امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع فولاد

فولاد فلزی بسیار مقاوم و مستحکم می باشد که امروزه در انواع بسیاری در دنیا تولید و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فولاد از ترکیب آهن و کربن تشکیل می شود. همانطور که می‌دانید آهن به وفور در پوسته کره زمین پیدا می شود. البته در نظر داشته باشید که آهن خالص در صنعت هیچ کاربردی به تنهایی ندارد؛ به همین خاطر در آلیاژ های متنوع استفاده خواهد شد.

معمولا فولاد انواع مختلفی دارد که از ترکیب آهن و کروم، نیکل و … تولید و ساخته می شود. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر به بررسی انواع فولاد و کاربرد آنها می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد

در ابتدای مبحث انواع فولاد و کاربرد آنها ابتدا فولاد را تشریح می دهیم. فولاد از جمله فلز در جهان ساخته و تولید می شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که این نوع فلز از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده و نسبت به آهن سخت تر می باشد. زمانی که کربنی که به آهن اضافه می شود؛ باعث خواهد شد تا دوام و استحکام آن را افزایش داده و همچنین انعطاف پذیری و شکنندگی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

اضافه کردن عناصر دیگری به فولاد خواص مختلفی را اضافه می کند به عنوان مثال می‌توان گفت کروم و نیکل زمانی که با هم اضافه شود باعث می شود تا فولاد ضد زنگ شود. عنصر منگنز نیز سختی فولاد افزایش می دهد. همچنین نیکل مانع خوردگی فولاد شده و تنگستن نیز استحکام فولاد را افزایش خواهد داد.

 

انواع فولاد از نظر مقدار کربن

 

انواع فولاد از نظر مقدار کربن

در ادامه مبحث انواع فولاد و کاربرد آنها باید ذکر کنیم که فولاد در دسته بندی های مختلفی موجود می باشد. برخی از انواع این فولادها عبارتند از:

فولاد کم کربن

یکی از انواع فولاد و کاربرد آنها فولاد کم کربن می باشد که به فولادهای می گویند که میزان استفاده کربن در ساختار آن ها حدود ۲۵ درصد باشد. توجه داشته باشید که هر چه میزان کربن کمتر باشد باعث می‌شود تا خاصیت جوش پذیری فولاد افزایش پیدا کند. به همین خاطر فولادهای کم کربن معمولاً دارای قابلیت ماشین کاری و جوشکاری فوق العاده می باشند و همچنین به راحتی می توان جهت لنگ کاری آن ها اقدام کرد.

 بهتر است بدانید فولاد کم کربن به راحتی تولید شده و همچنین پیچیدگی خاصی ندارد. به همین خاطر این فولاد در مقایسه با فولاد ها دیگر به میزان بالاتری تولید و عرضه می شود. سهم بیشتری از فولاد های تولید شده در جهان را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید که از این نوع فولاد می توان در ساخت سازه های فلزی، لوله سازی و صنایع خودروسازی استفاده کرد.

 

فولاد کم کربن

 

فولاد با کربن متوسط

یکی از انواع فولاد و کاربرد آنها می توان به فولاد با کربن متوسط اشاره کرد. شرایط فولاد از کربن در حدود ۰.۲۵ تا ۰.۶۵ استفاده خواهد شد. همانطور که پیداست این نوع فولاد دارای استحکام متوسط بوده و همچنین قابلیت اجرای عملیات حرارتی بر روی آن ها بسیار کم می‌باشد. از این نوع فولاد در کاربردهای همچون تولید چرخ دنده ها، ریل راه آهن، پیچ های اتصال و میل لنگ خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد پر کربن

در این فولاد پر کربن حدود ۰.۶ تا ۱.۴ درصد استفاده شده است که فولاد پر کربن از جمله سخت ترین و بادوام ترین نوع فولاد در بین فولادهای غیر آلیاژی به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که این فولاد از مقاومت بالایی نسبت به سایش برخوردار است. به همین خاطر در تولید تیغه های برش از آن استفاده می شود. بهتر است بدانید به خاطر وجود کربن بالا قابلیت جوشکاری جوش پذیری بسیار کم می باشد و از آن در ساخت انواع فنر ها، تیغه ها و تیغه اره ها استفاده خواهد شد.

انواع فولاد از نظر نوع کاربرد

در ادامه مبحث انواع فولاد و کاربرد آنها باید بیان کنیم که فولاد از نظر نوع کاربرد به دسته بندی های زیادی تقسیم بندی خواهد شد. هر یک دارای کاربرد ها و ویژگی های خاص خود می باشد که عبارتند از:

  • فولاد ضد زنگ
  • فولاد ضد مغناطیسی
  • فولاد ساختمانی
  • فولاد فنر
  • فولاد جوشکاری
  • فولاد بهسازی شونده
  • فولاد نیتروژنه
  • فولاد کربو ریزه
  • فولاد ورق سازی
  • فولاد ابزار و …

کاربرد فولاد

در ادامه مبحث انواع فولاد و کاربرد آنها باید ذکر کنیم که فولاد دارای کاربردهای مختلفی در علم و صنعت می باشد. توجه داشته باشید که از فولاد جهت ساخت انواع قطعات آهنی و همچنین انواع ورق های فولادی، تیرآهن، میلگرد و … مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد نرم نوع متوسط ۰.۲۳ پایه ۶ درصد کربن را دارا می باشد و فولاد سخت ۰.۶ الی ۱.۵ درصد کربن را دارا می باشد که جهت ساخت ابزار آلات فولادی، فنر، کارد و چنگال استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید که فولادهای مقاوم حرارتی در محیط های با دمای بالا تحت شرایط تنش استاتیکی و دینامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد در ساخت دریچه های موتور، هواپیما، حامل های کوره، واحدهای کراکینگ، نفت و تولید های گازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

قیمت فولاد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که در جهت ارائه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارد. همانطور که می دانید امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است و نیاز به مقاطع فولادی نیز افزایش پیدا کرده است. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع فولادی در سایزها و ابعاد مختلف موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

 شما بازدید کنندگان عزیز در سراسر ایران می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره مند شوید. امیدواریم انتخاب بهتر و با کیفیتی را تجربه نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع فولاد st

انواع مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=30315

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *