امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع تست فولاد

بهتر است بدانید برای تست کردن فلزات معمولاً از روش های مختلفی استفاده خواهد شد که با توجه به کیفیت و کارایی محصول متفاوت می باشد. در یکی از این روش ها برخی از انواع تست فولاد می توان به تست مخرب و غیر مخرب اشاره کرد. به خاطر اینکه از فولاد در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شود و در مواردی از فولاد و آلیاژهای آن جهت ساخت قطعات حساس صنعتی نیز استفاده خواهد شد.

خریدار جهت خرید آهن نیاز به چک کردن سرتیفیکت دارند که از کیفیت و کارایی محصولات را بتوانند تشخیص دهند. به طور کلی می‌توان گفت این تست ها در انواع مختلفی موجود است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی انواع تست فولاد بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع تست فولاد از لحاظ نوع کارکرد

توجه داشته باشید که انواع تست فولاد به طور کلی جهت کنترل کیفی استفاده خواهد شد. همانطور که ذکر شد دو نوع تست مخرب و غیر مخرب در بازار موجود است. از این تست جهت پیدا کردن ایرادات و نواقص کیفی فولاد استفاده خواهد شد. همچنین برای آزمایشگر موقعیت های حساس شدن هواپیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از انواع آن را در ادامه شرح می دهیم.

 

انواع تست فولاد از لحاظ نوع کارکرد

 

تست مخرب

یکی از انواع تست فولاد؛ تست مخرب می باشد. از این تست جهت تست خواص مکانیکی همچون کشش، سختی، خمش و … برای فولاد استفاده می شود. با توجه به اینکه این تست برای نمونه سازی با سرعت پایین استفاده می‌شود؛ از هزینه بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

تست های غیر مخرب

از دیگر انواع تست فولاد می توان به تست های غیر مخرب اشاره کرد. از این تست در مواقعی استفاده می‌شود که تنها کارایی مقاطع یا فولاد مورد تست آنالیز قرار خواهد گرفت. پس از اینکه آنالیز انجام شود قطعا در صورت سالم باقی می‌ماند. توجه داشته باشید که برای پیدا کردن موارد همچون ترک، ناخالصی ها و … می‌توان تست غیر مخرب در این روش از دستگاه هایی که بر پایه اشعه ایکس می باشند؛ استفاده می شود.

انواع تست فولاد از لحاظ نوع آنالیز

همانطور که ذکر شد تست های آنالیز را می توان در چند دسته بندی مختلف بیان کرد که از لحاظ آنالیز به دو دسته مکانیکی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند. در ادامه بیان می کنیم.

آنالیز خواص مکانیکی

توجه داشته باشید که یکی از انواع تست فولاد آنالیز خواص مکانیکی می باشد که شامل چند نوع تست است. در ادامه بیان می کنیم

تست خمش: توسط تست خمش مقاومت خمشی به صورت چهار و سه نقطه مشخص خواهد شد که دارای این دو روش دارای اصول اساسی می باشد. تنها در روش ۳ نقطه یک سمبه و در خمش چهار نقطه ای دو سمبه کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که در تست خمش بخش داخلی تحت نیروی فشاری و بخش بیرونی نیز تحت نیروی کششی قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که انجام این تست صحّت قطعات جوشکاری شده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

انواع تست فولاد از لحاظ نوع آنالیز

 

تست مقاومت به خستگی: بهتر است بدانید این نوع تست در دو نوع خمشی و محوری جهت تعیین تنش و خستگی فولاد انجام خواهد شد. در نظر داشته باشید که حد خستگی بالاترین مقطع تنشی می باشد که فولاد برای یک تعداد سیکل بدون شکست حمل خواهد کرد.

تست سختی سنجی: بهتر است بدانید تست مقاومت یک ماده در برابر فرورفتگی را سختی می گویند. تست سختی سنجی که از انواع تست فولاد می باشد در دو مقیاس میکرو و ماکرو در استانداردهای مختلفی انجام می شود که سختی ماده را تعیین می کند.

تست مقاومت به خزش: توجه داشته باشید که این تست از جمله گرانترین آنالیزهای مکانیکی است که در دمای بالا و زمان های طولانی انجام خواهد شد و توسط مقاومت دمای بالای ماده بررسی می شود.

تست شکست: تست ضربه از جمله معیارهای مهم برای تعیین تمایل مواد به شکست ترد یا نرم می باشد. این نوع تست تعیین مقاومت به ضربه ماده انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که ارزیابی خصوصیات سطح تعیین چقرمگی و تعیین مقاومت به شکست در اتصالات جوشکاری شده از کاربردهای تست ضربه می باشد.

تست مقاومت به سایش: از دیگر انواع تست فولاد می توان به تست مقاومت به سایش اشاره کرد. این تست در دمای بالا و دمای محیط در جامعه رشد و جهت تعیین مقاومت به سایش ماده می باشد. توجه داشته باشید که تمامی این تست هایی که ذکر شد در انواع تست های غیر مخرب می باشد.

آنالیز خواص شیمیایی

توجه داشته باشید تست های شیمیایی جهت تعیین دقیق ترکیب شیمیایی آنالیز فازی مواد آنالیزهای و … انجام می‌شود. با توجه به نقش پررنگ عناصر آلیاژی فولاد در تعیین خواص مکانیکی آن آنالیز های مکانیکی و شیمیایی مکمل یکدیگر می باشند. توجه داشته باشید همانطور که ذکر شد فولاد یا آلیاژهای فلزی عامل اصلی تعیین کننده خواص عناصر آلیاژی می باشد. برای تعیین ترکیب شیمیایی مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که عناصر آلیاژی به یک از اشکال محدود ترکیب حقوق‌های گاز قرار دارد. برخی از آنالیز های شیمیایی عبارتند از:

  • آزمونXRF
  • آزمونXRD
  • آزمونICP
  • آزمون کوانتومتری
  • آزمون جذب اتمی(AAS)
  • آزمون کروماتوگرافی

روش های تست فولاد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. فروشگاه های بسیاری جهت ارائه این مقاطع فعالیت دارند که شما باید سعی کنید از طریق فروشگاه های معتبر محصولات مورد نیاز خود را تهیه و خریداری نمایید. فروشگاه آهن هایپر با توجه به سابقه درخشانی که دارد با کیفیت ترین مقاطع را عرضه می‌کند که با اطمینان خاطر می توانید جهت سفارش محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آشنایی با تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=31609

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *