امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

بررسی روش های نوین بازیافت ضایعات آهنی

بازیافت ضایعات آهنی

فرآیند بازیافت ضایعات آهنی از راهکارهای کاربردی و کارآمد برای کمک به چرخه تامین و تولید فولاد محسوب می شود. فولاد از فلزات پرکاربرد در سطح جهان به شمار می رود. این محصول در بسیاری از صنایع و حوزه ها، به عنوان یک عنصر راهگشا و استراتژیک قلمداد می گردد. از سوی دیگر، تولید فولاد با سطح کیفی بالا و در عین حال مقرون به صرفه و ارزان، مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است.

بازیافت ضایعات یا قراضه، از روش های اقتصادی و ارزان برای تولید فولاد باکیفیت بالا تلقی می گردد. قراضه از جمله عناصر اصلی و حائز اهمیت برای تامین فولاد کارخانه جات و واحدهای صنعتی به حساب می آید. عدم وجود قراضه های آهنی، فرایند تولید فولاد توسط کارخانه های تولید کننده را با اختلال جدی مواجه می سازد. چرا که قراضه از مواد اولیه و مورد نیاز برای تهیه و تولید فولاد می باشد.

در حال حاضر، روش های مختلفی برای بازیافت ضایعات و قراضه های آهنی مورد استفاده قرار می گیرد. روش‌های Baling Presses، Briquetting Press و Car Baler، از روش های رایج برای بازیافت ضایعات فولادی و آهنی به شمار می روند.

روش های بازیافت ضایعات آهنی

روش های بازیافت ضایعات آهنی

1- فرآیند Baling Presses

پرس های عدل ساز، از روش های نوین و مدرن برای بازیافت ضایعات آهنی محسوب می شود. از این روش غالبا برای فشرده کردن ضایعات سبک استفاده می گردد. همچنین، این روش برای فشرده کردن ورق های فولادی با ضخامت کمتر از 4 میلیمتر، کاربرد دارد. در فرآیند بازیافت به روش پرس های عدل ساز، قراضه ها به فرم های مکعب و در ابعاد مختلف تغییر شکل می دهند.

مکعب های تولید شده غالبا در اندازه و ابعاد 28 الی 80 سانتیمتر تولید می شوند. در این روش قراضه ها ابتدا در داخل محفظه دستگاه ریخته می شوند. در ادامه، توسط دو الی سه جک هیدرولیک، بر ضایعات فشار وارد شده که در نتیجه این فرآیند، قراضه ها از محل مشخصی به بیرون از دستگاه انتقال پیدا می کنند. مضاف بر این، پرس baling، به دو دسته پرس عمودی و پرس افقی طبقه بندی می شود.

2- فرآیند Briquetting Press

پرس بریکت را می توان از دیگر روش های کاربردی برای بازیافت قراضه های آهنی دانست. در این روش با اعمال فشار بر براده های فلزات، این محصولات به صورت قالب های استوانه ای تغییر شکل پیدا می کنند. در نتیجه این فرآیند، قالب ها دارای وزن زیادی می شوند. روش پرس بریکت، فرآیند آماده سازی برای ذوب را تسریع و تسهیل می کند.

3- فرآیند Car Baler

روش پرس خودرو، یکی دیگر از روش های موثر برای فرآوری ضایعات آهنی به حساب می آید. این نوع عملیات بازیافت به منظور کاهش و فشرده سازی بدنه خودروهای مستهلک و فرسوده، مورد استفاده واقع می شود. با انجام این فرآیند حجم قراضه ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در نتیجه این امر قابلیت حمل و جابجایی این نوع از قراضه ها به آسانی انجام می شود.

4- روش Shear

دستگاه های گیوتین و پرس، از دیگر روش های مورد استفاده برای بازیافت ضایعات فولادی و آهنی تلقی می‌گردند. این دستگاه ها در کارخانه های فولادسازی و کارگاه های ریخته گری بسیار کاربرد دارند. با استفاده از دستگاه گیوتین، قراضه ها در اندازه های مختلف اعم از سنگین و سبک بازیافت می شوند.

فرآورده های تولید شده توسط این دستگاه ها، از ظاهر مشابه، یک دست و خرد شده ای برخوردار می باشند. این نوع قراضه ها در فرآیند ذوب، از گزینه های مناسب و مفید محسوب می شوند. لازم به ذکر است که پس از فشرده سازی ضایعات توسط دستگاه گیوتین، عموما برش قراضه ها در دستور کار قرار می گیرد.

دستگاه گیوتین به علت برخورداری از توان و قدرت بالا، قابلیت بازیافت حدود 85 تن ضایعات را در طی یک ساعت، به راحتی امکان پذیر می سازد.

روش Shredders

5- روش Shredders

از دیگر روش های کاربردی برای بازیافت ضایعات آهنی می توان فرآیند خردکن ها را عنوان نمود. در این شیوه ابتدا ضایعات و قراضه ها مورد پردازش قرار گرفته و سپس تمام ناخالصی های موجود در آن، تفکیک می گردند. در نتیجه این عملیات، آهن خالص در قسمت خروجی دستگاه خردکن قرار می گیرد.

دستگاه shredders یا خردکن‌ها، همانند یک کارخانه تولید کننده ضایعات می ماند. این دستگاه برای ضایعاتی مانند بدنه خودرو، قراضه‌های خانگی و ضایعات الکترونیکی، مورد استفاده واقع می شود. شایان ذکر است که یکی از نکات مهم در بازیافت ضایعات آهنی، فرآیند تفکیک و جابجایی قراضه ها می باشد. به طور معمول، برای جداسازی ضایعات از تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده می گردد.

بر این اساس، برای تفکیک قراضه های خودرو از نوار نقاله و از چنگک یا مگنت، در کارگاه های ریخته گری، استفاده به عمل می آید. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که دستگاه مورد استفاده برای جابجایی و تفکیک ضایعات آهنی، می بایست از سرعت عمل و قدرت و توان بالایی برخوردار باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ضایعات چیست و انواع آن

افزایش قیمت ضایعات، جذابیت نخاله های ساختمانی را بالا برده است

کاربرد ضایعات چیست ؟

فرایند تولید ضایعات

خرید، فروش و کاربرد ضایعات آهنی

نخاله های ساختمانی و بازیافت آن ها

https://ahanhyper.com//?p=6929

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *