امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع سازه های خرپایی معروف و عملکرد آن ها

سیستم معروف به خرپا، سال هاست که در صنعت ساخت و ساز به خصوص در پل سازی، اعتبار خود را حفظ نموده است. خرپا در واقع، سازه ای به طور معمول فلزی است که اجزای تشکیل دهنده آن را مثلث های به هم متصل شده ای تشکیل می دهند. این مثلث های به هم چسبیده، وظیفه دارند تا به صورت یک واحد عمل نمایند.

اتصال مثلثات بدون انحنای سازه های خرپایی به وسیله اتصالاتی به نام گره امکان پذیر می باشد. در واقع شکل مثلثی اجزای تشکیل دهنده سازه های خرپایی، نقش مستقیمی بر پایداری فوق العاده آن دارند، چرا که اشکال چهار یا چند ضلع برای جلوگیری از برش، بایستی از طریق گوشه هایشان به جایی متصل و محکم شوند.

سازه خرپا چیست و چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه طراحی خرپا، توزیع وزن سازه به صورت یکنواخت، کنترل نمودن تنش های وارده بر سازه، ایجاد تراکم بدون خمش و جلوگیری از برش می باشد. بر روی مقاومت و پایداری سازه های خرپایی، حساب ویژه ای باز می شود.

به طور کلی خرپاها با هدف به حداقل رساندن وزن وارد شده بر اسکلت سازه، کاهش انحراف و خمش و پشتیبانی از بارهای سنگین می باشد. استفاده از خرپاها بیشتر در ساخت پل ها، سقف ها، برج ها، انبارهای صنعتی و سوله ها رواج دارد.

 

انواع خرپا

 

انواع سازه های خرپایی معروف و عملکرد آن ها

در ادامه مبحث انواع سازه های خرپایی معروف و عملکرد آن ها باید بگوییم که خرپاها براساس دو معیار، در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. اگر معیار دسته بندی خرپاها شکل آن ها باشد، می توان آن ها را به صورت موارد زیر عنوان و معرفی نمود. توجه داشته باشید که در این جا معیار جنس خرپا نیست، چرا که تقریباً تمامی خرپاها به صورت فلزی تولید می شوند.

  • خرپای فلزی ساده

شروع خرپای ساده فلزی که از خرپاهای مسطح به حساب می آید، با یک عنصر مثلثی شکل می باشد. سپس این مثلت با پیوستن دو عضو مستقیم بدون انحنا و همچنین یک گره (مفصل) به آن، گسترش می یابد.

استفاده از خرپای فلزی ساده د ساختمان های قدیمی به خصوص سقف قاب بندی شده تشکیل شده از تیرهای شیب دار و یک تیرچه سقفی، رایج بود، اما امروزه انواع مقاوم تر و کاراتری از این خرپا به وجود آمده اند که توانسته اند جایگزین لایقی برای آن باشند.

  • خرپای فلزی مسطح (صفحه ای)

در این مدل از خرپا، همه اعضای سازه در یک صفحه دو بعدی قرار خواهند گرفت. با دارا بودن اعضای تحتانی و فوقانی موازی، این خرپا ها معمولاً به سبک سری (پشت سر یکدیگر) مورد استفاده قرار می گیرند.

خرپای فلزی مسطح یا صفحه ای به طور معمول در ساخت سقف، پل، شاه تیرها و حتی دوچرخه ها و هواپیماها، بسیار ایده آل واقع می شوند.

  • خرپای فلزی فضایی

در این نوع از خرپای فلزی، شبکه ای سه بعدی دخیل می باشد! آن ها امروزه از محبوب ترین خرپاها به علت دارا بودن ساختار بسیار هوشمند و مقاوم تر نسبت به سری های قبلی به حساب می آیند. بدین ترتیب، هزینه آن ها نیز بیشتر حساب می شود.

از خرپای فلزی فضایی در ساخت سقف نمایشگاه ها، استخرها، کارخانه جات و… بهترین استفاده را می کنند. بهتر است بدانید، استفاده از خرپای فضایی دولایه به جهت بالا بردن استانداردهای مقاومتی، رایج است. در کل به علت دارا بودن ساختار آهنی، فولادی و یا آلومینیمی با اتصالات از نوع لولایی، این خرپاها از قوی ترین اجزای سازه ها محسوب می گردند.

  • خرپای فلزی مرکب

حال نوبت به معرفی مقاوم ترین خرپای فلزی حال حاضر می رسد! خرپای فلزی مرکب که به طور تکنیکی از چند خرپای ساده تشکیل شده است، از چنان استقامتی برخوردار است که امروزه در بیشتر پروژه های ساختمان سازی به دیگر خرپاها ترجیح داده می شود.

البته توجه داشته باشید که نوع خرپا بایستی تا حد امکان با توجه به سیستم ساخت و ساز انتخاب شود، نه صرفاً استقامت آن!

 

انواع خرپای فلزی براساس مدل

 

انواع خرپای فلزی براساس مدل

مدل های بسیار متنوع تر خرپا، بر حسب نوع متریال و دهانه و هندسه کلی آن ها دسته بندی و شامل موارد زیر می شوند:

  • خرپای پرات
  • خرپای وارن
  • خرپای نور شمالی
  • خرپای شاه تیر
  • خرپای عصایی
  • خرپای فینک
  • خرپای هاو
  • خرپای ویرندیل

مزایای به کارگیری خرپای فلزی

به طور کلی دلایل آن که خرپاهای فلزی بیش از هر جنس خرپای دیگری در صنعت ساخت و ساز توصیه می شوند، را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • بیشترین اعمال مقاومت در برابر نیروهای رانشی از جمله زلزله
  • قابلیت نصب و اجرای بسیار ساده و سریع
  • امکان جا به جایی راحت و استفاده از سازه های بسیار مرتفع
  • هزینه اقتصادی مقرون به صرفه

 

مزایای به کارگیری خرپای فلزی

 

آهن هایپر، بهترین مرجع تهیه قطعات فولادی

مهم نیست پروژه ساخت و ساز شما از چه نوعی باشد، چرا که بی شک در آن از آهن آلات ساختمانی به علت نقش های بسیار هائز اهمیت آن، بهره برده خواهد شد. بنابراین بایستی در خرید قطعات فولادی مورد نیاز خود نهایت دقت را داشته باشید.

یکی از راه های اطمینان از کیفیت و کارایی این ابزار آلات فولادی، تهیه آن از نماینده ای معتبر می باشد. فروشگاه قدیمی و معتبر آهن هایپر با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرضه مستقیم قطعات آهنی مورد نیاز پروژه های ساخت و ساز، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

بدین ترتیب شما عزیزان می توانید به سهولت از طریق وب سایت رسمی ما، از موجودی و هزینه های محصولات ما مطلع شده و سفارش خود را از هر کجای ایران ثبت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه طراحی و ساخت خرپا

تفاوت خرپا و سازه های فضاکار

https://ahanhyper.com//?p=18243

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *