امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع کاربری ساختمان‌ها

اگر نگاه کوتاهی به انواع ساختمان‌هایی که در اطرافتان وجود دارند بیندازید، این سؤال در ذهنتان ایجاد می‌شود که چرا بعضی از ساختمان‌ها به عنوان محل سکونت، برخی تجاری، اداری، ورزش و کشاورزی شناخته می‌شوند؟

هرساختمانی یک سند به نام پروانه ساختمان دارد و باید قبل از ساخت و ساز و اجرای عملیات‌های گوناگون مجوز آن را از شهرداری گرفت. انجام هرنوع فعالیت ساختمانی که بدون مجوز و اجازه شهر داری صورت بگیرد، غیر قانونی محسوب می‌شود. علاوه بر مشخصات فنی که در پروانه ساخت وجود دارد نوع کاربری ساختمان زیر نظر مهندسان متخصص و ناظرین باتجربه ذکر می‌شود.

در رابطه با موضوع انواع کاربری ساختمان‌ها، باید بدانید که کاربری ساختمان به معنای بهره برداری و نوع استفاده است که در پروانه ساختمان نیز بیان می‌گردد.

انواع کاربری ساختمان‌ها

  • زمانی که از انواع کاربری ساختمان‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان کاربری تجاری، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری مسکونی، کاربری املاکی و ورزشی است که هر کدام از این موارد یک کاربری خاص دارد.
  • اغلب ساختمان‌ها با منظورهای سکونتی یا کسب و کاری ساخته می‌شوند. انواع مختلف ساختمان عبارتند از واحد مسکونی، تجاری، واحد آموزشی، واحد صنعتی، واحد بهداشتی و… همان طور که از نام هر کدام از این واحدهای ساختمانی مشخص است. هرکدام برای هدف مشخص و خاصی طراحی گشته‌اند.

کاربری ساختمان مسکونی

ساختمانی که براساس طرح تفصیلی شهرداری در شهر تآسیس شود، دارای کاربری ساختمانی مسکونی می‌باشد. با افزایش جمعیت و کم شدن زمین‌های مسکونی اغلب واحدهای مسکونی در یک یا چند ساختمان واقع هستند.

کاربری کشاورزی

زمین‌های زراعی و باغ‌ها دو دسته از مواردی هستند که مجوز کاربری کشاورزی را دریافت می‌کنند. این مجوز یه صورت عمده برای زمین‌هایی صادر می‌شود که محصولات زود بازده دارند. برای مثال گندم، ذرت یا انواع صیفی جات به دلیل برداشت سریع به راحتی مجوز می‌گیرند. لازم است بدانید که بیشتر این زمین‌ها در روستاها قرار دارند.

بعضی از شهرهای کوچک که قبلا روستا بوده‌اند نیز امکان دریافت مجوز کاربری کشاورزی را دارند. منظورمان از باغ زمین‌هایی است که مملو از درختان میوه می‌باشند. این زمین‌ها نیز در دسته انواع کاربری‌های کشاورزی دسته بندی می‌شوند و مجوز برای آن‌ها صادر می‌گردد.

 

کاربری ساختمان تجاری

 

کاربری ساختمان تجاری

 مغازه‌ها و رستوران‌ها را در دسته ساختمان‌های تجاری قرار می‌دهند و مهم‌ترین مسئله در زمان خرید یک ملک تجاری، مجوز شهرداری برای کاربری تجاری است. دلیل اهمیت این موضوع این است که یک ملک تجاری ممکن است به معنای داشتن کاربری تجاری نبوده و فاقد آن باشد. دفاتر بیمه و آژانس‌های مسافرتی نمونه‌های دیگری از ساختمان‌های تجاری هستند که مجوز کاربری گرفته‌اند.

مطابق با ماده 55 قانون شهرداری با هدف مشخص کسب و کار و تجارت تأسیس گشته باشد یک واحد تجاری است. واحدهای صنعتی تحت پوشش قانون نظام صنفی در دسته واحدهای تجاری طبقه بندی می‌شوند.

کاربری ساختمان صنعتی

هر نوع زمینی که کاربری صنعتی همراه با مجوز از طرف شهرداری دارد، می‌تواند فعالیت‌های گوناگون صنعتی داشته باشد. منظورمان از فعالیت صنعتی، توزیع، انبار یا تولید است که در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها کاربرد صنعتی دارند‌.

ساختمان های صنعتی معمولا در خارج از شهرها یا در شهرک‌های صنعتی قرار می‌گیرند. این ساختمان‌ها اگر در داخل شهر ساخته شوند توسط مسئولین ضبط می‌گردند.

کاربری خدماتی

منظور از کاربری خدماتی، کاربری انتفاعی است. شامل ساختمانی می‌باشد که فرایندهای کسب و کاری در آن صورت گیرد. اگر می‌خواهید ملکی را خریداری یا بر روی زمینی سرمایه گذاری کنید حتما به امکان تغییر کاربری آن توجه فرمایید‌.

اگر قصد تغییر کاربری دارید باید هزینه‌هایی متحمل شوید. این قیمت‌ها بر اساس تغییرات شما متفاوت می‌باشند. حمام عمومی یکی از نمونه‌های بارز ساختمان‌هایی با کاربری خدماتی هستند و چون در جهت حفظ بهداشت و سلامت قدم بر می‌دارند جهت دریافت مجوز شهرداری لزومی به پرداخت هزینه نمی‌باشد.

کاربری معدن

اگر در زمینی ماده‌ای باارزش وجود داشته باشد، قابلیت استخراج دارد و می‌توان یک معدن احداث کرد. درزمینی که مواد ارزشمندی همچون سنگ‌های قیمتی، فلزات با ارزش، خاک‌های قابل استفاده و… بتوان برداشت کرد، کاربری معدن مجوز شهرداری دریافت می‌کند.

اگر زمینی که از آن ماده مشخصی برداشت می‌شود، به عنوان معدن به ثبت نرسد، هر نوع برداشتی از آن غیر قانونی است و مجرمان با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر فردی زمین بدون مالک و صاحبی کشف کند و از آن ماده‌ای استخراج کند، مالک رسمی معدن می‌شود.

کاربری ورزشی

جهت احداث استادیوم‌های ورزش، باشگاه‌های ورزش یا زمین‌های بازی کاربری ورزش صادر می‌شود. توجه کنید که استخرهای سرپوشیده و روباز نیز در دسته ساختمان‌هایی با کاربری ورزشی قرار می‌گیرند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بخش عمده‌ای از کاربری ورزشی باشگاه‌های کوچک اختصاص داده می‌شود. بیشتر این کاربری‌ها دولتی بوده، اما در سال‌های اخیر بخش خصوصی نیز به این بخش وارد گشته است.

فاقد کاربری

به زمین‌هایی که در هیچ کدام از دسته‌های نام برده شده قرار نگیرند، فاقد کاربری می‌گویند. این زمین‌ها به عنوان زخیره‌هایی برای دولت در نظر گرفته می‌شوند و مجوز شهرداری شامل آن‌ها نمی‌شود.

 

شرایط تغییر کاربری ساختمان‌ها

 

شرایط تغییر کاربری ساختمان‌ها

  • در رابطه با انواع کاربری ساختمان‌ها، به یاد داشته باشید که هر مالکی جهت هرنوع فعالیت ساخت و سازی باید مجوز شهرداری را داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که هرچند تغییر کاربری ساختمان طبق قوانین شهرداری غیر قانونی محسوب می‌شود اما بنا به دلایلی من جمله تغییر شرایط ناحیه‌ای یا در موارد خاص استثناهایی پیش می‌آید و امکان تغییر کاربری ساختمان به وجود می‌آید‌.

کاربری ساختمان مختلط

زمانی که کاربری اداری، تجاری، مسکونی، آموزشی و… همگی با هم ترکیب شوند مجوزی که صادر می‌شود، کاربری ساختمان مخطلط است. این امکان برای ساختمان‌هایی که در طبقه همکف، رستوران یا مغازه دارند و بقیه آن مرتبط با ساختمان‌های مسکونی است، وجود دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آخرین فناوری ها در صنعت ساختمان سازی

https://ahanhyper.com//?p=17991

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *