امروز : چهارشنبه 17 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن پیش تنیده

امروزه پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین در تمامی صنایع راه پیدا کرده است. صنعت ساختمان سازی نیز بسیار پیشرفته بوده و امروزه ساخت ساختمان ها با اسکلت بتنی به خاطر در دسترس بودن مصالح و همچنین سرعت بالا انجام کار، گستره وسیعی از ساخت و ساز را در دنیا تشکیل داده است. بتن پیش تنیده یکی از انواع بتن هایی می باشد که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی معرفی انواع بتن پیش تنیده بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب همراه ما باشید.

معرفی بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده از جمله انواع بتن هایی می باشد که در این سال های اخیر توجه مهندسان و کارفرمایان را جلب کرده است. بهتر است بدانید انواع بتن پیش تنیده به مهندسان عمران این تجربه را خواهد داد که یک تنش از پیش تعیین شده در عضو ایجاد کرده تا این عضو بتواند در برابر تنش های ایجاد شده ناشی از بارگذاری در زمان برپایی ساختمان از مقاومت بالایی برخوردار شود. در این حالت ترکیبی از حداکثر مقاومت فشاری بتن و حداکثر مقاومت کششی فولاد در تعیین تنش مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

کاربرد بتن پیش تنیده

 

کاربرد بتن پیش تنیده

بهتر است بدانید که بیشترین استفاده از بتن پیش تنیده در سازه های پل، منابع آب ها و بزرگراه ها می باشد. به طور کلی می توان ذکر کرد که از این نوع بتن در ساخت ستون ها و دیوارها به هیچ عنوان استفاده نخواهد شد. اما در نظر داشته باشید که برای ساخت ستون ها و دیوار های باربری برای تنش خمشی به عنوان یک روش اقتصادی پیشنهاد خواهد شد و مانعی ندارد.

استفاده از بتن های مسلح معمولی در دهانه های اجرایی تا حدود ۶ متر قابل قبول می‌باشد و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار عالی و مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید که در دهانه بزرگتر ۹ متر و بیشتر برای اقتصاد پروژه بیشتر سازگاری دارد. در نظر داشته باشید که در دهانه های بین ۶ تا ۹ متر باید هر دو روش مد نظر قرار دهید که با توجه به ویژگی ها و الزامات اجرایی بتوانید روش مناسب آن را انتخاب نمایید.

آشنایی با انواع بتن پیش تنیده

بهتر است بدانید که انواع بتن پیش تنیده با توجه به روش ساخت دو نوع بتن پیش تنیده وجود دارد که هر یک از آن ویژگی ها، کاربرد و مزایای منحصر به فردی به همراه دارد. در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

بتن پیش تنیده چیست

 

بتن پیش کشیده

بهتر است بدانید که یکی از انواع بتن پیش تنیده، بتن پیش کشیده می باشد که در این روش ابتدا تاندون ها کشیده خواهد شد و سپس بتن ریخته می‌شود تا بین میلگرد و بتن پیوند خوبی ایجاد شود. در نتیجه باعث می‌شود تا میلگردها در برابر خوردگی محافظت شده و همچنین تنش فشاری به صورت مستقیم به بتن انتقال داده می شود.

در نظر داشته باشید که میلگردها در تلاش هستند تا به طول اولیه خود برگردد؛ اما در برابر پیوند قوی که با بتن ایجاد کرده‌اند باعث می شود تا مقاومت فشاری بتن افزایش پیدا کند. این روش کاربردهای بسیاری را برای جاده ها، پل ها، راه آهن، تونل ها، سد ها، ساختمان های مهم شهری، ساختمان های صنعتی، فرودگاه ها و بنادر و سازه های خاص یا هر نوع سازه بتنی پیش تنیده دارد.

بتن پس کشیده

از دیگر انواع بتن پیش تنیده می توان به بتن پس کشیده اشاره کرد که این روش نیز همچون روش پیش تنیدگی می باشد. در ابتدا بتن ریخته شده و سپس میلگردها کشیده خواهد شد. در نظر داشته باشید که آرماتورها در مکان‌های مناسب قرار خواهند گرفت پس از آن بتن ریزی انجام می‌شود. پس از سفت شدن بتن و میلگردها توسط جک های هیدرولیکی کشیده خواهد شد که این جک ها برداشته می‌شوند.

پس از آن کشش باقی می‌ماند و فشار به صورت مستقیم به بتن انتقال داده خواهد شد. در نظر داشته باشید که انتهایی اضافی میلگردها بریده شده و جهت جلوگیری از زنگ زدگی دوغاب زده و توسط بتن کشیده خواهد شد. توجه داشته باشید که در ساخت دال ها برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی و پل‌ها از این روش به صورت گسترده استفاده می شود.

 

مزایای بتن پیش تنیده

 

مزایای بتن پیش تنیده

بهتر است بدانید که انواع بتن پیش تنیده از مزایای بسیاری برخوردار است؛ به همین خاطر امروزه از آن به وفور استفاده می شود. بهتر است بدانید که طول اعضای پیش تنیده در مقایسه با اعضای بتن مسلح معمولی طولانی تر می باشد که دهانه طولانی بیشتر باعث می شود تا فضا افزایش پیدا کند. همچنین در نظر داشته باشید که احتمال خوردگی فولاد و خرابی بتن کاهش پیدا می کند؛ چرا که این نوع بتن بدون ترک می باشد.

ماندگاری و طول عمر عضو بتنی نیز بیشتر می شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که اعضای بتن پیش تنیده به خاطر عدم وجود ترک قادر به تحمل تنش ضربه و ارسال خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که بارهای مرده در یک تیر بتنی پیش تنیده به صورت خون سیاه می باشد. در نتیجه وزن بار مرده سازه کاهش پیدا خواهد کرد که باعث می‌شود تا کاهش مصرف مصالح را به همراه داشته باشد.

در نظر داشته باشید که استفاده از میلگرد های پیش تنیده به مقاومت بتن در برابر برش کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که سازه های ساخته شده با بتن پیش تنیده معمولا از هزینه کمتری برخوردار است و در برابر خوردگی نیز بسیار مقاوم می باشد. از بتن پیش تنیده می توان در تمام سازه هایی که تنش ایجاد می کنند؛ استفاده کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبان عزیز می توانید این محصولات را با کیفیت بالا از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش در تماس باشید و به این صورت انتخاب بهتر و مناسب‌تری را با توجه به کاربرد مدنظر خود انتخاب کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن پرکننده

انواع بتن آسفالتی

https://ahanhyper.com//?p=37883

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *