امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت خرپا و سازه های فضاکار

یکی از موارد بسیار مهم در ساخت و سازهای عمرانی استحکام کافی در سازه می باشد. سازه هایی مثل پل ها، سدها، و نیروگاه ها و … زمانی که قابلیت بهره برداری دارند که اطمینان کافی از مقاومت آن ها در برابر نیروهای مختلف وجود داشته باشد. برای ایجاد سازه های مقاوم به روش های مختلفی وجود دارد که از پرکاربرد ترین آن استفاده از خرپا می باشد.

خرپا به عنوان ساده ترین و ابتدایی ترین روش در ایجاد سازها شناخته می شود که در قسمت های مختلف ساختمان از آن استفاده خواهد شد. با توسعه دانش و مهارت مهندسی معمولا خرپاها به صورت ساختارهای سه بعدی طراحی و ساخته شده اند. در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم تفاوت خرپا و سازه های فضاکار را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خرپا

در تفاوت خرپا و سازه های فضا کار باید ذکر کنیم که خرپا یک عضو فلزی دارای ساختار مثلث شکل می باشد. این مثلث ها در طراحی مختلف به یکدیگر اتصال داده می شود و یک مجموعه کلی دارای زیگزال های مرتب را شکل خواهند داد. بهتر است بدانید اتصال شبکه ای مثلث ها باعث می شود که بار وارده بر خرپا به صورت یکنواخت توزیع شده و تغییر نیروهای کششی و فشاری بدون ایجاد خمش یا برش در ساختار کلی امکان پذیر خواهد بود.

 

خرپا

 

 توجه داشته باشید که خرپاها به دلیل پایدار بودن شکل مثلث نسبت به سایر اشکال هندسی به این شکل طراحی و تولید شده اند. چرا که مثلث در مقایسه با شکل ۴ گوش اتصالات گوشه کمتری برخوردار می باشد که هرچه اتصالات گوشه کمتر باشد برای جلوگیری از برش بسیار مناسب خواهد بود.

روش های تولید خرپا

در ادامه مبحث تفاوت خرپا و سازه های فضاکار باید ذکر کنیم که خرپا معمولاً به دو صورت دستی و مکانیزه تولید می شود. در روش دستی ابتدا زیگزاگ ها به روش خمکاری آماده می‌شوند. سپس یک یا دو ردیف زیگزال بالایی و پایینی جوش داده خواهد شد. اما در روش دستی خطای بسیاری از جمله خطای انسانی در اندازه گیری و میزان جوشکاری باعث ضعف در خرپای نهایی خواهد شد. در تولید ماشینی خرپا به طور همزمان چهار میلگرد به دستگاه وارد خواهد شد.

 اینجا میلگرد ها شامل یک میلگرد وال بالایی یک میلگرد پایینی و دو میلگرد زیگزال است. در ابتدا ماشین ساخت میلگرد قسمتی وجود دارد که دارای ابعاد و زوایای دقیق شکل مثلث را در دو میلگرد زیگزال ایجاد خواهد کرد. سپس به قسمت دیگردستگاه هدایت شده و در قسمت جلوی دستگاه دو میلگرد بالایی و پایینی به موازات زیگزال ها ایجاد شده حرکت خواهند کرد.

میلگردهایی که به قسمت جوش دستگاه برسد و در فاصله های مشخص و معین به یکدیگر جوش داده خواهند شد. ساخت میلگرد در زمان کمتری انجام می‌شود. به همین خاطر از شکنندگی و ترک خوردگی میلگردها جلوگیری خواهد شد. می‌توان گفت خرپاهایی که توسط دستگاه تولید شده باشد از کیفیت بیشتری نسبت به خرپا دستی برخوردار است.

 

روش های تولید خرپا

 

 معرفی سازه های فضاکار

در ادامه مبحث تفاوت خرپا و سازه های فضاکار باید ذکر کنیم که سازه فضاکار به شبکه‌های سه بعدی از خرپا ها می گویند که دارای ساختار بزرگتر و پیچیده تری نسبت به خرپا می باشد.

از خرپا عمدتاً در شکل های منحنی، شبکه‌های مسطح، گنبد، طاق‌ها و شبکه‌های کابلی، طراحی و ساخت، استفاده خواهد شد. ساده ترین مثال از سازه های فضاکار بار های خارجی به عنوان نیروهای داخلی در یک صفحه وانت توضیح خواهند شد.

 به صورت نیروهای فشاری و کششی است. طراحی سازه های فضاکار باید به گونه‌ای باشد که شکل نهایی سازه بتواند در برابر تغییر شکل های ناشی از تنش های فشاری و کششی مقاومت داشته باشد. توجه داشته باشید که از نظر ظاهری تفاوت خرپا و سازه های فضاکار در سه بعدی بودن آن می باشد. اما تفاوت های دیگری نیز دارد .

 تفاوت خرپا و سازه های فضاکار از نظر کاربرد

در ادامه مبحث تفاوت خرپا و سازه های فضا کار باید ذکر کنیم که یکی از موارد تفاوت این دو از نظر کاربرد است. خرپا به خاطره ساختار هندسی خود دارای توانایی تحمل بارهای زنده و مرده می باشد که آن ها را به سازه های نگهدارنده اصلی مثل تیرهای باربر، دیوارهایی از زمین انتقال خواهد داد. همچنین بهتر است بدانید که خرپا از وزن کمتری برخوردار بوده که گزینه مناسبی برای استفاده در سازه هایی است که با کمترین وزن ممکن طراحی و ساخته خواهد شد.

 همچنین بهتر است بدانید که خرپا مناسب استفاده در مواردی می باشد که دارای دهانه بزرگتری هستند. چرا که این سازه ها بر اثر تحمل بارهای زیاد دچار شکم دادگی و انحراف خواهد شد. استفاده از خرپا در این سازه های طولانی باعث تقویت سازه و کاهش انحرافات می شود. بهتر است بدانید که از این محصول برای ساخت تیرچه ها، پل ها و برج ها استفاده خواهد شد.

 در نظر داشته باشید که سازه های فضاکار کاربردهای بسیاری نسبت به خرپا دارد که این سازها در مواردی مثل پوشش ورزشگاه‌ها، آشیانه هواپیماها، غرفه های نمایشگاهی، سوله ها، ایستگاه های راه آهن، مراکز تفریحی سالن اجتماعات، فضای آزاد سایبان ها و برج‌های نصب تجهیزات رادیویی و … مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بهتر است بدانید که سازه های فضاکار معمولاً از دو طرف مهاربندی خواهند شد و می توانید آن ها را به گونه ای بسازید که از یک طرف به صورت دهانه باز باشد. به همین خاطر که قسمت کلاهک مثل سقف ‌های استادیوم‌ها عمدتاً با استفاده از سازه های فضاکار طراحی و ساخته خواهند شد.

 

 تفاوت خرپا و سازه های فضاکار از نظر کاربرد

 

تفاوت خرپا و سازه ها فضاکار از نظر ساختار هندسی

یکی دیگر از تفاوت خرپا و سازه های فضاکار در ساختار هندسی می باشد. باید بدانید خرپا دو بعدی می باشد اما سازه های فضاکار به صورت سه بعدی طراحی و ساخته خواهند شد. بنابراین تفاوت خرپا و سازه های فضاکار از نظر هندسی مطرح می‌شود. خرپا به خاطر دو بعدی بودن باید از هر دو طرف مهاربندی شده و دارای تکیه گاه باشد اما سه بعدی بودن سازه های فضاکار این امکان را به شما خواهد داد که از یک سر آزاد باشد که باعث محبوبیت بیشتر آن در کاربردهای زیبایی شناسی شده است.

 توجه داشته باشید که خرپا ها عمدتا به عنوان عامل تقویت کننده در زیر یا پشت ارزهای دیگر از ساختمان ها به سقف ها پنهان می شود. اما سازه های فضاکار به عنوان بخش مستقل از سازه در معرض دید قرار خواهند گرفت.

از دیگر تفاوت خرپا و سازه های فضاکار می توان به تفاوت از نظر طراحی و ساخت،  تفاوت از نظر وزن و حجم، تفاوت از نظر جنس، تفاوت از نظر هزینه و … نیز اشاره کرد.

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان گرامی تفاوت خرپا و سازه های فضاکار را بیان کردیم که در صورت نیاز از آن بهره مند شوید. توجه داشته باشید که مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد که از جمله این محصولات می توان به انواع میلگرد ها، انواع تیرآهن ها و همچنین انواع ناودانی، نبشی و … اشاره کرد.

 شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و در موارد مورد نیاز از آن بهره مند شوید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده  با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع سازه های خرپایی معروف و عملکرد آن ها

خرک چیست ؟ + ۸ نکته اجرای خرک

https://ahanhyper.com//?p=24267

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *