امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

بهبود کیفیت ورق گالوانیزه

همانطور که می دانید فولاد و آهن نقش بسزایی در زندگی انسان ها داشته است است. با توجه به ویژگی فراوان فولاد و آهن مانند فراوانی در طبیعت، شکل پذیری، دوام، قابلیت رسانایی، گرمایی انرژی و … به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می توانید از تک تک خواص فلزات و مزایای آن ها انسان ها بهره مند شده و از آن استفاده می کند. در ادامه مقاله قصد داریم بهبود کیفیت ورق گالوانیزه را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

گالوانیزاسیون و تاثیر آن بر ورق

 

گالوانیزاسیون و تاثیر آن بر ورق

توجه داشته باشید زنگ زدگی و خوردگی فلزات از معایب ورق های گالوانیزه می باشد که معمولاً با شیوه‌ها و روش‌های مختلفی از آن جلوگیری می‌شود تا خواص فلزات حفظ شود. یکی از روش‌های مورد نیاز گالوانیزاسیون می باشد. این روش توسط یک دانشمند ایتالیایی اختراع شد که در این روش معمولاً قطعه فولادی توسط لایه ای از فلز روی پوشانده خواهد شد که باعث می‌شود تا از تخریب آهن و فولاد جلوگیری شود.

آهن و روی یک پیوند شیمیایی ایجاد می کند که در مقابل اکسید شدن از مقاومت بالایی برخوردار است. باعث می‌شود تا فلز دیگر دچار خوردگی یا زنگ زدگی نشود.  توجه داشته باشید اولین روش گالوانیزاسیون در روی مذاب می شود این روش از تقریبا ۱۵۰ سال پیش تا به الان رواج پیدا کرده که شامل مواد اولیه یعنی شمش و ورق و … می باشد.

 وسایل ها و ابزار ساخته شده از فلز مثل مخازن، دکل ها، قفسه ها، لوله ها و … معمولاً در هر یک از مراحل ساخت و تولید سازه ها و همچنین قطعات فلزی می توان از روش گالوانیزاسیون استفاده کرد.

بهتر است بدانید پایه تولید ورق گالوانیزه، ورق روغنی می باشد که با توجه به افزایش قیمت ورق روغنی به طور مستقیم قیمت ورق گالوانیزه افزایش پیدا می کند.

 عوامل موثر بر گالوانیزاسیون

ماهیت یا ساختار شیمیایی فولاد

بهتر است بدانید عناصری که در ساختار فولاد و ترکیبی آنها وجود دارند نقش بسیاری در چسبندگی لایه روی بر فلز دارد که باعث می شود تا در ضخامت آن نیز تاثیر گذار باشد. این عناصر مانند کربن، فسفر، منگنز، سیلیکون و … است.

 به طور مثال می توان گفت مقدار سیلیکون بالاتر از 0.04 تا 0.22 معمولاً برای ایجاد روکش گالوانیزه مطلوب برای ورق فلزی مناسب ایجاد می‌شود. این مقدار برای منگنز بیشتر از1.3 درصد است. در غیر این صورت در سطح پوشش از ظاهری یکنواخت و خوب برخوردار نخواهد شد.

 

 عوامل موثر بر گالوانیزاسیون

 

حفظ فواصل قطعات  

یکی دیگر از عواملی که بر گالوانیزاسیون موثر است؛ حفظ فواصل قطعات است. در هنگام گالوانیزاسیون، ورق گالوانیزاسیون با روی ورق و قطعه فلزی باید طوری در آن قرار بگیرد که بین آن ها  فاصله مناسب وجود داشته باشد.

 تمامی اجزا و لبه های ورق یا قطعه فلزی به روی آغشته شود و هیچ گونه حباب‌های هوای بین آن ها تشکیل نشود که مانع پوشش دهی و خواهد شد. بهتر است بدانید ساده ترین روش برای این کار استفاده از زنجیر می باشد.

میزان ph محلول فلاکس

فلاکس معمولاً به ترکیبی از محلول روی، نشادر  و آب گفته می‌شود که دارای ph در حدود 5  تا 5.2 می باشد. در هنگام عملیات گالوانیزاسیون باید مقدار PH  کنترل شود. چرا که نباید این مقدار از ۳ پایین تر آید که معمولاً قلیایی ها برای کنترل PH افزوده خواهد شد.

 دمای محلول فلاکس

میزان دمای محلول معمولاً به طور مستقیم بر کیفیت گالوانیزاسیون تاثیر گذار می باشد. بهترین دما برای عملیات گالوانیزاسیون معمولاً ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد می‌باشد که باعث می‌شود تا قطعات به خوبی گرم شده و خشک شوند. همچنین ویسکوزیته محلول را کاهش خواهد داد و کمتر از حد می رود. در حالیکه فلز روی به صورت مناسب و یکنواخت سطح ورق یا قطعات فلزی را می پوشاند.

 خواص ورق گالوانیزه

همانطور که ذکر شد ورق های گالوانیزه دارای کاربردهای بسیاری می باشد که از ویژگی های خاص بسیاری برخوردار هستند. از جمله خواص بسیار مهم که این ورق ها باید داشته باشد این است که می توانید به عنوان یک پوشش برای فولاد استفاده کرده چرا که دارای قابلیت شکل پذیری مناسبی است.

 همچنین ورق هایی که در بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً ابتدا توسط فراینده گالوانیزاسیون قرار گرفته و پس از آن پوشش توسط قالب های مختلف به اشکال های متنوعی در می آیند که می توانید از آن بهره مند شوید. بنابراین بهتر است بدانید باید قابلیت شکل پذیری پوشش فلز روی به گونه‌ای باشد که در این فرآیند شکل دهی بتوانند از سطح ورق فولاد جدا شود و گسستگی ایجاد نشود.

 

 خواص ورق گالوانیزه

 

 بعد از عملیات شکل دادن همچنان باید خاصیت حفاظت از خوردگی ورق فولادی شود این خواص که ذکر شد باید تحت تاثیر عوامل مانند ساختاری پوشش و میزان تمیزی تحت ورق فولادی و … باشد. بهتر است بدانید شناخت این عوامل قبل از فرآیند گالوانیزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوری که با تغییر این نواحی می توانید به بهترین حالات پوشش دست بیابید.

یکی دیگر از خواص ورق های گالوانیزه ترکیب شیمیایی ورق می باشد. این ترکیب بر لایه های آلیاژی که در حین گالوانیزه ایجاد می شوند بسیار تاثیرگذار است. ورق های گالوانیزه معمولاً توسط کارخانه های معتبری از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن و … تولید و روانه بازار می شود که شما می‌توانید در کاربردهای مختلف از آن استفاده نمایید .

نکته مهمی که وجود دارد این است که شما باید با توجه به کاربرد مد نظر خود بتوانید کیفیت و نوع مناسب محصول را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. در این صورت می‌توانید از محصول مناسبی برخوردار شوید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه اقدام به سفارش و خرید محصول کنید ابتدا درباره آن اطلاعات لازم را دریافت کرده و مشخصات فنی را مورد بررسی قرار دهید.

 سعی کنید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر تماس بگیرید و اطلاعات و مشخصات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید. در این صورت می توانید با توجه به کاربرد مد نظر خود محصول مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. البته در نظر داشته باشید که می توانید جهت تهیه ورق های گالوانیزه و یا سایر ورق ها همچون جمله ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آجدار و ورق روغنی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و ویژگی های آن

راهنمای خرید ورق گالوانیزه

تفاوت های ورق گالوانیزه سرد و گرم

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

https://ahanhyper.com//?p=16282

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *