امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن پلیمری چیست؟

از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در فعالیت‌ها و ساخت و سازهای عمرانی بتن می‌باشد. در این مقاله پرسش انواع بتن پلیمری چیست؟  را به صورت کلی پاسخ خواهیم داد.

یکی از انواع بتنی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد بتن‌های پلیمری می‌باشند که شاید نام آن زیاد آشنا نباشد. پلیمر به معنای زنجیره‌ای شیمیایی از مولوکل‌ها است که در شمار زیادی به صورت پیوسته قرار می‌گیرند. خواص شکل پذیری و واکنش پذیری مناسبی دارد.

 مقایسه بتن‌های پلیمری و سیمانی

به صورت کلی این گونه می‌توان بیان داشت که بتن‌های پلیمری در مقایسه با بتن‌های سیمانی از خواص بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل کاربرهای بیشتری نیز دارند. استفاده اختصاصی از بتن‌های پلیمری در سال 1950 به وقوع پیوست. ترکیبات‌های شیمیایی به کار رفته در بتن‌های پلیمری، به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کنند. بهره بردن از پلیمر در ساخت بتن موجب افزایش خواص آن در ساخت و ساز می‌گردد.

 

 مقایسه بتن‌های پلیمری و سیمانی

 

تاریخچه بتن پلیمری

محصولات پلیمری از سال 1990 مورد توجه همگان قرار گرفتند و راه پیشترفت را هموار ساختند. در این سال برای اولین بار بود که ظرفیت استفاده از آهن کمتر از مواد پلیمری بود.  در ساخت سازه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های سازنده و حائز اهمیت بتن می‌باشد. استفاده آسان، هزینه مقرون به صرفه، استحکام بالا، کاهش احتمال‌های یخ زدگی و جلوگیری از تخریب از جمله مزایای و دلایل کاربردهای فراوان بتن در صنعت ساخت و ساز می‌باشد.

انواع بتن پلیمری چیست؟

بتن‌های پلیمری در دو دسته اصلی جامد و غیر جامد تقسیم بندی‌ می‌شوند. هر دوی این بتن‌ها طی یک واکنش شیمیایی و از اتصال تعداد زیادی منومر تشکیل می‌شوند. بتن‌های پلیمری غیر جامد خود به چند دسته باردارشده،بتن‌های پلیمری pc، گوگردی سیمانی و پلیمر_ سیمان تقسیم می‌شوند.

بتن پلیمری جامد:

نام دیگر بتن‌های پلیمری جامد، کامپوزیت‌های پلیمری می‌باشد و برای اولین بار در زمان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است.  ویژگی‌های این بتن به صورت زیر دسته بندی می‌شود.

  • وزن پایین
  • مقاومت بالایی در برابر عوامل گوناگون از خود نشان می‌دهد.
  • در برابر بارهای وارد بر سازه واکنش مناسبی دارد.‌
  • انعطاف پذیری بالا یا همان قابلیت شکل پذیری

 

انواع بتن پلیمری چیست؟

 

کاربردهای بتن پلیمری جامد:

همان طور که مطالعه کردید، بتن پلیمری به دو دسته بتن پلیمری جامد و بتن پلیمری غیر جامد دسته بندی می‌شود. نوع جامد این بتن  کاربردهای فروانی دارد که ساخت آنتن‌های بزرگ، کاربرد در نصب رادارها و سازه‌های مدرن، استفاده در ساختمان‌هایی که در معرض مواد خورنده قرار دارند و ساخت ماهواره‌ها از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌باشد.

از دیگر مزایای بتن پلیمری جامد می‌توان به استفاده در ساختمان‌هایی که از کنترل کیفی بالایی برخوردار هستند اشاره کرد.

بتن پلیمری غیر جامد

انواع بتن پلیمری چیست؟ در این قسمت بخش عمده‌ای از پاسخ این سؤال را خواهیم داد‌. بتن‌های پلیمری غیر جامد از روش پلیمریزاسیون به وجود می‌آید که به معنای اتصال است. زمانی که در یک واکنش شیمیایی منومرها به یکدیگر متصل می‌شوند، شبکه‌های مولوکولی سطحی تشکیل می‌شود. این شبکه‌ها دارای وزن زیادی به نسبت منومر هستند. انواع بتن پلیمری جامد بتن باردارشده، بتن پلیمر _سیمان و بتن‌های پلیمری گوگرد می‌باشد.

بتن باردارشده:  این نوع بتن توسط یک سیستم منومری باردار می‌گردد. یکی از مهم‌ترین انواع بتن‌های پلیمری، بتن باردار شده می‌باشد که آماده واکنش است و در زمان مورد نظر پلیمریزه می‌شود.

بتن‌های پلیمر_ سیمان: به مخلوط آبی بتن تازه، منومر اضافه می‌کنند و بعد آماده پلیمریزه شدن می‌شود.

بتن‌های پلیمیری گوگرد: مخلوطی از بتن‌های گوگردی، بتن‌های پلیمری گوگرد نام دارد.

بتن‌های پلیمری pc  : یکی دیگر از انواع بتن‌های پلیمری، بتن‌های پلیمری pc نام دارد که مواد پرکننده و سنگریزه‌ها در ترکیب منومرهای آن قرار می‌گیرد.  

انواع بتن پلیمری اصلاح شده

 

انواع بتن پلیمری اصلاح شده

 

پرکننده‌ها در ساخت بتن به دو دسته اصلی دانه ریز و دانه درشت تقسیم می‌شوند. این دانه‌ها از نظر وزنی با یکدیگر تفاوت دارند زیرا موادی که به آن اضافه می‌کنند، بایکدیگر متفاوت هستند.  در پرکننده‌های سبک موادی مانند پرلیت، سنگ پا و سنگ‌های رسی به کار رفته است ولی در پرکننده‌های سنگین موادی مانند هماتیت، قطیر، ایلمنیت به کار رفته است. پرکننده‌های سنگین در هر متر مکعب وزنی معادل 640 تا 5200 کیلیوگرم دارند.

از پرکننده‌های نرمی که در بتن‌های پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به دانه‌های ریز شیشه و پلاستیک و سرامیک اشاره کرد. برای کم کردن و کاهش تخلخل بتن، معمولا از دانه بندی ریز استفاده می‌شود.  رنگ‌های دانه‌های معدنی به بتن در مواردی کمک می‌کند و معمولا برای ایجاد رنگ از آن‌ها استفاده می‌شود. استحکام بتن به فیبرهای شیشه‌ای، مواد آلی و فلزی به کار رفته در آن بستگی دارد. پودر‌های فلزی در انواع بتن‌های پلیمری خواص الکتریکی ایجاد می‌کند.

تاثیر بایندرها روی ساخت انواع بتن پلیمری چیست؟  شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیشتر قیمت بتن‌های پلیمری به بایندرها بستگی دارد. ایجاد قطعاتی با دی الکتریک زیاد، خلا مناسب و….

مهم‌ترین نکات در ساخت بتن پلیمری

بهره بردن و استفاده از یک بایندر مناسب، استفاده از افزودنی‌های درست، بهره بردن از موادی که خواص بتن را بهبود ببخشد، نوع و میزان موادی که به عنوان پر کننده به کار میروند همگی در ساخت بتن پلیمری اهمیت دارند.  به صورت کلی بیش از 80 درصد بتن‌های پلیمری از مواد پرکننده معدنی یا آلی تشکیل شده است.  کیفیت یک بتن پلیمری به مقدار قابل توجهی به موارد ذکر شده بستگی دار

سخن آخر:

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، بتن‌های پلیمری تحولی بزرگ در صنعت ساخت و ساز به وجود آوردند. در واقع مواد پلیمری خواصی به بتن می‌افزایند تا کاربرد آن در صنعت و ساختمان سازی افزایش یابد.

در مقایسه بتن‌های پلیمری و سیمانی باید گفت که هزینه تهیه بتن‌های پلیمری بالاتر است اما فراموش نکنید که هزینه آن از سنگ کمتر می‌باشد. در نهایت این گونه می‌توان برداشت کرد که در طولانی مدت بتن پلیمری کاملا صرفه اقتصادی دارد‌.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع بتن ژئوپلیمری

معرفی انواع بتن پلیمری

https://ahanhyper.com//?p=17565

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *