امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع کوره ها در تولید آهن آلات

استفاده از انواع کوره ها در تولید آهن آلات فرایند اصلی آن محسوب می‌شود. بهتر است بدانید خصوصیات مواد و کیفیت محصول نهایی تنها توسط این گروه ها مشخص خواهد شد .از کالاها با کیفیت بالا در بازار با توجه به عملیات گرمایشی و سرمایشی شده در طی فرآیند تولید است

انواع کوره در تولید آهن آلات چه محصولات آهنی و چه محصولات غیر آهنی مثل اهن قراضه، عملیات حرارتی فولاد و همچنین شکل دهی فلزات و … کاربرد دارد.

معرفی انواع کوره های در تولید آهن آلات

همانطور که ذکر شد از کوره های مختلفی جهت تولید آهن آلات استفاده می شود. برخی از انواع کوره ها در تولید آهن آلات عبارتند از:

کوره بوته ای

کوره بوته ای از قدیمی ترین و ساده ترین انواع کوره ها می باشد که در واحد ریخته گری از آن استفاده می شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه استفاده از کوره بوته ای کمتر شده است. امروزه معمولا در شرایط خاص از کوره بوته ای استفاده می کنند.

بهتر است بدانید در این کوره ماده اولیه و سوخت با یکدیگر هیچ گونه تماسی نداشتند و حرارت توسط هدایت مواد درون کوره ذوب شده‌اند.

مواد مختلفی در ساخت بوت استفاده می شدند که باعث می شود تا انواع کوره های بوته ای کاربردهای متفاوتی داشته باشند. مانند گرافیتی، سیلیکون، کاربایدی و شاموتی از جمله بوته ای می باشند که در ساخت این کوره ها کاربرد داشتتند.

 

معرفی انواع کوره های در تولید آهن آلات

 

بوته گرافیتی

بوته گرافیتی از جمله بوته های پرمصرف در ذوب فلزات می باشند که کاربرد ها به خاطر حفظ ساختار دمای خیلی بالا هدایت عالی و همچنین عدم واکنش های شیمیایی یا مذاب درون ان سرد می باشد.

معمولا بوته گرافیتی در دو نوع کوره القایی و بوته به صورت افقی و عمودی مورد استفاده قرار می‌گرفت. بهتر است بدانید ذوب آلومینیوم، مس، برنج، طلا و … در بوته گرافیتی انجام می شود.

 این بوته نسبت به اکسید شدن بسیار حساس می باشد. به همین خاطر در محیط اکسید شده برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن و یا محیط کنترل شده با گاز معمولا از این بوته استفاده می‌کنند.

از جمله مزایای بوته گرافیتی می‌توان به هدایت حرارتی عالی همچنین امکان استفاده بهینه از انرژی حرارتی، استحکام شکست بالا و مقاومت ضربه واکنش‌های با فلز مذاب و … اشاره کرد.

سیلیکون کاربایدی

بوته هایی که از جنس سیلیکون کارباید می باشند؛ معمولاً در ذوب فلز و همچنین نگهداری محصول مورد استفاده قرار می گیرد. مراحل نصب و استفاده از این بوته تا حدودی پیچیده و دارای چند مرحله می باشد.

در مرحله اول محیط عملیاتی باید هیچ گونه ارتباطی وجود نداشته باشند تا حین جابه جایی روکش درونی و بیرونی بوده پس از آن در مرکز فوریت کوره باید بسته نشود و فضای آزاد اطراف آن داشته باشد.

سپس شعله مشعل نباید در وسط بوته سیلیکون کاربایدی قرار بگیرد. در مرحله پایانی نیز عملیات پخت برای کار در دو مرحله جذب نمودن و حمل مذاب انجام خواهد شد. بهتر است بدانید در کاربرد مذاب سازی به مدت ۲ ساعت در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد معمولاً به بوته مورد نظر حرارت وارد می شود.

پس از آن با حداکثر توان مشعل مربوط به ۱۵۰ درجه خواهد رسید. حرارت دهی و شارژ قراضه فلزی در مراحل بعدی و پیوسته صورت می پذیرد. نگهداری سیلیکون کاربایدی معمولا 950 درجه سانتی گراد است.

 

شاموتی

 

شاموتی

به خاطر استفاده از برد آجر شاموتی در ساخت آن معمولا  شاموتی گفته می‌شود. آجرهای شاموتی معمولا از نوع اکسیداسیون و آلومینیوم هستند. از ان در کاربرد های چون دیواره داخلی کوره‌ها دستگاه در ارتفاع بلند، ریخته گری فولاد، کوره های پخت، کوره صنعت، شیشه، ذوب فلزات غیر آهنی و … استفاده می شود.

مزایای انواع کوره بوته ای

  • سادگی و سهولت ساخت کوره
  • ارزانی و کیفیت مذاب خوب

کوره های شعله ای

کوره شعله‌ای روباده یا تشعشعی نخستین بار در قرون وسطا برای ذوب برنج و برنز جهت ریخته گری زنگ های کلیسا استفاده شد. مواد شارژ این کوره با محصولات احتراق به صورت مستقیم تماس داشته و ذوب می شد. به دو دو صورت درب و سقف کوره شارژ به داخل کوره وارد می‌شد.

 سوخت مصرفی کوره شعله‌ای معمولا گازوئیل و گاز طبیعی می باشد. ظرفیت این کوره ها برای ذوب آلیاژهای غیرآهنی معمولا ۷۵ می باشد. اما کوره‌های ۵۰۰ کیلوگرم نیز ساخته شدند که از این کوره را به عنوان نگهدارنده تا ۹۰ تن ظرفیت استفاده می شود.

بهتر است بدانید انواع کوره شعله ای در حالت ساکن به شکل های مکعب، مستطیل و استوانه ای ساخته می شده اند. این کوره در حالت گردان برای چدن ریزی استفاده می‌شود.

مزایای انواع کوره شعله ای

  • ساخت ساده
  • حجم و سرعت بالا در ذوب
  • نیاز به سرمایه گذاری کمتر
  • راندمان کوره بالا

کوره کوپلا

کوره کوپلا از جمله متداول ترین روش برای ذوب چدن می باشد. معمولاً این کوره به این صورت است که دارای استوانه‌ای فولادی پوشیده شده با جداره نسوز می‌باشد. قطر ان متناسب با ظرفیت و سرعت ذوب متغیر می باشد.

بهتر است بدانید بخش‌های جانبی این کوره مثل پیش گرمکن هوا، ریل شارژ و گازهای خروجی و … می باشد. در این کوره شعله با شارژ ظرفیت ذوب به صورت مستقیم تماس دارد که بر اساس نوع و نحوه مصرف سوخت انواع گونه‌های کوره در صنعت مختلف استفاده می‌شود.

مزایای کوره کوپلا

  • نحوه کار با کوره کوپلا بسیار ساده است.
  • با استفاده از کوره کوپلا می توان حجم مذاب بالای آماده کرد.

کوره مقاومتی الکتریکی

در کوره های مقاومتی حرارت لازم برای ذوب شارژ توسط عبور جریان الکتریکی از المان ها تامین خواهد شد. معمولا از این کوره ها برای عملیات حرارتی پیش گرم کردن برای شکل دهی با فشار و ذوب فلزات استفاده می شود. بهتر است بدانید المنت ها از آلیاژهای با نقطه ذوب بالا و مقاوم به خوردگی و اکسیداسیون ساخته می‌شود.

جریان الکتریکی با شدت بالا از المنت عبور کرده و توسط یک سیستم کنترل کننده با قطع و وصل جریان برق و حرارت تولیدی کنترل خواهد شد. بهتر است بدانید این کوره در دو نوع مقاومتی با گرم کننده مستقل و کوره مقاومتی با گرم کننده غیر مستقیم در بازار موجود است.

در این کوره اگر جریان برق با ولتاژ گرم کم و جریان زیاد از خود المنت عبور کند معمولاً به آن کوره مقاومتی با گرم کننده مستقیم گفته می‌شود که بیشتر برای نگه داشتن مورد استفاده قرار می گیرد. در کوره های مقاومتی با گرم کننده غیرمستقیم معمولاً جریان برق از المنت های فنری عبور کرده و حرارت به بوته سپس از بوته به شارژ منتقل خواهد شد. به همین خاطر به آن کوره مقاومتی با گرم کننده غیرمستقیم گفته می‌شود.

 

کوره مقاومتی الکتریکی

 

مزایای کوره مقاومت الکتریکی

  • کنترل ترکیب شیمیایی مذاب
  • نحوه کار ساده با کوره مقاومتی الکتریکی

کوره القایی

کوره القایی از جمله کوره های مدرن می باشد که فلز هادی مثل چدن در درون سیم پیچی کویل قرار خواهد گرفت. بهتر است بدانید میدان مغناطیسی که در اثر عبور جریان الکتریکی ایجاد می‌شود باعث ایجاد جریان های گردابی در فلز خواهد شد. این جریان های گردابی باعث می‌شود تا آن را ذوب نماید.

 انواع کوره القایی معمولاً به سه دسته فرکانس پایین حدود ۵۰ هرتز، فرکانس متوسط حدود ۲۰۰ تا ۱۰ هزار هرتز، فرکانس بالا یعنی ۱۰ هزار هرتز بالاتر تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه‌های فرکانس پایین معمولاً از راندمان کمتری برخوردار هستند که از آن ها بیشتر به عنوان کوره های نگهدارنده استفاده می شود و برای ذوب کاربردی ندارند. اما از کوره‌های فرکانس بالا بیشتر برای ذوب در آزمایشگاه ها استفاده می کنند.

مزایای کوره القایی

  • کنترل ترکیب شیمیایی
  • توزیع حرارت مطلوب
  • عدم محدودیت افزایش دما
  • مصرف انرژی کمتر نسبت به کوره مقاومتی

کوره قوس الکتریکی

معمولا این کوره ها دارای ساختمانی مانند حمام بزرگ با بدنه فولادی پوشیده می باشند که بدنه آن با ماده نسوز پوشیده است. با توجه به بالا بودن دمای بدنه باعث می‌شود تا ماده نسوز از بین برود. معمولاً بدنه این کوره توسط لوله‌های آب گرد پوشیده شده است. تفاوت انواع کوره قوس معمولاً به نحوه ایجاد قوس ارتباط دارد.

اگر ماده شارژ توسط قوس ایجاد شده بین الکترودها ذوب شود به آن روش قوس الکتریکی غیرمستقیم می گویند. اما اگر شارژ با ایجاد قطب این الکترون ها ذوب شود به ان قوس الکتریکی غیر مستقیم گفته می‌شود. از قوس الکتریکی مستقیم در ذوب فولاد و چدن استفاده می‌شود. ما قوس الکتریکی غیر مستقیم در ذوب آلیاژهای مس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای کوره قوس الکتریکی

  • در کوره قوس معمولاً از قراضه های ارزان استفاده می‌کنند که تمیز بودن آن چندان اهمیتی ندارد چرا که این کوره ها امکان تصفیه مذاب دارند.
  • دمای حرارت شارژ در کوره قوس الکتریکی از کوره القایی بیشتر می باشد.
  • انرژی استفاده شده در کوره قوس کمتر می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید مقاطع فولادی با کیفیت همچون انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری می توانید به وب سایت https://ahanhyper.com/  مراجعه نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

همه چیز را درباره انواع کوره در تولید آهن آلات بدانید

https://ahanhyper.com//?p=17731

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *