امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن ریزی

بتن پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است که برای استقامت سازه ها از بتن ریزی استفاده می شود. در این مبحث قصد داریم‌ به معرفی انواع بتن ریزی بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

معرفی بتن ریزی

در ابتدا باید با مفهوم بتن ریزی آشنا شوید. به فرایندی که طی آن بتن آماده به وسیله پمپ، جرثقیل و … در محل مورد نظر تخلیه می شود؛ بتن ریزی می گویند. برای استحکام و پایداری ساختمان بتن ریزی انجام شده و در ایمنی سازه بسیار تاثیرگذار است. در زمان انجام بتن ریزی باید دقت بالا داشته باشید تا کیفیت بتن ریزی بالا برود. در صورت بالا رفتن کیفیت بتن ریزی مقاومت ساختمان در برابر زمین لزره و این چنین آسیب ها بالا می رود. بتن ریزی را طبق اصول انجام داده تا کیفیت آن دچار مشکل نشود.

 

بتن ریزی فوندانسیون

 

انواع بتن ریزی

بتن ریزی ساختمان انواع مختلفی دارد که عبارتند از: بتن ریزی با ماله پروانه ای، بتن ریزی با پمپ زمینی و بتن ریزی پمپ هوایی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

بتن ریزی با ماله پروانه ای: یکی از انواع بتن ریزی استفاده از دستگاه های ماله پروانه ای یا ماله برقی است که برای بالا بردن کیفیت کار و آسان شدن انجام کار استفاده می شود‌. همچنین این دستگاه ها باعث کاهش قیمت بتن ریزی می شوند. استفاده از بتن ریزی با ماله پروانه ای نسبت به ماله دستی بافت بتن را قوی تر و متراکم تر می سازد و هزینه آن کمتر است.

بتن ریزی با پمپ زمینی: از رایج ترین نوع بتن ریزی در ایران بتن ریزی با پمپ زمینی است. این بتن ریزی به نیروی کار کمی نیاز دارد و سرعت در بتن ریزی بالا بوده و همچنین بسیار مقرون به صرفه است. در این روش دستگاه پمپاژ بتن در محل پروژه استقرار یافته و سپس به وسیله لوله‌ها یا شیلنگ‌ها به دستگاه پمپاژ بتن به محل قالب‌ها انتقال می‌یابد. این روش برای فضاهای کارگاهی کوچک مناسب است.

بتتن ریزی با پمپ هوایی: یکی دیگر از انواع بتن ریزی با پمپ هوایی است که در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد، سطوح غیر قابل دسترس و ..‌. از بتن ریزی با پمپ هوایی استفاده می شود. این پمپ‌ها بر روی شاسی کامیون‌ها و تریلر‌ها نصب می‌شوند. با استفاده از لوله‌های انتقالی که بر روی بازوهای تاشویی دستگاه نصب شده انتقال بتن در پمپ هوایی انجام می‌شود. این بازوهای مکانیکی به وسیله جک‌های هیدرولیکی باز و بسته می‌شوند.

 

بتن ریزی ستون

 

انواع بتن ریزی ستون

انواع بتن ریزی ستون به دو روش انجام می شود:

روش اول: در ساختمان‌های مسکونی که ارتفاع آن‌ها بیشتر از ۳ متر نیست؛ از روش دو تکه ریختن استفاده می شود. در این روش نیمی از قالب‌ها را گذاشته و نصفی از بتن در آن ریخته و ویبره می‌شود. بعد ادامه قالب را گذاشته و بقیه بتن ریخته می‌شود. البته می‌توان یک دریچه در وسط قالب قرار داد و بتن قسمت پایین را ریخته سپس دریچه را بست.

روش دوم: یکی دیگر از انواع بتن ریزی ستون استفاده از پمپ است. در این روش بتن ستون با استفاده از پمپ ریخته می‌شود. بدین گونه که لوله پمپ را تا ارتفاع حدود یک متری کف ستون پایین برده و بتن ریزی انجام می‌شود. همزمان با انجام بتن ریزی ستون لوله حرکت کرده و بالا می‌آید.

توجه شود که بتن را در همان لحظات اول ویبره کرد و از ویبره کردن بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته پرهیز کنید.

انواع بتن ریزی سقف

مهم ترین نکته ای که در انواع بتن ریزی سقف باید به آن توجه داشت این است که ضخامت کل سقف هم تراز باشد. در غیر این صورت باعث افزایش بار اضافی به سقف می شود. بتن ریزی سقف به دو روش پمپ و یا تاور کرین انجام می شود‌. همواره در حین بتن ریزی ارتفاع تمامی نقاط بتن ریزی شده کنترل شود تا از تغییرات در ضخامت سقف بتن ریزی شده و به وجود آمدن بار مرده اضافی یا کاهش مقاومت بتن و ایجاد سطح یکنواخت در کف سازه جلوگیری شود.

‌در مرحله اجرای تخته ماله دوم روی سطح بتن برای داشتن سطحی یکنواخت و بدون ترک باید از رفت و آمد در سطح بتن جلوگیری شود تا کار آسیب ظاهری نبیند.‌ از دیگر مراحل بسیار مهم انواع بتن ریزی مراحل شروع و پایانی عملیات بتن ریزی است. در مرحله شروع عملیات بتن ریزی باید شرایطی ایجاد شود که لوله‌های پمپاژ بت آماده انتقال بتن شود.

ابتدا با توجه به شرایط محیط مثل درجه حرارت محیط و … طرح اختلاط خاصی از آب و سیمان به وسیله پمپ بتن در داخل لوله‌ها جریان می‌یابد. ولی توجه داشته باشید که این دوغاب سیمان وارد سطح بتن ریزی نشود و به نحوی از محیط عملیات خارج شود. همچنین جلوگیری از وزش باد در محوطه بتن ریزی شده بسیار مهم است چون یک عامل تبخیر غیر طبیعی رطوبت بتن بوده و باعث ایجاد ترک می‌شود.

 

اصول بتن ریزی

 

نکات و اصول بتن ریزی

برای اجرای انواع بتن ریزی مقاوم و مستحکم توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. مخلوط بتن به شدت تحت تأثیر باران قرار دارد و بتن ریزی نباید در هوای بیش از حد گرم و سرد انجام شود. بهترین دما برای بتن ریزی بین ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد.
  2. در بتن ریزی برای متراکم کردن بتن استفاده از ویبراتور حین بتن ریزی ضروری است. فقط زمانی که بتن از نوع خود تراکم باشد نیازی به استفاده از ویبراتور نیست. مرحله ویبره کردن بتن نباید زیاد طول بکشد در صورتی که بیش از حد طول بکشد باعث بالا آمدن دانه های کوچک به سطح و دانه های بزرگ به کف می شود.
  3. برای بتن ریزی از قیف های مخصوصی استفاده شود.
  4. در انواع بتن ریزی بهتر است محل ساخت مخلوط و بتن ریزی نزدیک به هم انتخاب شود.
  5. برای مرطوب نگاه داشتن سطح بتن، می‌ توانید از گونی، حصیر و حتی یخ استفاده کنید. توجه داشته باشید که یخ زیادی باعث زیاد شدن آب ملات و در نتیجه سست شدن آن‌ می شود.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و محصولات فولادی می باشد. برخی از این محصولات عبارتند از: آهن آلات، میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، انواع ورق های فولادی، ورق استیل، ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و … شما مخاطبان گرامی قبل از خرید این محصولات می توانید جهت مشاهده قیمت روز محصولات به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی نیز کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بتن الیافی چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=39138

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *