امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت تیرآهن و هاش

تفاوت تیرآهن و هاش باعث می شود تا شما بتوانید نسبت به کاربرد و قیمت هر نوع تیرآهن اطلاعات بیشتری را کسب کنید؛ چرا که از لحاظ طراحی تفاوت هر چند اندک را مشاهده می کنید که معمولاً در ایران تیرآهن های هاش سبک و سنگین بسیار مورد کاربرد قرار می‌گیرد و ما قصد داریم در این مقاله شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم. پس از پایان همراه ما باشید.

انواع هاش

تیرآهن بال پهن به عنوان هاش از آن یاد می شود که در تقسیم بندی بال سبک و سنگین خریداری می شود و عمدتاً پروفیل نورد شده برای ستون، تیرآهن بال پهن است به این دلیل که، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و همچنین اتصال آنها به مراتب راحت‌تر است.

 عمدتاً هاش با داشتن بال های پهن مانند H انگلیسی مشاهده می شوند تا برای تهیه خرپا و تیر به تواند مورد استفاده قرار گیرد. ضخامت تیرآهن با این نوع بال بسیار بالا است و در استانداردهای گوناگونی همچون DIN 1025 – Euronorm 53-62 – EN 10034 – EN 10163-3, C – STN 42 5550ČSN 42 5550 – TDP: STN 42 0135 به راحتی تولید می گردد..

 

انواع هاش

 

 همچنین می توانید از گریدهای ST37 و ST44 و ST52  برای این نوع تیرآهن هاش استفاده کنید که امروز در بازسازی صنایع گوناگون مانند برای پل سازی و سد سازی نیز به خاطر استحکام بالایی که دارد مورد کاربرد و استفاده قرار می‌گیرد.

استقامت و نوع طراحی انواع تیرآهن

انواع تیرآهن و هاش بین سطح افقی بالا و پایین با بال خود مرتبط می شوند و همین تفاوت ها توانسته اختلاف در کاربرد و قیمت آن ها را مشخص کند. هاش از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تیرآهن معمولی و هاش تقسیم می‌شود که شکل ظاهری در این تفاوت اصلی مشاهده می گردد. اما خواص مکانیکی مانند استقامت، استحکام، دوام و آستانه تحمل بار جزء عوامل تفاوت دیگر به حساب می‌آید و به همین دلیل است که نوع کاربری نیز متفاوت است.

از نظر ظاهری شاید تغییر آنچنان زیادی نداشته باشند، اما تیرآهن معمولی به شکل I انگلیسی است که سطح مقطع تیرآهن هاش نیز به شکل H انگلیسی مشاهده می شود و همانگونه که می دانید بال های هاش در مقایسه با بال های معمولی مقداری پهن تر دیده می‌شوند و تیرآهن هاش را می توان در گروه پروفیل های پال پهن نیز قرار داد.

 همچنین ابعاد جان و بال به تفاوت تیرآهن و هاش اشاره می کند. بال تیرآهن معمولی ابعاد کمتری نسبت به جان دارد. اما در تیرآهن هاش ابعاد بال دقیقاً با ابعاد جان برابر است و به همین دلیل، تیرآهن هاش می‌تواند استقامت برشی بیشتری در برابر انواع تنش داشته باشد. اینگونه است که تفاوت تیرآهن و هاش با استحکام بیشتر هاش در برابر بارهای خمشی معرفی می شود.

تولید تیرآهن و هاش

تیراهن به روش نورد گرم تولید می شود اما فرآیند تولید باعث می‌شود تا تفاوت تیراهن هاش نسبت به اهن های معمولی متفاوت باشد. تیراهن هاش با دو استاندارد ipe و inp تولید می‌گردد. اما تیرآهن معمولی با استاندارد Ipe روند تولید خود را طی می‌کند.

 معمولاً ضخامت بال در سراسر آن کاملاً ثابت است. تیرآهن هاش با استاندارد اروپا تولید می گردد و تیراهن های معمولی ضخامت بالا خود را به خاطر طول زیاد و یا دور شدن آن کمتر نشان می‌دهد. استاندارد چین تولید تیرآهن معمولی را پدید می آورد.

البته ناگفته نماند که تیرآهن هاش متناسب با ضخامت جان و بال های خود به سه دسته سنگین، فوق سنگین و سبک تقسیم بندی می شود که تفاوت اصلی تیرآهن و هاش به طول بال و جان در سطح مقطع مشخص می شود.

 

کارایی تیرآهن و هاش

 

کارایی تیرآهن و هاش

همیشه حرف های زیادی در تفاوت تفاوت تیرآهن و هاش برای گفتن وجود دارد؛ چرا که استحکام بیشتری هاش نسبت به تیرآهن معمولی دارد. سطح مقطع تیرآهن هاش به مراتب بزرگتر است و می‌تواند مقاومت آن را در برابر بارهای خمشی و برشی بیشتر نشان دهد.

 به همین دلیل در متراژ های طولانی تیرآهن هاش کارایی بیشتری دارد. اما حداکثر طولی که برای استفاده از تیراهن معمولی می توان در نظر گرفت. تقریبا ۳۰ متر است و برای تیرآهن هاش شما ۱۰۰ متر طول آن را می توانید در نظر بگیرید و همین امر، باعث شده است که برای ساختن ستون های مرتفع در ساختمان های گوناگون بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد تیرآهن هاش توانسته از جمله دلایل تفاوت این دو به حساب می آید. در صنایعی مانند راه سازی و همچنین ساخت شاسی انواع ماشین که طول زیادی می‌طلبد، بیشتر دیده می‌شود؛ چرا که مقاومت و دوام بیشتری در مقابل خمش و طول های زیادی از خود نشان می‌دهد. البته در ساخت ماشین آلات بسیار سنگین ساخت سد و اسکله ها نیز تیرآهن هاش نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما برای ساخت و ساز البته کوچک که قصد ندارند هزینه بالایی را صرف کنند، تیراهن معمولی یک گزینه ایده‌آل است و اینگونه است که تفاوت تیرآهن و هاش به خوبی مشاهده می شود.

سخن پایانی

حال که با تفاوت تیرآهن و هاش آشنا شدید بهتر است بدانید که مجموعه آهن هایپر یک منبع و مرجع معتبر برای خرید انواع گوناگون تیرآهن است که شما می توانید نسبت به رقبا این مجموعه را به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر در نظر بگیرید.

مجموعه آهن هایپر ارئه دهنده انواع اهن الات از جمله میلگرد، انواع تیراهن، ناودانی و نبشی، انواع پروفیل های ساختمانی و … می باشد. شما می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمائید. در صورت نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

 پیش فاکتور آنلاین باعث می شود تا شما با قیمت روز محصولات آشنا شده و قادر باشید از دیگر محصولات فولادی نظیر میلگرد، آلومینیوم، انواع لوله و دیگر تجهیزات نیز به نحو احسن استفاده کنید. چنانچه با سوال خاصی روبرو شوید می توانید از کارشناسان هر بخش سؤال خود را با جواب قابل قبولی بشنوید. بدین ترتیب این سایت می تواند بهترین انتخاب برای خرید انواع مصالح ساختمانی و به خصوص انواع تیراهن در انواع و کیفیت های گوناگون باشد. تنها یکبار به این مجموعه اعتماد کنید تا در طولانی مدت به یک مشتری ثابت تبدیل شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه ساخت تیرآهن

تیرآهن هاش چیست؛ انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=23520

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *