امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

برشکاری ورق فولادی و معرفی انواع روش های آن

برشکاری ورق فولادی از بهترین راهکارها برای استفاده از محصولات فولادی و آهنی در مصارف مختلف محسوب می شود. ورق آهن و ورق سیاه، از مواد اولیه کاربردی برای تولید و ساخت محصولات و فرآورده های فولادی به شمار می روند. فرآیند برشکاری ورق ها زمینه مناسب برای استفاده از این محصولات را در حوزه های مختلف به راحتی فراهم می آورد.

در حال حاضر، از روش های متنوع و گوناگونی برای برشکاری ورق های فولادی استفاده می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که برش ورق ها اعم از فولادی و آهنی از طریق روش های دستی و مکانیکی و تبدیل آنها به قطعات کوچک، در معنا و مفهوم برشکاری ورق فولادی تعبیر می گردد.

ورق ها در حوزه ساخت و ساز و صنایع مختلف، در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده بهینه از این محصولات مستلزم تغییر ظاهر، اندازه و شکل آنها می باشد. برای محقق ساختن این امر، برشکاری ورق از راهکارهای موثر و کاربردی به شمار می رود.

به طور معمول، برشکاری ورق ها به صورت مکانیکی و دستی صورت می گیرد. در روش مکانیکی غالبا با متمرکز شدن انرژی گرمایی و پرتوی لیزر در ناحیه مورد نظر، برش انجام می شود

انواع روش های برشکاری ورق فولادی

1- برشکاری با لیزر

برشکاری با لیزر، یکی از روش های رایج برشکاری ورق فولادی محسوب می شود. در این روش اشعه لیزر با متمرکز شدن بر روی سطح فلز، موجب ذوب شدن و برش خوردن ورق می شود. در این شیوه به منظور تمیز شدن محل کار از یک جت گاز استفاده می گردد. همچنین، از گازهایی مانند اکسیژن و آرگون برای خارج کردن مذاب از شیار ورق برش خورده، استفاده به عمل می آید.

استفاده از گازهای فعال نظیر اکسیژن در افزایش سرعت برش تاثیر مطلوب و بسزایی برجای می گذارد. علاوه بر این، کاربرد گازهای خنثی مانند آرگون، احتمال بروز اکسیداسیون در سطح فلز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

2- برشکاری به روش پلاسما

روش پلاسما از دیگر روش ها برای برش ورق های فولادی به شمار می آید. این روش به وسیله مشعل و انرژی گرمایی صورت می گیرد. در این فرآیند گاز با استفاده از هوای فشرده از بخش داخلی نازل دستگاه و به سرعت دمیده شده که در نتیجه آن قوس الکتریکی و حالت پلاسما ایجاد می شود. عدم شکل گرفتن تراشه های فلزی، سرعت و دقت بالا، از مزیت های برجسته این روش برش ورق های فولادی تلقی می گردد.

3- روش هواگاز

روش هواگاز را می توان از روش های کاربردی و کارآمد برای برش ورق فولادی برشمرد. این روش علی رغم قدیمی بودن همچنان از روش های پرکاربرد برای برشکاری قلمداد می گردد. با استفاده از روش هواگاز، قابلیت برش انواع و اقسام فلزات از قبیل استنلس استیل، فلزات گالوانیزه و آهنی وجود دارد.

در این روش در هنگام انجام فرآیند برش، از نازل برش، سوخت گاز به منظور ایجاد حرارت خارج می گردد. روشی مناسب برای ورق های ضخیم، مقرون به صرفه بودن و امکان استفاده از چند اهرم برش به صورت همزمان، از مزایای روش هواگاز به شمار می‌رود.

4- برشکاری به روش CNC

روش CNC از دیگر روش های پرکاربرد برای تولید ورق برشی تلقی می گردد. در این روش از یک میکرو کامپیوتر یا مینی کامپیوتر به عنوان اپراتور استفاده می گردد. این دستگاه با ارسال برنامه های لازم، فرآیند حک یا برش بر روی سطح فلزات را اجرایی می کند.

در این فرآیند، تمامی مراحل برشکاری از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فرآیند برشکاری cnc، در زمره روش های جدید و مدرن قرار دارد.

5- فرآیند برشکاری واتر جت

از دیگر روش های جدید و مدرن برشکاری ورق فولادی می توان به روش واتر جت، اشاره نمود. در این روش فرآیند برش ورق ها با اعمال و وارد کردن فشار بالای آب، انجام می شود. واتر جت با اعمال آب و سنگ ساینده فشاری بر سطح ورق، فرآیند سایش و برش محصول را رقم می زند. عدم تولید تراشه و زباله، عدم تولید گرما و کیفیت بسیار بالای برش، از مزایای قابل توجه برشکاری به روش واتر جت محسوب می شود.

6- روش گیوتین

این روش برشکاری در سه نوع هیدرولیکی، پدالی و مکانیکی صورت می پذیرد. تیغه های کروم دار تعبیه شده در ساختار گیوتین، موجب برش ورق های فولادی می شود. قابلیت برش ورق ها تا ضخامت 30 میلیمتر، از ویژگی‌های شاخص این روش به حساب می آید. اتوماتیک بودن فرآیند برشکاری و صرفه اقتصادی، از مزیت های مهم روش گیوتین تلقی می گردد.

لازم به ذکر است که در فرآیند برشکاری ورق فولادی می بایست به یک سری فاکتورها و معیارها مانند برآورد هزینه ها، کیفیت و دقت و ضخامت، توجه ویژه ای مبذول داشت.

روش لیزر و واتر جت، به علت تولید ضایعات کمتر و انجام برش های دقیق و منظم، از روش های بهینه و مناسب برای برشکاری محسوب می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تولید ورق های فولادی

روش های برش ورق فولادی

انواع ورق های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=6897

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *