امروز : یکشنبه 17 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع پوشش سوله

انواع پوشش سوله

سوله سازه های بزرگی هستند که در ابعاد مختلف ساخته می شوند و نیاز به عایق بندی دارند. در این‌ مبحث قصد داریم به بررسی انواع پوشش سوله بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این‌ مطلب با ما همراه باشید.

معرفی سوله

در ابتدای مبحث انواع پوشش سوله لازم است ابتدا با سوله آشنا شوید. سوله به سازه ای فلزی گفته می شود که سقف آن شیب دار است و در سالن های ورزشی، انبارها و اسکلت ساختمان استفاده می شود. این سوله با سایر سازه ها متفاوت است. از جمله این تفاوت ها می توان به شیب دار بودن قاب های مورد استفاده در سوله و همچنین بزرگتر بودن دهانه آن نسبت به بقیه سازه ها اشاره کرد. برای ساخت سوله از تیر ورق استفاده می شود. توجه کنید که محصولات عایق سقف سوله نیز اهمیت زیادی دارد.

 

معرفی سوله

 

آشنایی با انواع پوشش سوله

سوله ها توسط انواع روش های مختلفی پوشش و عایق بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع پوشش سوله می پردازیم:

پوشش سوله با ساندویچ پانل

از پرطرفدارترین و اصولی ترین پوشش ها برای اجرای پوشش سقف سوله ساندویچ پنل سقفی و دیواری است. این پوشش برای پروژه های ساخت سوله سبک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این پوشش به صورتی است که مواد عایق بین دو ورق لایه ای قرار گرفته و به اصطلاح مواد عایق در بین این دو لایه ساندویچ می شود. این پوشش ها پایداری بالایی در برابر عوامل طبیعی چون سرما، گرما، باد و باران دارند. ساندویچ پانل هایی که برای پوشش سقف سوله استفاده می شوند دو لایه فولادی محکم هستند که مواد عایقی آن با کیفیت است.

این پوشش از انواع پوشش سوله عایق خوبی برای صدا، حرارت و رطوبت هستند. این نوع پوشش ها پیش ساخته هستند و نصب و راه اندازی آن سریع انجام می شود‌. در نتیجه هزینه های مربوط به ساخت سوله کاهش می یابد. از این ساندویچ پانل ها در مواردی چون آشیانه هواپیما، سقف سوله صنعتی و سوله های ورزشی استفاده می شود. این پوشش ها پس از نصب در سقف سوله یکپارچگی در آن ایجاد می کنند که باعث می شود نیاز به تیرهای عرضی حمایت کننده در سقف کمتر شود. بنابراین این ساندویچ پانل ها به سبک سازی سوله کمک می کنند.

لازم‌ به ذکر است که این پوشش برای دیواره سوله نیز انجام‌ می شود. از این پوشش ها برای ساخت سالن مرغداری، استفاده در صنعت، استفاده در سوله های مسکن و شهر داری استفاده می شود. لازم به ذکر است که در ساخت سوله انداره این پوشش از اهمیت بالایی برخوردار است. این پوشش در دیوار سبب عایق بودن آن در برابر آتش سوزی و خوردگی می شود.

 

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

 

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

از دیگر انواع پوشش سوله پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه است. یکی از بهترین فولادها برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی فولاد گالوانیزه است. به همین دلیل در برخی موارد برای پوشش سوله از این ورق استفاده می شود. در صورتی که ورق فولادی را با فلز روی پوشش دهند ورق گالوانیزه ایجاد می شود.

اگر پوشش روی از بین برود این ورق هرگز دچار زنگ زدگی نمی شود. این ورق به دو صورت رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می شود. یکی از مزیت های این ورق طول عمر زیاد و دوام آن است. همچنین این پوشش در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی دوام و مقاومت بالا دارد. ورق گالوانیزه در صنایعی چون ساختمان سازی، صنعت خودرو و … کاربرد دارد.

استفاده از پلی کربنات برای پوشش سوله

از دیگر انواع پوشش سوله می توان به استفاده از پلی کربتات برای پوشش سوله استفاده کرد. پلی کربنات سخت ترین ماده شفافی می باشد که در بخش های مختلف ساختمان به جای شیشه استفاده می شود. این ورق ها تنوع زیادی دارد به همین سبب در هر سازه ای می توان از آن استفاده کرد. از کاربردهای این ورق می توان به پارکینگ عمومی، ساخت انبار، سوله فروشگاهی و نورگیرهای سقفی سوله های دامداری اشاره کرد. این ورق ها ضد ضربه بوده و شفافیت بالایی دارند. با استفاده از این ورق ها می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد زیرا از نور خورشید استفاده بهینه می کنند.

پوشش سقف سوله با پشم شیشه

از این پوشش در مکان های زیادی استفاده می شود. در مواردی چو مرغداری، انبارها، اسکلت ساختمان و کارخانه ها از این پوشش سقف استفاده می شود.

موارد مهم در پوشش سوله

در پوشش سوله مواردی را باید رعایت کرد که به شرح زیر است:

برای ساخت سوله کم کردن هزینه ها اهمیت زیادی دارد. در کاهش هزینه ها عواملی چون سرعت نصب سازه، کاهش زمان اجرا، کاهش هزینه های مصالح و کارگر همگی مهم هستند.‌ نکته دیگری که مهم است توجه به عایق بندی سوله از جهت دما و صوت می باشد. امکان دارد سوله با توجه به موقعیت مکانی در خطر خوردگی قرار داشته باشد بنابراین مقاومت انواع پوشش سوله در برابر خوردگی و رطوبت از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه کرد.

 

مراحل ساخت سوله

 

مراحل ساخت سوله

با توجه به مبحث انواع پوشش سوله باید ذکر شود طراحی و ساخت سوله باید مطابق آئین نامه معتبر انجام شود و بی توجهی به آن باعث تحمیل هزینه های سنگینی شده و پایداری و استحکام سازه را ضعیف می کند. برای طراحی سوله اطلاعاتی مورد نیاز است که عبارتند از:

  • بار برف و نیروی باد
  • ارتفاع جانبی سوله
  • شیب مورد نظر سقف و ارتفاع تاج
  • طول دهانه عرضی
  • طول دهانه طولی و تعداد قاب های طولی
  • محاسبه بار دینامیکی چرثقیل
  • پوشش سقف مورد نظر
  • نیروی زلزله
  • مقاومت خاک منطقه

با داشتن اطلاعات بالا و با توجه به ابعاد در نظر گرفته شده برای طراحی و ساخت سوله اقدام‌ می شود. لازم به ذکر است که برای ساخت سوله نیاز به نیروهای متخصص می باشد تا کار مونتاژ و رگلاژ و تنظیم قاب های سوله انجام شود. توجه کنید که مهاربندهای جانبی سوله همزمان با اجرای قاب انجام شود چون ضعف پایداری در برابر نیروهای جانبی از نقاط ضعف سازه است. این ضعف با مهار بند مهار می شود ولی زمان اجرای آن اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده محصولات فولادی در سطح کشور می باشد. شما مخاطبان گرامی می توانید محصولات فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  خریداری نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70523

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *