امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فولادهای زنگ ‌نزن + دسته بندی فولادهای زنگ نزن

انواع فولادهای زنگ ‌نزن

برخی از فولاد هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌ گیرند در درون خود مقدار زیادی کروم دارند که به آنها فولادهای زنگ نزن می گویند. در صنعت به این نمونه از فولاد ها فولاد استنلس استیل نیز گفته می شود.

شما باید به خوبی بدانید که کروم درون این فولادها وجود دارد و تا حدود ۱۱ درصد می باشد که مقاومت محصول را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. این نمونه از فولاد ها با افزایش پیدا کردن عناصر بسیاری مانند نیکل مولیبدن و ازت تولید می ‌شوند که در برابر حرارت و خوردگی مقاومت زیادی را از خود نشان می ‌دهند.

برای اینکه از این فولادها بتوانید در برابر زنگ زدگی استفاده کنید باید میزان کروم درون آنها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر کروم درون فولادهای زنگ نزن ترکیبات دیگری برای زنگ نزدن مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیباتی مانند نیکل و مولیبدن از جمله بهترین و کارآمدترین ترکیباتی می باشند که انعطاف پذیری و فرم پذیری فولاد ضد زنگ را افزایش می‌ دهند.

کشف کردن فولاد ضد زنگ به نفع صنایع متنوع بوده است که تاکنون افراد زیادی برای صنایع متنوع خود از این فولاد استفاده می ‌کنند. لوازم برقی، وسیله های ماهیگیری و بسیاری دیگر از وسیله هایی که در صنعت مورد استفاده قرار گرفته می ‌شود با استفاده از فولادهای ضد زنگ تولید و طراحی می گردند.

شما باید به خوبی بدانید که فولادهای ضد زنگ در بسته بندی های متنوع هستند که هر یک از آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

دسته بندی فولادهای زنگ نزن

دسته بندی فولادهای زنگ نزن

برخی از مهمترین فولادهای زنگ نزن که شما باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت هستند از :

  1. مارتنزیتی :

یکی از انواع فولادهای ضد زنگ این فولاد می باشد که از آلیاژ های ضد زنگ تولید شده است. آلیاژ های به کار رفته شده در این نمونه از فولادها کروم، آهن و کربن هستند که در برابر حرارت بالا و خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می ‌دهند.

هر یک از گرید های این نمونه از فولاد ها بدون نیکل می باشند. به عبارتی باید بدانید که در این نمونه از فولادهای ضد زنگ نیکل اصلاً وجود ندارد و به همین دلیل عملیات سخت گردانی درون این فولاد به صورت حرارتی انجام خواهد شد.

اندازه کروم درون این فولاد ۱۱ تا ۱۸ درصد است و همچنین باید بدانید که به میزان یک درصد کربن درون آن وجود دارد. مقاومت، استحکام، سختی و غیره در این نمونه از فولاد بسیار بالا می باشد. شما باید به خوبی بدانید که از نظر استحکام و انعطاف پذیری این فولاد در سطح خوبی قرار گرفته است.

اما در برابر خوردگی این فولاد مقاومت متوسطی خواهد داشت. به طور کلی بهتر است به خوبی بدانید که این فولاد در برابر فولادهای ضدزنگ دیگر از مقاومت کمتری در برابر خوردگی برخوردار می باشد. معمولاً از این فولاد برای ساخت قاشق و چنگال، شیرآلات و همچنین فنر ها استفاده می شود.

  1. فریتی :

این نمونه از فولادهای زنگ نزن کروم بیشتری نسبت به دیگر فولادهای ضد زنگ دارند و به طور معمول درصد کروم آنها از ۱۱ تا ۳۰ درصد است. نیکل درون این فولادها بسیار اندازه کمی دارد و در برخی از مواقع آن را بدون نیکل می سازند.

ساختار اصلی این فولاد به صورت کریستالی می باشد که مغناطیسی است و عملیات حرارتی را نمی پذیرد. این فولادها در کاربردهایی که غیر ساختاری می باشند استفاده خواهد شد و به همین دلیل به مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیاز دارند.

مقاومت حرارتی و خوردگی این نمونه از فولاد ها بسیار عالی می باشد و به همین دلیل در برابر کلراید مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از جمله کاربردهای مهمی که از این فولاد می شود برای تولید ظروف پخت و پز، اگزوز خودرو و لوازم خانگی است.

انواع فولادهای زنگ ‌نزن

  1. آستنیتی :

یکی دیگر از فولادهای زنگ نزن که ۱۶ درصد کروم و همچنین سه درصد نیکل درون خود دارد این فولاد می باشد. شما باید بدانید که این فولاد میزان استفاده اش در بین دیگر فولادهای ضدزنگ بیشتر است. ۸۰ درصد فولادهای ضد زنگ در جهان مخصوص به این نمونه از فولاد می باشد.

شما باید بدانید که نیکل مصرفی در این نمونه فولاد ۷ درصد است و همین مسئله موجب شده تا در دماهای بالا انعطاف پذیری و مقاومت زیادی از خود نشان دهد. شرایطی که مربوط به جوشکاری این فولاد می باشد بسیار مساعد است و در محیط‌ های متنوع مانند آب دریا و اتمسفری کاربرد زیادی از خود نشان می ‌دهد.

به دلیل مقدار بالای نیکل و کروم درون این فولاد شما باید بدانید که مقاومت بالایی در برابر خوردگی نسبت به دیگر انواع فولادهای ضد زنگ از خود نشان می‌ دهد.

فولادهای ضدزنگ آستنیتی غیر مغناطیسی می باشد که با استفاده کردن از عملیات ‌های متنوع به هیچ عنوان سخت نمی گردد و کارایی خود را از دست نمی دهد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آلیاژهای مهم فولاد زنگ نزن چیست ؟ + خواص و مزایای آن

معرفی فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

فولاد زنگ نزن چیست؟ + بررسی انواع و کاربردهای آن

https://ahanhyper.com//?p=7886

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *