امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن پر مقاومت

یکی از بتن های ویژه در صنعت عمران بتن پرمقاومت می باشد. توجه داشته باشید که این نوع بتن به خاطر مقاومت فشاری بیشتر نسبت به دیگر انواع بتن در پایه پل ها، برج ها و … بیشترین استفاده را به همراه دارد. در ادامه این مطلب تصمیم گرفتیم انواع بتن پر مقاومت را برای شما مخاطبان عزیز مورد بررسی قرار دهیم. جهت آشنایی با این بتن تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بهتر است بدانید که بتن های معمولی دارای مقاومت فشاری حدود ۲۱ تا ۴۰ مگاپاسکال می باشد. اما در برخی مواقع لازم است که از بتن با مقاومت بیشتر استفاده شود؛ در اینجا از بتن پر مقاومت استفاده خواهد شد. در نظر داشته باشید که بتن با مقاومت بالا یا بتن پر مقاومت دارای مقاومت فشاری بیش از ۵۰ مگاپاسکال است. این بتن ها رفتاری ترد داشته؛ به همین خاطر جهت تغییر رفتار این نوع از بتن ها از تردی به شکل پذیر باید نکات و الزامات مربوطه رعایت شود. بهتر است بدانید کشش پذیری لازمه عملکرد مناسب بتن در برابر زلزله می باشد.

 

انواع بتن پر مقاومت

 

آشنایی با انواع بتن پر مقاومت

بهتر است بدانید که در تمامی انواع بتن پر مقاومت معمولاً برای افزایش چسبندگی سیمان از یک سیمان ویژه یا افزودنی استفاده می شود. به این صورت مقاومت فشاری مخلوط بتنی افزایش پیدا خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که بتن های با مقاومت بالا شکستگی معمولا از سنگدانه اتفاق می‌افتد که پیوستگی ملات و سنگدانه توسط افزودنی یا سیمان ویژه افزایش پیدا می‌کند. اما مقاومت اندازه ها به هیچ عنوان قابل افزایش نمی باشد. به همین خاطر جهت ساخت بتن پر مقاومت با اندازه های مناسب و افزودنی یا سیمان ویژه استفاده نمایید. برخی از انواع این بتن به شرح زیر است.

بتن های الیافی مقاوم

از جمله انواع بتن پرمقاومت می توان به بتن های الیافی اشاره کرد. توسط الیاف مقاومت بتن به راحتی قابل افزایش می باشد. در نظر داشته باشید که این الیاف ها می تواند فولادی، شیشه ای و … باشد. به نوعی می توان گفت در این نوع بتن ها توسط استفاده از الیاف می توان بتن با مقاومت بالا تولید کرده و از آن استفاده کرد.

بتن های سبک مقاوم

بهتر است بدانید که سنگدانه ها از جمله مواد اصلی در تعیین میزان سبک بودن بتن می باشد. جهت ساخت بتن سبک مقاوم لازم است که از سنگدانه های سبک و افزودنی های معدنی و شیمیایی برای افزایش مقاومت استفاده نمایید.

بتن خود متراکم مقاوم

از دیگر انواع بتن پر مقاومت می توان به بتن خود متراکم مقاوم اشاره کرد. این نوع بتن به بتن هایی می گویند که در اثر وزن جاری شده و نیازی به قالب زنی ندارند. در نظر داشته باشید که در کاربرد ها و مواد خاصی از آن استفاده می شود.

 

نحوه ساخت بتن پر مقاومت

 

نحوه ساخت بتن پر مقاومت

در ادامه مبحث معرفی انواع بتن پر مقاومت باید ذکر کنیم که انتخاب مصالح مصرفی برای ساخت این بتن باید با دقت بیشتری نسبت به بتن های مقاومت کمتر انجام شود. به همین خاطر برخی از نکات مهم را برای شما عزیزان در ادامه بیان می کنیم.

  • در نظر داشته باشید که مقاومت فشاری سنگدانه ها باید حداقل برابر با مقاومت فشاری خمیر سیمان مصرفی در بتن پرمقاومت باشد. سنگ دانه درشت نباید دارای صفحات ضعیف باشد.
  • جهت بهبود کارایی و همچنین کاهش مقدار خمیر سیمان سنگ دانه ریز باید گرد و جهت بهبود پیدا کردن مقاومت پیوسته بین سنگدانه و خمیر سیمان سنگدانه ها باید درشت زاویه‌دار یا شکسته باشد.
  • ماسه باید دارای دانه های درشت تری باشد. مدل نرمی ماسه بین ۲.۵ تا  2 برای بتن های پرمقاومت بسیار مناسب می باشد. اما در نظر داشته باشید که بهتر است از ماسه با مدل نرمی ۳ و بیشتر در این موارد استفاده نمایید.
  • نکته چهارم این است که تغییرات در خصوصیات سیمان باعث می‌شود تا در مشخصات بتن پر مقاومت تغییرات داشته باشد. پس باید تغییرات در خصوص سیمان محدود شود.
  • هر چند افزایش سیمان باعث افزایش سرعت واکنش هیدراسیون خواهد شد؛ اما سیمان بسیار زیاد چندان جایز نیست چرا که میزان آب مصرفی بیشتر خواهد شد. در مواردی که مقاومت زیاد مورد نیاز باشد؛ پیشنهاد می کنیم از سیمان پرتلند نوع ۳ استفاده کنید.
  • برای کسب دوام و مقاومت فشاری انواع بتن پر مقاومت در محدوده مورد نظر می توانید از افزودنی های معدنی استفاده نمایید.
  • از مواد افزودنی شیمیایی در ساخت بتن با مقاومت بالا همانند بتن های معمولی می توانید استفاده نموده و نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که باید از سازگار بودن سیمان و مواد افزودنی همچون روان کننده ها اطمینان داشته باشید که در اینجا می توانید از آزمایش اسلامپ استفاده نمایید.

 

نحوه ساخت بتن پر مقاومت

 

کاربرد بتن پر مقاومت

در ادامه مبحث انواع بتن پر مقاومت باید ذکر کنیم که بتن با مقاومت بالا دارای کاربردهای متعددی می‌باشد. برخی از این کاربردها می توان به استفاده در بزرگراه ها، استفاده در سازه های بلند همچون برج ها، ساختمان ها و سازه های ساحلی، استفاده در پایه پل ها، استفاده در ساخت جایگاه تماشاگران و استادیوم در سالن ورزشی، استفاده در تولید بتن های پیش ساخته و … اشاره کرد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده در زمینه ارائه انواع محصولات فولادی می باشد. با توجه به اینکه امروزه محصولات فولادی بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز دارند؛ فروشگاه های بسیاری جهت عرضه آن فعالیت دارند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم برای این که از کیفیت و مرغوبیت محصولات اطمینان داشته باشید؛ حتما سعی کنید از فروشگاه معتبری همچون آهن هایپر خریداری کنید.

برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن در سایزهای تیرآهن ۱۲، تیرآهن ۱۴، تیر آهن ۱۶، تیرآهن 18، تیر آهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ و ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد.

مخاطبان عزیز می توانید جهت سفارش تمامی این محصولات فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com اقدام نمایید. در هر مرحله که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست که با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

انواع بتن پرکننده

https://ahanhyper.com//?p=37836

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *