امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فلزات برای ساخت چاقو

انواع فلزات برای ساخت چاقو

همانطور که از نحوه کار کردن چاقو متوجه می شویم؛ باید به گونه ای باشد که به صورت مداوم و بدون نقص کار کند. لبه چاقویی که تیز باشد؛ خرابی نبوده و همیشه بهترین کارایی داشته باشد؛ کار آسانی نیست. برای این امر مهم باید یک فلز مناسب برای چاقو انتخاب شود که از اهمیت بالایی برخوردار است و در نهایت فلز و عیار نامناسب باعث خرابی زودرس چاقوها خواهد شد.

بهتر است بدانید تمام فلزات جهت ساخت چاقو مناسب نمی باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی انواع فلزات برای ساخت چاقو بپردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین فلزات برای ساخت چاقو

بهتر است بدانید که انواع فلزات برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار می گیرد. اما بهترین فلزات می توان به فولاد ابزار و فولاد کم کربن و فولاد ضد زنگ اشاره کرد. هر یک از این فلز ها دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی می باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

 

بهترین فلزات برای ساخت چاقو

 

فولادهای ابزار

از جمله انواع فلزات برای ساخت چاقو می توان به فولادهای ابزار اشاره کرد که انتخاب بسیار مناسبی می باشند. فولاد ابزار دارای مقادیری از جمله عناصر تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم می‌باشد که باعث می‌شود تا مقاومت گرمایی و دوام فلز افزایش پیدا کند.

این عناصر آلیاژی موجود در فولاد ابزار باعث افزایش خواص مکانیکی شده و مقاومت فولاد را در برابر خوردگی افزایش خواهد داد. به خاطر دارا بودن خواص این فولادها جهت عملیات برش و جوشکاری بسیار مناسب می باشد. بهتر است بدانید که فولاد ابزار معمولا در درجات مختلفی موجود می باشند.

A2: یکی از درجات این نوع فولاد می باشد که جهت ساخت چاقو مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه این گرید نمی تواند به سختی برای فولادهای ابزار برسد؛ اما از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

D2: گرید دیگری از فولاد ابزار D2 می باشد که در برابر خوردگی معمولاً از مقاومت بالایی برخوردار است و نسبت به گرید A2 از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشد.

M2: این گرید از فولاد ابزار برای حفظ تیزی لبه چاقو بسیار مناسب می باشد. البته در نظر داشته باشید که در برخی از کاربردهای امکان دارد؛ به صورت شکننده و نامناسب باشد.

فولاد های کربن

یکی دیگر از انواع فلزات برای ساخت چاقو فولاد های کربن می باشد و برخی از گرید های فولاد پرکربن جهت ساخت چاقو بسیار مناسب می باشند. این نوع فولادها شرایط سختی و مقاومت لازم را به لبه چاقو خواهند داد. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که چاقوهای ساخته شده از فولاد کربنی مستعد زنگ زدگی خواهند بود؛ چرا که بسیاری از آلیاژ هایی که وظیفه اصلی آن ها محافظت از فلز در برابر خوردگی باشد.

بهتر است بدانید فولاد کربنی با گریدهای c1075, c1045, c1090 برای ساخت چاقو مناسب می باشند.

 

فولادهای ابزار

 

فولادهای ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ از جمله انواع فلزات برای ساخت چاقو به شمار می‌روند که بسیار مناسب می باشد. مزایای استفاده از این نوع فولاد برخورداری از کروم و عناصر آلیاژی دیگر موجود در آن می باشد که باعث می‌شود تا در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار شود. چاقوی فولاد ضد زنگ از نوع ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی ساخته و تولید می شود.

جهت ساخت چاقو هایی با لبه تیز در فولاد ضدزنگ مارتنزیتی و فریتی باید مقدار کربن بالایی داشته باشند تا سختی آن حفظ شود. گریدهای 314، 316 از فولاد ضد زنگ اغلب برای ساخت چاقو بسیار مناسب می باشد گریدهای آستنیتی همانند ۳۱۶ امکان دارد؛ در برخی مواقع برای ساخت چاقو نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما در نظر داشته باشید که سختی کافی را نداشته و لبه تیزی آن ماندگاری بالایی ندارند.

تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز بسیار مقاوم و فوق‌العاده سبک می باشد که در برخی مواقع جهت ساخت چاقو از آن استفاده می شود. البته بهتر است بدانید که با توجه به قیمت بالای این فلز چاقو هایی که در ساخت آن از تیتانیوم استفاده شده است؛ معمولاً از قیمت بالایی برخوردار می باشد.

 

بهترین فلزات برای ساخت چاقو

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. شما مخاطبین گرامی از سراسر ایران جهت سفارش و خرید این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است. به همین خاطر در سطح کیفی بالایی قرار دارند که با اطمینان خاطر می توانید جهت تهیه و سفارش آن اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70524

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *