امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک

در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. جهت آشنایی با این محصول را پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.

با توجه به تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک کفراژ واژه فرانسوی به معنای قالب می باشد که همانند لوله داربست از اصطلاحاتی می باشد که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما عملکرد کفراژ و داربست بسیار متفاوت خواهد بود.

توجه داشته باشید که در اسکلت سازی و سازه های بتونی از کفراژ استفاده خواهد شد. در واقع از این محصول جهت شکل دادن به بتن در اندازه و حجم مورد نظر در هنگام بتن ریزی استفاده خواهد شد.

بهتر است بدانید که کفراژبندی برای نگهداشتن قالب های بتنی در ساختمانهای معمولی اجرا نمی شود به خاطر اینکه نشست قالب بر اثر بتن ریزی چندان اهمیت ندارد؛ در حالی که در ساخت پل ها برای جلوگیری از نشست یا حرکت قالب و مونتاژ شده در محل کفراژبندی اجرا خواهد شد.

با توجه به تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که هر دو این مورد معمولاً سازه های موقتی می باشند که برای اهداف خاصی چیده خواهند شد. اما استفاده و کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی بسیار متفاوت می‌باشد. برای تکمیل موثر یک پروژه ساختمانی باید بتوان کاربردهای آن را متمایز کرد.

 

کفراژ چیست؟

 

کفراژ چیست؟

بهتر است بدانید کفراژ قالب بندی سازه های موقت می باشد که در زمان ریختن بتن به عنوان قالب مورد استفاده قرار می گیرد. قالب بندی یک آرایش عمودی و افقی می باشد که بتن زمانی محکم شود و شکل مانند به خود بگیرد. در موقعیت خود نگه میدارد کفراژ برای سازه‌های مثل ستون ها و دیوارها و دال های بتنی ارائه می‌شوند.

در ادامه مبحث تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم کفراژ معمولا از چوب، تخت سه لایه، فولاد، ترکیب چوب و فولاد، بتن مسلح و ساده تولید و ساخته می شود. توجه داشته باشید که کفراژبندی معمولاً در ساخت و ساز زمان زیادی نیاز دارد و مرحله‌ای بسیار زمان‌بر خواهد بود. علاوه بر این هزینه‌های آن در پروژه ساخت یک سازه عظیم مثل سد مخزنی و پل بیشتر استفاده می شود.

تفاوت کفراژ و داربست

داربست فلزی و کفراژ هردو از سازه های موقتی به شمار می‌روند که در زمان ساخت سازهای مختلف مثل ساختمان و پل مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان نصب هر دو باید نکات بهداشتی و ایمنی رعایت کنید و عملیات اجرای آن ها با دقت انجام شود. در ادامه تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که به طور کلی داربست نوعی سازه موقت می باشد که برای دسترسی به نقاطی از ساختمان در ارتفاع بیش از ۱.۵ متر مورد استفاده قرار می گیرد.

 این سازه مقاوم بیشتر نزدیک به دیوارهای ساختمانی قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که داربست ها باید به اندازه قوی باشد تا بتواند کارگران و موادی که روی آن قرار دارند را نگه دارد.

گفتنی است کفراژ نوعی سازه موقتی می باشد که به عنوان قالب برای موارد مختلف ساختمان مثل ستون، تیر، دال، پله و … مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین اصلی‌ترین تفاوت کفراژ و داربست از نظر ساختار آن می‌باشد.

 

تفاوت کفراژ و داربست

 

تفاوت کفراژ و داربست از نظر زمان باز کردن

در ادامه مبحث تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که یکی از تفاوت های این دو محصول از نظر زمان باز کردن می باشد. هنگامی که هدف داربست محقق شود داربست جمع خواهد شد. اما کفراژ را می‌توان به عنوان قالب گیری یا پوشش موقت استفاده کرد که در برخی مواقع به صورت جاری نیز استفاده خواهد شد.

 به عبارت دیگر به محض اتمام کار می توان کفراژ را حذف کرد. بهتر است بدانید که تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک از نظر زمان بازکردن بسیار قابل ملاحظه می باشد. اگر کفراژ زود برداشته شود امکان دارد بتن فرو بریزد. بنابراین چند روز زمان لازم است تا بتن داخل قالب گیر کند..

تفاوت کار و داربست از نظر عملکرد

در ادامه مبحث تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که از کفراژ در کارهای ساختمانی پیچیده و در طیف وسیعی از کارهای ساختمانی که مصالح اصلی آن با بتنمورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال برای ایجاد شکل متمایز برای ستون ها در پل ها و ساخت ستون های بتنی، تیرها، دال ها و …  مورد استفاده قرار می گیرد. اما داربست به جای اینکه به عنوان بخشی از ساختمان باشد به طور معمول در اطراف ساختمان یا سازه برای انجام کارهای مختلفی از جمله نقاشی، سفید کاری، گچ بری و … در ارتفاعات بالا نصب خواهد شد.

تفاوت کفراژ و داربست از نظر استحکام

در تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که یکی از تفاوت‌های کفراژ و داربست از نظر استحکام می باشد. کفراژ باید محکم و بادوام بوده که در هنگام بتن ریزی حرکت نداشته باشد. همچنین بدون سوراخ می باشد که در هنگام بتن ریزی مخلوط آب و سیمان از آن عبور نکند. اما داربست به گونه‌ای طراحی شده است که سبک تر و محکم تر و در عین حال محکم و قوی است. توجه داشته باشید داربست به گونه‌ای طراحی شده است که مستحکم بوده اما مقداری وزن را برای مدت کوتاهی تحمل خواهد کرد.

تفاوت کفراژ و داربست از نظر متریال

یکی دیگر از تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک از نظر متریال می باشد. داربست ها معمولاً از فولاد یا آلومینیوم همراه با سکوهای چوبی ساخته می شود. البته در برخی از نقاط از بامبو نیز به عنوان گزینه ارزان و سازگار با محیط زیست استفاده می شود. اما کفراژ از چوب، تخته سه لایه، فولاد و چوب به صورت ترکیبی بتن ساده و بتن مسلح و … تولید می شود.

 

تفاوت کفراژ و داربست از نظر متریال

 

تفاوت کفراژ و داربست از نظر اندازه و شکل

در ادامه مبحث تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک باید ذکر کنیم که یکی از تفاوت‌های این دو در اندازه و شکل آن ها می باشد. به عنوان مثال باید ذکر کنیم که برای ایجاد یک ستون یا یک دال افقی در یک زمان کفراژ به صورت تکه های کوچک استفاده می ‌شود. اما داربست دارای اجزای بزرگتری بوده که برای ساختن سکوهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان گرامی تفاوت داربست با کفراژ و کاربرد هر یک را ذکر کردیم که می توانید در زمان انتخاب هریک از محصول از این مقاله بهره مند شوید. بهتر است بدانید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و محصولات فولادی می باشد. برخی از این محصولات می توان به لوله داربست، کفراژ و همچنین انواع میلگرد و انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، انواع پروفیل ها، انواع ورق های گالوانیزه و رنگی، انواع لوله ها و … اشاره کرد.

 تمام این محصولات توسط برترین کارخانه های داخلی و خارجی تولید شده است که با اطمینان خاطر از آن می توانید استفاده کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع لوازم داربستی

نکات امنیتی اجرای داربست

https://ahanhyper.com//?p=24268

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *