امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

اولین فولاد در ایران

بهتر است بدانید تمامی صنایع فولاد در ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. کسانی که در صنعت فولاد فعالیت می کنند؛ میدانند این صنعت چه تاریخی و چه سختی هایی را پشت سر گذاشته است تا بتواند افتخارات امروز خود را داشته باشد. در این مقاله از آهن هایپر قصد داریم به بررسی اولین فولاد در ایران بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد

قبل از اینکه به بررسی اولین فولاد در ایران بپردازیم. باید نگاهی به فولاد و کاربردهای آن داشته باشیم.  به طور کلی می‌توان گفت آهن چهارمین عنصر فراوان در زمین شناخته می‌شود که بسیاری از پوسته زمین از آن تشکیل شده است. فولاد برای آلیاژهای که عنصر اصلی آن ها آهن باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین ماده ای که در فولاد وجود دارد نیز کربن می باشد. البته در نظر داشته باشید که فولاد دارای انواع مختلفی می باشد که این ماده انرژی در آن ها به صورت کم یا زیاد وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت به آلیاژهای آهنی که کربن آنها از 0.2 درصد بیشتر باشد آهن می گویند.

 

تاریخچه فولاد ایران

 

 به این صورت در فولاد ترکیب هایی چون آهن و عناصر مختلف دیگری وجود دارد. بهتر است بدانید برای اینکه فولاد دارای کیفیت خوبی باشد؛ باید درصد عناصری که در آن وجود دارد نیز توجه داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت در مواردی همچون صنعت ریل سازی با راه‌آهن، احداث خطوط نفت و گاز، احداث خراش ها و آسانسورها، متروها، چاقو و چنگال، صنعت پزشکی و … کاربرد دارد.

تاریخچه فولاد ایران

در ادامه مبحث اولین فولاد در ایران باید بدانید که در سال ۱۳۰۶ حکومت ایران برای تامین نیاز های ریل های راه آهن کشور تولید فولاد را شروع کرد. به گونه ای که می توان گفت آغاز کار فولاد در ایران در این تاریخ شروع شد. به صورت دقیق تر باید بدانید که حکومت وقت و زمان به خاطر فوریتی که جهت احداث راه آهن ۵.۵ میلیون تومانی را برای پروژه در نظر گرفت که راه اندازی شد. اما مشکلات مالی از سال ۱۳۲۸ به وجود آمد که باعث شد تا پروژه به تاخیر بیفتد. دوباره در سال ۱۳۲۸ توسط قراردادی به نام کنسرسیوم بین آلمان و ایران پروژه دوباره رونق گرفت.

 می توان گفت تاریخچه اولین فولاد در ایران از این سال آغاز شد که در آن زمان آلمان دستگاه های نورد را برای این کارخانه به ایران منتقل کرد و تقریبا روزانه ۱۵۰ تن فولاد آغاز شد. پس از فراز و نشیب های بسیاری تولید فولاد در ایران مدام تعطیل و دوباره رونق پیدا می‌کرد. سال ۱۳۸۳ بیشترین رشد خود موفق به تولید سالانه ۱۲ میلیون تن رسید. اما دوباره تحریم‌ها و مشکلات سیاسی باعث شد که افت شدیدی داشته باشد.

تحریم‌های علیه ایران انجام شد که باعث شد تا اواخر دهه ۸۰ با توجه به نیاز های زیاد به استقلال و فولاد کربن آن ها را از کشورهای دیگر وارد کنند تا اینکه با مقاومت اقتصادی کشور و همچنین ایجاد تولیدی های جدید را تامین کند. بلکه در سال ۱۳۹۸ صادرات فولاد موفقی را نیز کسب کردیم.

جایگاه فعلی فولاد ایران

در ادامه مبحث اولین فولاد در ایران باید ذکر کنیم که صنعت فولاد ایران در سال ۲۰۱۹ در بین کشور هایی که تولید کننده فولاد می باشند؛ رتبه دهم را به خوبی کسب کرد. البته طبق قانون برنامه توسعه ایران قرار است که تا سال ۲۰۲۵ تولید فولاد خام در کشور به حدود ۵۵ میلیون تن برسد. در نظر داشته باشید که این موضوع نشان دهنده مواردی است که با توجه به تحریم های مختلفی که علیه ایران وجود دارد و موانع زیادی را سر راه تولید کنندگان قرار داده است؛ رشد و تولید فولاد کشور در وضعیت خوبی قرار دارد. تولیدکنندگان به راحتی با این تحریم‌های ظالمانه کنار می آیند و راه رشد و توسعه صنعت را پیدا می‌کند.

 

جایگاه فعلی فولاد ایران

 

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که صنعت فولاد ایران توانسته است در دوران کرونا حدود ۹.۹ درصدی رشد را تجربه نماید که در دوران بحران رشد بی سابقه ای به شمار می رود. بهتر است بدانید فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ توانست با تولید روز افزون به جایگاه سوم جهانی دست پیدا کند و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹ میلیون تن شمش فولادی تولید شده است که نسبت به مشابه پارسال رشد چشمگیری داشته است.

 با توجه به شرایط دشوار در دنیا به خاطر وجود ویروس منحوس کرونا و همچنین مسائل ناشی از آن در زمینه فولاد ایران توانسته جایگاه خود را حفظ کند و افت نداشته باشد. در حال حاضر کشورهای همچون تایوان، فیلیپین، تایلند، اندونزی، میانمار، سنگاپور، مالزی و کشورهای خاورمیانه فولادهای ایران را استفاده می کنند.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز اولین فولاد در ایران را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که امروزه تمامی فولاد مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می شود و نیازی به وارد کردن مقاطع فولادی نداریم چرا که درایران برترین و بزرگترین کارخانه ها وجود دارند که جهت تولید این مواد فعالیت دارند.

برخی از مقاطع فولادی می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، سپری، ورق ها و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که تمامی مقاطع توسط فروشگاه های بسیاری در سطح کشور عرضه می شود که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

 

جایگاه فعلی فولاد ایران

 

 پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ جهت تهیه و سفارش این مقاطع اقدام نمایید. این مجموعه همواره در تلاش است تا مقاطع فولادی را به گونه‌ای عرضه کند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مرغوب باشد که شما دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوبیت محصولات نداشته باشید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

لیست فولادهای ایران

https://ahanhyper.com//?p=31745

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *