امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید

با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید موضوعی است که قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر به آن بپردازیم. جهت آشنایی با محصولات گالوانیزه گرم مقاطع فولادی با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید یکی از انواع فرایندهای که جهت آماده سازی فلزات برای استفاده در صنعت انجام می‌شود؛ گالوانیزه گرم مقاطع فولادی می باشد. این فرایند مثل بسیاری از عملیات دیگر جهت ایجاد خاصی در فولاد انجام خواهد شد که کاربردهای بیشتر و طولانی تر خواهد کرد.

بهتر است بدانید گالوانیزه گرم دارای مراحل خاصی می باشد که علیرغم عدم پیچیدگی اما نیازمند دقت و حساسیت بالا می باشد. در این فرایند دو فلز فولاد و روی و چندین مایع و ماده تمیز کننده شیمیایی حضور دارند.

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که روی یک فلز طبیعی می باشد که معمولاً بیست و هفتمین فلز فراوان پوسته زمین محسوب می‌شود. بهتر است بدانید این فلز کاربردهای بسیاری دارد از صنایع دارویی گرفته تا لاستیک سازی و … تمامی ارگانیسم ها برای زنده ماندن به فلز روی نیازمند می باشد. بیشترین استفاده از فلز روی در فرآیند گالوانیزه گرم مقاطع فولادی می باشد که هدف آن جلوگیری از خوردگی فولاد انجام خواهد شد.

گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که گالوانیزه گرم مواد فولادی یک مانع کاتدی پتینه فلزی روی می باشد که بر مقاطع فولادی اعمال خواهد شد. هدف این کار جلوگیری از خوردگی خواهد شد. توجه داشته باشید سازه های فولادی که در این فرایند قرار می گیرند تحت یک سلسله شیمیایی قرار گرفته که توسط ذوب کردن فلز در یک وان روی و مذاب ختم خواهد شد.

 

گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

روی چگونه از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند؟

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که پوشش فولاد در سازه هایی که به طور مداوم در برابر عوامل جوی قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب پروژه‌های عمرانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال طول عمر دارند. بنابراین نیاز به حفاظت طولانی مدت در برابر خوردگی در سازه فولادی به کار گرفته شده در آن ها بسیار مهم می باشد.

 گالوانیزه گرم معمولاً سه سطح حفاظت سد کننده، حفاظت کاتدی و پتینه روی ؛ برای مقاومت در برابر خوردگی ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید گالوانیزه گرم مثل روکش های دیگر فولاد از محیط جدا کرده و محافظت از لایه اولیه و مانعی به آن خواهد داد. توجه داشته باشید که لایه های بین فلزی پوشش روی سختی بالا به فولاد زیرین اتصال داده و مانع آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

 علاوه بر این سطح گالوانیزه گرم مقاطع فولادی سطح سومی از محافظت به نام پتینه روی را ئه خواهد داد. زمانی که روی در معرض محیط قرار می‌گیرد به طور طبیعی لایه روی سطح ایجاد می کند که باعث می شود تا سرعت خوردگی کند شود. این لایه در واقع به عنوان محیط جانبی عمل می کند و نرخ خوردگی فولاد را تا ۳۰.۱ حالت طبیعی کاهش خواهد داد.

 

روی چگونه از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند؟

 

مشخصات غالب گالوانیزه گرم

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که تعامل سازنده بین طراح مقاطع فولادی، سازنده این مقاطع و فردی که وظیفه گالوانیزه کردن را به عهده دارد وجود دارد. چرا که این افراد باید از نیازها و شرایط مقطع فولادی قرار است قرار بگیرد مطلع شود. به این صورت مشخصات کمی فرآیند گالوانیزه گرم و مقاطع فولادی را به درستی مشخص می‌کند.

شاخص های مهم در گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که گرمایی که به فولاد داده می شود ویسکوزیته محلول های پاک کننده، ویسکوزیته زینک و در نهایت پوشش زینکی قرار است روی فولاد را بگیرد. پارامترهای هستند که باید در طراحی به آن توجه نمایید. در ادامه این پارامترها را شرح خواهیم داد.

ویسکوزیته

در طراحی فولادی که باید گالوانیزه شود باید جای هایی را برای تخلیه طراحی شود که مقطع را به صورت گرم و گالوانیزه نماید. توجه داشته باشید در مرحله تمیزکاری زیر محلول شستشو می تواند به داخل درزهای قطعه نفوذ پیدا کند. ولی روی مذاب به خاطر ویسکوزیته پایین تر به داخل درز نفوذ نخواهد کرد. بنابراین روی مذاب با دمای حدود ۴۵۰ درجه سیلسیوس امکان دارد در محل درز ها انفجار ایجاد کرده یا سازه را به کل خراب نماید.

مجرا های خروجی

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم مجراهای خروجی مقطعی می‌باشند که تو خالی بوده هنگام غوطه ور شدن باید سوراخ هایی در دو سمت ان تعبیه شود. این سوراخ های اجازه می‌دهد هوا از سمت مقطع خارج شده و روی مذاب وارد شود. در غیر اینصورت امکان دارد فشار هوا باعث شود تا روی مذاب نتواند به صورت کامل به قطعه وارد شود. بنابراین لایه ای در ان تشکیل نخواهد شد و امکان دارد خوردگی اتفاق بیفتد.

ضخامت اتصالات مقطع گالوانیزه شونده

پس از اینکه اتصال گرم انجام شد باید سایز سوراخ های اتصالات دوباره تنظیم شود. چرا که قطر شفت ها، مهره‌ها ، پیچ ها و دنده های آن ها بیشتر خواهد شد. البته با توجه به استانداردهای موجود قطر این اتصالات را می‌توان بیشتر کرد که پس از گالوانیزه به قطر دلخواه نزدیک‌تر شود. یکی از استانداردهای موجود در این زمینه را سازمان سازه های فولادی آمریکا ارائه کرده است.

ویژگی های مکانیکی گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

در ادامه مبحث با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید باید ذکر کنیم که طبق مطالعاتی که در مرکز مطالعات تکنولوژی های فولاد انگلستان انجام شده است. فرآیند گالوانیزه گرم مقاطع فولادی تاثیری بر روی ویژگی های مکانیکی سازه های فولادی ندارد. توجه داشته باشید ویژگی های شیمیایی و متالورژیکی مقطع گالوانیزه شده با فولاد خام برابر می باشد. در ادامه برخی از ویژگی های آن را ذکر می کنیم.

 

ویژگی های مکانیکی گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

 

شکنندگی: بهتر است بدانید سازه های فولادی که عملیات سرد زیادی بر روی آن ها انجام شده است مستعد شکستگی می باشد. برخی از این عملیات آموزش پانچ کردن، کوبیدن و خم کردن می باشد. البته این شکنندگی در دمای محیط بسیار کند خواهد بود. اما زمانی که فلز در معرض روی مذاب گارانتی قرار بگیرد تشکیل شود برای جلوگیری از این اتفاق موارد احتیاطی وجود دارد. یکی از روش ها این است که درصد کربن آن باید کمتر از ۲۵ درصد باشد شعاع خم ان حداقل ۳ برابر ضخامتش باشد.

اعوجاج: برخی از سازه های فولادی در اشکال نامتقارن دچار تغییر شکل و ایجاد خواهند شد. در این موارد می توانید از مقاطع نورد متقارن استفاده نمایید. در حقیقت شیب گرم شدن و سپس کند شدن در همه نقاط این مقاطع به صورت یکسان خواهد بود. بهتر از خم شدگی سازه ها با شعاع هر چه بزرگتر باشد.

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز با گالوانیزه گرم مقاطع فولادی آشنا شوید را قرار دادیم. بهتر است بدانید شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید انواع آهن آلات و محصولات فولادی از جمله ورق های گالوانیزه، انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و … را از طریق فروشگاه اینترنتی https://ahanhyper.com  تهیه نمایید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=24099

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *