امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع روش های کاشت میلگرد

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم انواع روش های کاشت میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کاشت میلگرد

قبل از اینکه با انواع روش های کاشت میلگرد آشنا شوید؛ شما را با خود کلمه کاشت میلگرد آشنا خواهیم کرد. کاشت میلگرد معمولاً به فرایندی می گویند که توسط سوراخکاری بخش‌های از بتن در ستون ها یا فوندانسیون توسط اضافه کردن میلگرد یا چسباندن آن انجام خواهد شد. معمولاً در ساختمان های بتنی جهت تقویت بتن از روش کاشت میلگرد استفاده می شود.

 به عنوان مثال می توان گفت اگر در باربری بخشی از نوع سازه مقداری ضعف وجود داشته باشد؛ باید جهت تقویت آن اقدام کرد. در مواقعی که نمی توان سازه را تخریب کرد؛ توسط روش کاشت میلگرد می توان بخش جدیدی به آن اضافه کرد که ظرفیت باربری را افزایش دهد.

 روش های کاشت میلگرد

توجه داشته باشید که معمولاً برای کاشت میلگرد از روش های مختلفی می توان استفاده کرد برخی از انواع روش های کاشت میلگرد عبارتند از:

  1. روش کاشت میلگرد توسط استفاده از چسب مخصوص کاشت اپوکسی
  2. روش کاشت میلگرد با استفاده از مهار مکانیکی
  3. روش کاشت میلگرد با استفاده از مواد پایه سیمانی

 

 روش های کاشت میلگرد

 

کاشت میلگرد توسط چسب مخصوص کاشت اپوکسی

یکی از انواع روش های کاشت میلگرد استفاده از چسب مخصوص می باشد. معمولا از چسب هایی که از مقاومت و چسبندگی بالایی برخوردار هستند استفاده می شود که این چسب ها که مخصوص کاشت میلگرد می باشد. به نام رزین اپوکسی بوده که از قدرت چسبندگی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند تا سازه های بتنی و فولادی را به صورت محکم به یکدیگر می چسباند و جداسازی آن ها اصلاً امکان پذیر نیست.

 این نوع چسبندگی فوق العاده باعث خواهد شد تا این چسب ها به صورت جداگانه بسته بندی و حمل و نقل شود؛ چرا که در صورت حمل و بسته بندی ترکیبی باعث می شود تا به یکدیگر چسبیده و به سرعت فاسد شود. بهتر است بدانید رزین اپوکسی یا همان چسب های مخصوص کاشت میلگرد معمولاً در غالب چند کپسول تولید و عرضه می شود. البته در برخی واقع نوع فله ای آن نیز در بازار پیدا می شود. این نوع چسب ها را به نام چسب های کاشت کارتریجی نیز می‌شناسند.

 نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که اگر چسب های اپوکسی را به صورت فله ای تهیه کنید؛ باید حتماً خمیر کاشت میلگرد را نیز تهیه کنید که این خمیر به صورت بسته بندی موجود می باشد. چسب مخصوص کاشت میلگرد به صورت کپسول یا شکل فله ای هیچ تفاوتی ندارد و هر دو مشابه یکدیگر می باشد. روش کاره این چسب ها به صورت یکسان بوده و به این صورت است که ابتدا یک سوراخ باید در میلگرد ایجاد کنید که باید آن را تمیز کرده و توسط ابزار تزریق رزین این سوراخ که ایجاد کرده اید را از چسب پر کنید.

 بهتر است بدانید که چسب اپوکسی از جمله چسب های دو جزئی می باشد که در حین تزریق به درون سوراخ با یک دیگر ترکیب خواهد شد و باعث می شود تا در نهایت میلگردها به صورت چرخشی به درون سوراخ هدایت شود.

استفاده از چسب اپوکسی که از جمله انواع روش های کاشت میلگرد می باشد مزایای بسیاری به همراه دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ در زمان استفاده طول سوراخ و طول مهاری کوچکتر خواهد شد تا عملیات سوراخکاری به راحتی و در مدت زمان کوتاه تری انجام شود.

 

روش کاشت میلگرد مهار مکانیکی

 

روش کاشت میلگرد مهار مکانیکی

یکی از انواع روش های کاشت میلگرد؛ روش مهار مکانیکی می باشد. این روش کاشت میلگرد به گونه ای اجرا می‌شود که ابتدا در بتن سوراخی به قطر ۲۲ میلیمتر ایجاد خواهد شد؛ سپس توسط مهار مکانیکی میلگرد درون سوراخ قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشاهده کرده اید میلگرد ها معمولاً در قسمت انتهایی دارای پره هایی می باشند که با چرخاندن این پره ها پیچ بالی میلگرد باز می شود و به دیواره سوراخ می چسباند تا زمانی چرخاندن پیپ میلگرد ادامه پیدا می‌کند که این پره ها به صورت کامل به دیوار چسبیده و محکم شود.

 نکته بسیار مهمی که باید در این روش کاشت میلگرد مورد توجه قرار دهید این است که طول مهار بسیار کوتاه می باشد. با توجه به اینکه امکان دارد پره ها بتن موجود در محیط را خرد کنند؛ این روش برای بارهای مکانیکی بگید به عنوان توصیه نمی‌شود و تنها برای کارهای استاتیکی باید مورد استفاده قرار بگیرد. مقاومت میلگرد های مکانیکی از جمله پارامترهای بسیار مهم می باشند که باعث می شود تا حد مجاز نیروی برشی یا کششی در میلگرد ایجاد شود. این حد مجاز توسط کارخانه سازنده ارائه خواهد شد.

 

روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی

 

روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی

در برخی مواقع در اجرای ساخت و ساز سازه های بتنی و یا فولادی اشتباهاتی صورت خواهد گرفت. اشتباهات باتوجه به دلایلی همچون نبود ریشه‌ی ستون، دیوار برشی و ناقص بودن نقشه و … اتفاق خواهد افتاد که باعث می شود مانع اجرای درست ساخت و ساز شود. در این موارد جهت عملیات بهسازی و بازسازی ساختمان می توان از روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی استفاده کرد.

 بهتر است بدانید در این روش ابتدا سوراخی به قطر ۵ میلیمتر در بتن ایجاد می شود. باید قطر سوراخ ایجاد شده از قطر میلگرد مقداری بزرگتر باشد. این سوراخ توسط ملات روان و رقیق باید پر کنید دلیل رقیق بودن ملات می تواند این باشد که مواد رقیق تمام خلا ها و فرج ها را به خوبی پر می کند. پس از پر کردن سوراخ از ملات رقیق باید میلگرد را به آن وارد کنید که در اینجا توسط جک هیدرولیکی می توان آن را با فشار زیاد به درون سوراخ هدایت کرد. پس از اینکه مواد خشک شوند میلگرد به صورت بسیار محکم قرار خواهد گرفت.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. تمامی این محصولات در ساخت و ساز و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما عزیزان می توانید جهت تهیه این محصولات از طریق وب سایت هایپر اقدام نمایید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره نیز کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ضوابط کاشت میلگرد در بتن چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=26115

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *