امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع گرید فولاد

توجه داشته باشید که فولاد آلیاژی از آهن می باشد که دارای مقداری کربن است. در برخی موارد فولاد تنها از آهن و کربن تشکیل نشده و برخی از عناصر دیگر همچون نیکل-کروم و آلومینیوم و … نیز جهت بهبود خواص و ویژگی ها در آن مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه انواع فولاد مختلفی را با ویژگی ها و خواص متفاوت تولید و روانه بازار می‌شود. به همین خاطر از زمانی که یک تولید کننده قطعات سفارشی مشتریان با انتخاب بسیار زیادی روبرو باشد. این تنوع زیاد فولاد امکان دارد باعث سردرگمی در انتخاب گرید مناسب شود. در هنگام انتخاب باید انواع گرید فولاد را مد نظر قرار داده و آن را بررسی کنید.

انواع گرید فولاد

به طور کلی می توان گفت فولاد ها به چهار دسته تقسیم بندی خواهند شد. می‌توان به فولادهای کربنی، فولادهای آلیاژی، فولادهای زنگ نزن و فولادهای ابزار اشاره کرد. برای انتخاب بهتر شما عزیزان قصد داریم در ادامه به بررسی هر یک از انواع گرید فولاد بپردازیم.

 

انواع گرید فولاد

 

گرید فولاد کربنی

از انواع گرید فولاد می توان به فولاد کربنی اشاره کرد. فولاد حاوی مقدار کمی از عناصر آلیاژی می‌باشند و حدود ۹۰ درصد از کل فولاد را تشکیل خواهند داد. توجه داشته باشید که فولادهای کربنی با توجه به مقدار کربنی که در آن استفاده شده است؛ به سه دسته فولاد کم کربن، فولاد کربن متوسط و فولاد کربن بالا تقسیم بندی خواهد شد. در ادامه هر یک از آن را بیان می کنیم.

فولاد کم کربن یا نرم: از جمله بزرگترین گروه های فولاد کربنی می توان به فولاد کم کربن یا نرم اشاره کرد. دارای تنوع زیادی در شکل ها از ورق ها دارد تا تیر آهن ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً دارای ۰.۰۴ تا ۰.۳ درصد کربن می باشد. با توجه به خواص دلخواه مورد نیاز عناصر دیگر اضافه یا کم خواهد شد. به عنوان مثال می توان گفت برای اینکه کیفیت پرداخت افزایش پیدا کند؛ باید میزان کربن کم شده و به آن آلومینیوم اضافه کند و برای فولاد ساختمانی میزان کربن باید بالاتر بوده و به آن منگنز نیز اضافه شود.

فولاد کربن متوسط: بهتر است بدانید که این محصول از محصولات کم کربن تا حدودی کمتر می باشد. انواع شکل دهی جوش و برش آن سخت تر خواهد بود. فولاد که توسط عملیات حرارتی، سخت کاری و … تمیز خواهد شد.

درصد کربن در این فولادها از ۰.۳۱ تا ۰.۶ بوده و همچنین در آن از منگنز حدود ۰.۶ تا ۱.۶۵ درصد استفاده خواهد شد.

فولاد پر کربن: در نظر داشته باشید که فولاد پر کربن به نام فولاد ابزار کربنی نیز شناخته خواهد شد. میزان کربن در این فولاد بین ۰.۶۱ تا ۱.۵ درصد می‌باشد. برش و خمش و جوش این فولادها بسیار دشوار خواهد بود. از جمله ویژگی‌های این محصول پس از عملیات گرمایی، می توان به شدت سخت و شکننده آن اشاره کرد.

 

گرید فولاد آلیاژی

 

گرید فولاد آلیاژی

از جمله انواع گرید فولاد می توان به فولادهای آلیاژی اشاره کرد. این فولادها باید ترکیب فولاد کربنی با عناصر دیگری همچون منگنز، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم و … تولید خواهد شد که اضافه کردن این عناصر خواص مشخصی را در فولاد کربنی ایجاد خواهد کرد. در نظر داشته باشید این عناصر با توجه به نسبت ها و ترکیب های مختلفی به فولاد اضافه خواهد شد که باعث می‌شود فولاد و تغییراتی همچون افزایش سختی، افزایش مقاومت به خوردگی، افزایش استحکام و بهبود شکل پذیری و … شود.

 در نظر داشته باشید که در برخی مواقع امکان دارد قابلیت جوش نیز تغییر کند. از جمله مهمترین و ویژگی های انواع فولاد آلیاژی می‌توان به افزایش قابلیت سختی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، پایداری بیشتر استحکام و سختی و … اشاره کرد.

بیشترین گرید مورد استفاده در میلگردها می‌توان به گرید ۴۱۴۰ اشاره کرد که فولاد کروم مولیبدنیوم می باشد. همچنین گرید 4340 فولاد مولیبدنیوم کروم نیکل و گرید 6150 فولاد کروم وانادیوم و گرید 8620 فولاد مولیبدنیوم، کروم، نیکل و .. اشاره کرد.

گرید فولاد ضد زنگ

در ادامه مبحث انواع گرید فولاد باید ذکر کنیم که عنصر آلیاژی اصلی در فولاد ضد زنگ کروم می باشد که در این فولاد حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از کروم استفاده خواهد شد. این نوع فولاد با توجه به مقاومت بالا در برابر خوردگی از محبوبیت بالایی برخوردار است. به گونه ای که می توان گفت نسبت به فولاد تا حدود 200 برابر از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است. انواع فولاد ضد زنگ می توان به مواردی همچون آستنیتی، فریتی، مارتنزیت، دوبلکس و … اشاره کرد.

گرید فولاد ابزار

آخرین گروه از انواع گرید فولاد؛ فولاد ابزار می باشد. توجه داشته باشید که فولاد ابزار شامل تنگستن، مولیبدنیوم، کبالت و وانادیوم می باشد. با این عناصر مقاومت گرمایی و دوام فلزی بسیار افزایش خواهد داد که با توجه به برخورداری از این خواص برای عملیات برش و دریل کردن بسیار مناسب می باشند. بهتر است بدانید فولاد ابزار در شش گروه سخت کاری با آب، کار سرد، مقاوم به ضربه و شوک، سرعت بالا، کار گرم، اهداف خاص و … تقسیم بندی خواهد شد.

 

گرید فولاد ابزار

 

تهیه و خرید انواع محصولات فولادی

امروزه تهیه و خرید انواع محصولات فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تنوع این سیستم بالا بوده و توسط برندهای بسیاری نیز تولید و عرضه می شود. باید با توجه به کاربرد مد نظر خود بتوانید نوع محصول مناسب و با کیفیتی را تهیه نمایید. پیشنهاد ما به شما بازدیدکنندگان عزیز فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد.

 این فروشگاه با توجه به شناخت نیازهای جامعه و همچنین سابقه درخشانی که دارد؛ محصولات با کیفیت و مرغوبی را عرضه می‌کند. با اطمینان خاطر می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت سفارش این محصولات اقدام نمایید. در صورتی که توانایی انتخاب سایز و ابعاد مناسب محصولات ندارید؛ می توانید از مشاوره های لازم توسط کارشناسان خبره بهره مند شوید. امیدواریم انتخاب بهتری را تجربه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

لیست فولادهای ایران

انواع فولاد st

https://ahanhyper.com//?p=31611

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *