امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

بیس پلیت چیست و اجرای آن چه نکاتی دارد؟

نسل مدرن ساختمان سازی، مدیون قطعات فولادی و ساختار مقاوم و منحصر به فرد آن هاست. امروزه سازه هایی وجود دارند که به طور کامل از فلزات مختلف ساخته شده اند، اما همچنان بخش اعظم این ساخت و سازها به صورت سیستمی تعاملی بین فولاد و بتن به جلو پیش می رود.

در اینجا بسیار مهم است که اتصال بین بتن و فلزات به نحو احسنت صورت گیرد که یکی از روش های آن، استفاده از بیس پلیت می باشد.

بیس پلیت چیست؟

عملکرد بیس پلیت ها بسیار جالب و هوشمندانه است. در واقع آن ها صفحه ای کاملاً مسطح از جنس فولاد مقاوم می باشند که به عنوان المانی واسط میان بتن و ستون های فلزی یا بتنی قرار می گیرند. آن ها نقشی تقویت کننده در اتصال بین ستون و بتن را ایفا نموده و باعث می شوند نیرویی که از طرف ستون ها بر فوندانسیون بنم سازه وارد می شود، حالت یکنواخت به خود گرفته و بین اجزای مختلف سازه توزیع یکسان یابد.

اگر به دانستن بیشتر نسبت به بیس پلیت ها و انواع، وظایف، روش های اجرا و دیگر نکات دیگر نسبت به آن ها علاقه مندید، بهتر است در ادامه همین مقاله همراه ما باشید. بد نیست این نکته را نیز به شما یادآوری نماییم که می توانید به دیگر مقالات سایت آهن هایپر که به طور اختصاصی در زمینه ساخت و ساز با آهن آلات و قطعات فولادی تهیه شده اند، سر بزنید.

 

مشخصات فنی بیس پلیت

 

مشخصات فنی بیس پلیت

به طور استاندارد، ابعاد هر بیس پلیت به صورت 30 در 30 سانتی متری در نظر گرفته می شود، هر چند این ابعاد نسبت به مقاومت فولاد بیس پلیت، میزان بار تحلیل سازه، میزان خروج از مرکزیت بار و… متغیر خواهد بود. ضخامت استاندارد آن ها نیز معمولاً 8 تا 10 میلی متر در نظر گرفته می شود.

نکته ای که درباره این صفحه های فولادی وجود دارد، این است که هر چه وسیع تر باشند، فشار وارده از طریق ستون ها را بهتر کنترل خواهند نمود. در واقع فراموش نشود که اندازه بیس پلیت در هر حال بایستی بیشتر از سطح مقطع ستون فولادی باشد.

وظایف بیس پلیت نسبت به سازه

همانطور که اشاره نیز گردید، تأثیر این صفحات فولادی ساده در تعدیل نیروهای وارده به فوندانسیون سازه از طریق ستون های فولادی، بسیار شگفت انگیز است و در صورت عدم استفاده از آن ها، امکان فرو رفتن ستون به داخل فوندانسیون و ریزش سازه وجود خواهد داشت.

بدین ترتیب با افزایش سطح تماس بین ستون و فوندانسیون، بیس پلیت ها وظیفه دارند هرگونه نیروی کششی، لنگری، خمشی، برشی و فشاری را تعدیل نمایند و مقاومت سازه را با این عملکرد هوشمند خود، افزایش دهند.

انواع روش های نصب بیس پلیت

بیس پلیت ها بر حسب روش نصبشان، در دو دسته زیر قابل شرح می باشند:

  • اتصال گیردار

در صورت انجام این نوع اتصال، بیس پلیت پتانسیل تحمل انواع نیروهای برشی، کششی و فشاری را خواهد داشت. اتصال گیردار در بیس پلیت به صورت صلب است که در آن صفحه ستون و ستون در هیچ کدام از جهات X،Y و Z قادر به حرکت نخواهند بود.

 

انواع روش های نصب بیس پلیت

 

همچنین در این اتصال، انکربولت ها طوری انتخاب می شوند که صفحه ستونی که در ضخامت بالایی به کار رفته است، توانایی چرخش نداشته باشد.

لازم به ذکر است، انتهای ستون که به بیس پلیت متصل خواهد شد، به منظور برقراری تماس کامل با سطح صفحه فولادی به طور کامل صاف و سنگ زده خواهد شد. همچنین به منظور کاهش ضخامت بیس پلیت، از ورق های سخت کننده ذوزنقه ای یا مثلی استفاده خواهد گردید.

  • اتصال مفصلی

این اتصال تنها بیس پلیت را در برابر نیروهای فشاری و برشی مقاوم می گرداند و برای ساخت سازه های چند طبقه کاربرد دارد. لازم است بدانید که در این نوع از اتصال، بالا و پایین بیس پلیت را از طریق جوش زدن به ستون متصل خواهند نمود.

نکاتی نسبت به اجرای بیس پلیت ها

  • برای اتصال کامل بیس پلیت به فونداسیون و عدم وجود فضای خالی، از دوغاب به ضخامت 2.5 سانتی متر استفاده می گردد. توجه داشته باشید عملیات دوغاب ریزی به صورت پیوسته انجام شود و دمای آب آن از 20 درجه سانتی گراد پایین تر نباشد.
  • به منظور هواگیری کامل، بایستی در میان بیس پلیت سوراخی ایجاد شود.
  • بیس پلیت هایی که در کارخانه جات به ستون ها متصل و جوش داده شده اند نیز از کارایی مناسبی برخوردار هستند و سرعت پروژه را بالا خواهند برد.
  • تعیین محل دقیق نصب بیس پلیت ها بایستی توسط افرادی کارشناس در این زمینه صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است توازن انتقال نیروها به درستی صورت نگرفته و خسارات جبران ناپذیری به وقوع بپیوندند.
  • از آن جایی که بیس پلیت ها در صورت قرارگیری در معرض رطوبت دچار خوردگی خواهند شد، بایستی با روش هایی همچون بتن پوشانی، رنگ نمودن و یا استفاده از مواد قیری، آن ها را در برابر رطوبت حفاظت نمود.

 

اجرای بیس پلیت ها

 

درباره فروشگاه آهن هایپر، چه می دانید؟!

هنگامی که صحبت از اعتبار، کمیت، کیفیت و خدمات پس از فروش به صورت همزمان می شود، یافتن فروشگاهی برخوردار از تمامی این خصوصیات، دشوار و غیر ممکن خواهد شد. بد نیست بدانید تنها کافیست وب سایت آهن هایپر را به طور کامل بررسی و مطالعه فرمایید تا به شما اثبات شود که این فروشگاه، از برترین های در زمینه عرضه محصولات فولادی به حساب می آید.

بیش از دو دهه از تأمین آهن آلات مورد نیاز پروژه های ساخت و ساز سراسر کشور توسط این مرکز می گذرد و همچنان خدمات آن نسبت به خیلی از رقیبان حال حاضر، متمایز و برتر می باشد. محصولات اهن هایپر همگی از معتبر ترین کارخانه جات کشور تهیه شده اند و بدون واسطه به دست مشتریانمان از هر کجای ایران می رسند.

هم اکنون می توانید جهت اطلاع از موجودی و قیمت محصولات ساختمانی فلزی فروشگاه آهن هایپر و سپس ثبت سفارش خود، بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق سایتی که در آن حضور دارید، اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

گابیون بندی چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=18245

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *