی و ساختار دوطرفه که دارند معمولاً در میانه سازه به کار گرفته می شوند. نبشی ها بیشتر در زاویه ها، گوشه ها و همچنین اتصالات عمود بر هم به کار می روند. بهتر است بدانید در اتصالات قوی‌تر سپری مناسب‌تر است. اینکه از اتصال دادن به یکدیگر می توان کار سپری را انجام داد.

نبشی ها بر اساس داشتن دو بال مساوی و نامساوی کاربردهای گسترده تری نسبت به سپری ها دارند. که عبارتند از: ساخت خرپا و ستون، اتصالات تیرآهن به بریم های باربر، دکل های انتقال نیرو، سازه های LSF، اتصالات صفحات به ستون ها در بسیاری از فونداسیون ها، اتصالات انواع صلب دار ونیم صلب دار و همچنین در سقف های کرمیت از این محصول استفاده می شود.

از کاربرد های سپری نیز می توان به موارد استفاده در نماهای شیشه ای، درب وپنجره، ستون وخرپا و همچنین در اتصالات پل به ستون، اسکلت گلخانه، ساخت سقف های کاذب و سازه های صلب دار یا سازه های فلزی اشاره کرد.

 

تفاوت نبشی و سپری

 

نبشی لقمه

نبشی های لقمه با برش دادن نبشی های دیگر به دست می آیند. از این محصول بیشتر در نبشی کشی ساختمان استفاده می شود. بهتر است بدانید اساسی ترین کاربرد نبشی لقمه در آسانسور ها می باشد.

طوری که همه بار آسانسور را تحمل می‌کند آن را به دیوارهای بتنی منتقل می کند. در هر طبقه نبشی را باید به ستون ها متصل کرد. توجه داشته باشید هر چقدر تعداد توقف آسانسور بیشتر باشد باید از سازه‌های قوی تری استفاده کرد.

تشابه نبشی و سپری

نبشی ها و سپری ها علاوه بر تفاوت هایی که دارند؛ شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند. نبشی و سپری هر دو به روش های فابریک و پرسی تولید می‌شوند. بیشترین کاربرد این دو محصول در صنعت ساختمان سازی می باشد. معمولاً برای اتصال قطعات در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته دیگر اینکه قطعات خورد شده این محصولات را به عنوان پروفیل قمه به کار می‌برند.

در نتیجه نبشی و سپری هر دو از مصالح پرکاربرد ساختمان سازی محسوب می شوند. هر کدام با توجه به ویژگی و کاربردی که دارند در مکان های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو محصول از لحاظ ظاهری و خمش و … تفاوت های مختلفی با هم دارند.

جهت تهیه انواع نبشی ها به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید و این محصولات را با کیفیت بالا و همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه به راحتی تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که مجموعه آهن هایپر همواره در تلاش است تا تمامی محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز از جمله نبشی ها را که توسط کارخانه های مطرح و شناخته شده تولید شده اند را با کیفیت بالا عرضه  کند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن ‌هایپر در تماس باشید. و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

سپری آهنی و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=16924

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *