امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن

ورق های فلزی از جمله ورق های پر کاربرد و پر مصرف در صنایع مختلف می باشد. قصد داریم در ادامه مطلب به بحث برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ورق فلزی معمولاً ورق همه کار می باشد که در بسیاری از کاربردهای معماری تزیینی از دیوارها و سقف های برج ها مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های آهنی به خاطر تطبیق پذیری و توانایی آن در خم شدن آسان و ساخت انواع اشکال مختلف بسیار مورد استفاده قرار گرفته و محبوبیت بالایی دارد.

یکی از روش هایی که برای فرم دهی ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد؛ برشکاری ورق می باشد. روش‌های مختلفی برای ساخت ورق های فلزی وجود دارد که می توانید در زمینه مناسب آن بهره مند شوید.

برشکاری ورق آهن

بهتر است بدانید به فرایند جداسازی ورق های فلزی برای تولید یک محصول معمولاً برشکاری ورق گفته می‌شود. یکی از فرایندهای شکل دهی فلزات همان برشکاری و خمکاری ورق است که در صنعت این فرآیند به روش‌های متفاوتی انجام خواهد شد.

 

برشکاری ورق آهن

 

انواع برشکاری فلزی

در ادامه برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن باید ذکر کنیم که برشکاری ورق فلزی روش های متنوعی دارد. سه روش از میان روش های زیر معمولا تاثیر حرارتی بر روی ورق دارند که چرا که بر مبنای حرارت می باشد. مثل برش لیزری، برش پلاسما و برش با شعله. برخی از انواع برشکاری فلزی عبارتند از:

  • استفاده از قالب های برش(برش با سنبه و ماتریس)
  • گیوتین
  • واترجت
  • لیزری
  • هوا گاز
  • پلاسما
  • شعله
  • سیمی
  • فرزکاری
  • تخلیه الکتریکی
  • آلتراسونیک

برش ورق با قالب های برش 

بهتر است بدانید برای شکل دهی فلزات عملیاتی مثل برش، کشش و خم کاری انجام خواهد شد که به این عملیات پرسکاری یا سنبه کاری گفته می‌شود. فرم دادن و بریدن فلزات نازک، قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد. قالب ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که سنبه و ماتریس از قسمت‌ های اصلی آن می باشند.

   برش ورق با گیوتین

 یکی از روش های برشکاری استفاده از دستگاه گیوتین می باشد. گیوتین ها ورق فلزی را توسط دو تیغه برش می دهند. یک تیغه زیر قطعه کار ثابت می شود و تیغه دیگر به سمت پایین حرکت می کند تا برش فلز را انجام دهد.

دستگاه گیوتین در اندازه های مختلفی در بازار وجود دارد که در مدل های مکانیکی، پنوماتیکی و هیدرولیک برای استفاده در پروژه های مختلف در بازار موجود هستند.

 برای مواردی که به صورت منظم نیاز به برش سریع دارند مدل پنوماتیک یا هیدرولیک CNC بزرگتر گزینه مناسب تری می باشد. لبه بریده شده فلز امکان دارد پس از برش توسط دستگاه گیوتین به سنگ زدایی نیاز داشته باشد که توسط ورق سنباده اکسید آلومینیوم این کار را می توان انجام داد.

برشکاری با واتر جت

واتر جت از جمله جدیدترین و مدرن ترین دستگاه های صنعتی می باشد که دارای قابلیت برش است. به این دستگاه ها جت آب نیز گفته می شود. توسط این دستگاه طیف بسیار گسترده‌ای از مواد با فشار بسیار زیاد آب یا مخلوطی از آب و ماده ساینده برش داده می‌شوند.

بهتر است بدانید واتر‌جت دارای قابلیت تنظیم فشار نیز می‌باشد و هر جسمی با هر سختی که در محل نازل قرار بگیرد را برش خواهد داد. برش واترجت در ماشین سازی و در مواردی که به دما زیاد حساس باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

برش ورق با قالب های برش 

 

برش ورق با لیزر

در ادامه مبحث برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از روش های برشکاری استفاده از لیزر می باشد. برای برش مواد مختلف مثل ورق های فولادی و آلومینیومی یا بدنه های سه بعدی مثل پروفیل و لوله از برش لیزری می توان استفاده کرد. در طول برش یک پرتو لیزری با انرژی بالا و متمرکز به قطعه کار هدایت خواهد شد.

 این فرایند بخار فلز و مذاب تولید می کند که توسط یک جریان گاز پرفشار خارج خواهد شد. لیزر یک اتصال برشی در قطعه کار ایجاد خواهد کرد که لبه برش با توجه به پرتوی لیزر متفاوت خواهد بود. بسیاری از کارهای مختلف برش را توسط پرتو لیزر می توان انجام داد.

بهتر است بدانید محدوده استفاده از برش در فلزات تا ضخامت تا ۳۰ میلیمتر می باشد در ضخامت های بالاتر سرعت دستگاه تا حدودی کند خواهد شد.

برش ورق با هوا گاز

بهتر است بدانید برش هوا گاز برای برش محصولات فولادی کم کربن و کم آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر آلیاژی مختلف موجود در فولاد توانایی اکسیژن برای برش فلز تاثیرگذار می باشد. عناصری مثل سیلیکون، فسفر و گوگل معمولی عناصر دیگری مثل کروم، مولیبدن و کربن به طور کلی توانایی اکسیژن برای جدا کردن مواد را کاهش خواهند داد.

قبل از اقدام به برش عناصر موجود و ترکیبات و را باید در نظر بگیرید که این روش استفاده از گاز به همراه اکسیژن برای عملیات جوش و برش انواع فلز می باشد.

برش ورق با پلاسما

برش پلاسما براساس فرآیند ذوبی می باشد که در آن از یک جت گاز یونیزه شده در دمای بالای ۲۰ هزار درجه سانتی گراد استفاده خواهد شد. برش پلاسما طیف وسیعی از آلیاژهای رسانای الکتریکی مثل کربن ساده و فولادهای ضد زنگ آلومینیوم و آلیاژهای نیکل را برش خواهد داد.

برش ورق با شعله

برش ورق با شعله یک فرایند شیمیایی می باشد که به منبع گرمایی شدید به نام پیش گرم و اکسیژن خالص نیاز دارد. برای برش جدا کردن بسیاری از مواد مختلف می توان استفاده کرد.

نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که اکسید تشکیل شده باید نقطه ذوب پایین تری نسبت به قطعه مورد نظر داشته باشد.

برش ورق با وایرکات

وایرکات ماشین تخلیه الکتریکی با سیم برش می باشد برای برشکاری فلزات سخت مورد استفاده قرار می گیرد. برش با وایرکات نسبت به روش های دیگر برشکاری دشوار و سخت می باشد. دستگاه وایرکات برای برش دادن قطعات ظریف و کوچک بسیار مناسب خواهد بود.

برش ورق با فرزکاری

از روش های سنتی برای برش ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صاف بودن و کیفیت سطح و کمک بسیاری می‌کند. بهتر است بدانید این روش به صورت دستی و اتوماتیک قابل انجام می باشد.

 

برش ورق با وایرکات

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ورق برشی چیست و در صنعت چه کاربردی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=19216

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *