امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن توانمند

بتن ها مصالح پرکاربردی هستند که در انواع مختلف تولید می شوند. در این مبحث می خواهیم به معرفی بتن توانمند بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها همراه ما باشید

معرفی بتن توانمند

انواع بتن توانمند عملکرد بالایی داشته و کارایی بیشتری نسبت به بتن معمولی دارند. همچنین این بتن می‌تواند خواص خود را در طول عمر سازه حفظ کند. در کارهای اجرایی بتنی با استفاده از این بتن میتوان سرعت بتن ریزی در مکان‌هایی که تراکم میلگرد زیاد است را بالا برد. نکته‌ای که در این بتن ها اهمیت دارد؛ تراکم و نگهداری صحیح آن است.

آشنایی با انواع بتن توانمند

انواع بتن توانمند به شرح زیر است:

بتن با مقاومت زیاد: یکی از انواع بتن توانمند بتن با مقاومت زیاد است. امروزه ساخت بتن براساس تکنولوژی رایج بتن انجام می شود که با مقاومت فشاری زیاد می توان برای طراحی سازه اجرایی از آن استفاده کرد. مقاومت بتن در حد ۱۰۵ مگاپاسکال است که در ساخت بتن هایی با مقاومت زیاد در حد ۱۲۰ مگاپاسکال است. بتن با مقاومت زیاد در ساختمان های بلند رواج دارد. با اضافه کردم مواد ریز و فعال به سیمان مقاومت آن افزایش یافته و به مقاومت فشاری بین ۲۰۰ و ۸۰۰ مگاپاسکال و مقاومت کششی بین ۳۰ و ۱۵۰ مگاپاسکال می رسد.

برای به دست آوردن این مقاومت ها باید در طرح اختلاط داده تغییراتی ایجاد کرد و از مواد و افزودنی های جدیدی استفاده کرد. برای به دست آوردن مقاومت های زیاد باید از سنگدانه های مقاوم استفاده کرده و حداکثر اندازه سنگدانه در مخلوط بتنی را کاهش داد. همچنین می توان از مواد ریز دانه و با اندازه های کمتر از دهم میکرون استفاده کرد و یک مجموعه متراکم و یا تخلخل بسیار کم داشت.

 

انواع بتن توانمند

 

بتن خودتراکم: یکی دیگر از انواع بتن توانمند است که نیاز به لرزاندن نداشته و خود به خود متراکم شده و ساخته می شود و کارایی بالایی دارد. این بتن مقاومت زیاد و دوام بالایی دارد و خطر جدایی سنگدانه ها و خمیر را ندارد. حدود ۵۰ درصد حجم بتن شن و ۴۰ درصد حجم ملات در این بتن استفاده شده است. با استفاده از روش میز روانی میزان نسبت آب به سیمان و مقدار فوق روان کننده مخصوص مصرفی تعیین می گردد.

بتن با سنگدانه بازیافتی: یکی دیگر از انواع بتن توانمند است. امروزه نیاز است برای ساخت و ساز ساختمان های جدید ساختمان های قدیمی تخریب شوند. برای جلوگیری از مسائل زیست محیطی ناشی از تخریب ساختمان و استفاده از مصالح ساختمان های قدیمی در بنای جدید سازه قدیمی را خورد کرده و از آن به عنوان سنگدانه در بتن استفاده می شود.

بتن با نرمی بالا: بتن با نرمی بالا از دیگر مدل های بتن توانمند است. برای تامین نرمی در بتن از الیاف های مختلف استفاده می شود. هدف از کاربرد این الیاف افزایش مقاومت کششی، افزایش طاقت و کنترل گسترش ترک ها است تا قطعه در برابر بارهای وارده تحمل بیشتری داشته باشد.

بتن با الیاف و بدون الیاف: یکی دیگر از انواع بتن توانمند است که در سازه هایی چون روسازی راه ها و فرودگاه ها، بتن پی های عظیم و در پوشش بتنی تونل ها مورد استفاده قرار می گیرد. بتن الیافی با پاشیدن بر جداره باعث ساخت پوشش تونل ها می شود. در بتن الیافی نوع جدید از روش دوغاب روی الیاف برای نرمی در بتن استفاده می شود.

در این روش الیاف ریخته شده و فضای بین آن ها با ملات دوغاب پر می شود. در این بتن حدود ۱۰ درصد الیاف وجود دارد. با استفاده از این مصالح می توان لایه های محافظی بدون ترک و غیرقابل نفوذ ایجاد کرد. مقاومت فشاری این بتن بین ۸۵ الی ۱۱۰ مگاپاسکال است. این قطعات به عنوان لایه های محافظ شده کوچک و در باندهای فرودگاه در برابر ضربات مقاومت و عملکرد خوبی دارد.

بتن ابداعی: بتن ابداعی یکی دیگر از انواع بتن توانمند است. با تغییر در مواد تشکیل دهنده بتن و با روش های جدید می توان قسمتی از خواص نامطلوب بتن را حذف کرد که سبب پیدایش بتن های خاص می شود. برای مثال می توان تغییراتی در ترکیب بتن با مقاومت زیاد ایجاد کرد.

 

خصوصیات انواع بتن توانمند

 

خصوصیات انواع بتن توانمند

انواع بتن توانمند کارایی بالایی داشته و قابلیت این را دارند که خواص خود را در طول عمر سازه حفظ کنند. در تولید این بتن از فناوری خاصی استفاده شده است و در مواردی که نیاز به کنترل دقیق و کیفیت مصالح است؛ استفاده می شود. در تولید این بتن از دود سیلیس استفاده شده و نسبت آب به سیمان آن کم است.

همچنین برای کارایی مناسب این بتن ها در نسبت پایین آب به سیمان از فوق روان کننده استفاده می شود. لازم به ذکر است که سنگدانه های موجود در این بتن مقاوم بوده و هوازده نیستند و تخلخل زیادی نداشته و اندازه کوچک دارند.

کاربرد انواع بتن توانمند

انواع بتن توانمند کاربردهای زیادی دارد از جمله این کاربردها می توان به ساخت پل ها و سدها اشاره کرد. همچنین در سازه های ویژه نیز از این بتن بهره می گیرند. کاربرد دیگر این بتن در ساختمان سازی و ساخت برج ها می باشد‌. همچنین در ساخت اسکله ها نیز از انواع بتن توانمند استفاده می شود. کاربرد دیگر این بتن استفاده در ساخت تونل ها می باشد.

 

کاربرد انواع بتن توانمند

 

مزایای استفاده از انواع بتن توانمند

استفاده از انواع بتن توانمند مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این بتن مقاومت سنگدانه و مقاومت خمیر سیمان بالایی دارد. با استفاده از این بتن امکان ایجاد سطوح یکنواخت و متراکم وجود دارد. قابلیت پمپاژ بالا و قابلیت پرداخت بالا از مزایای دیگر این بتن است. همچنین این بتن نیاز به ویبره مقاطع سطحی ندارد. از ویژگی دیگر این بتن می تواند به کنترل کامل هیدراسیون اشاره کرد.

این بتن قابلیت اجرا در هوای سرد و گرم را دارد. انواع بتن توانمند از مدول الاستیسیته بالا برخوردار بوده و دوام و کارایی بالایی دارد. همچنین این بتن با محیط زیست سازگار بوده و به کاهش آلودگی کمک می کند.

نکات مهم در ساخت انواع بتن توانمند

فاکتورهای مهم در ساخت انواع بتن توانمند شامل موارد زیر می باشد:

در ساخت این بتن باید نسبت آب به سیمان کاهش یابد. به استفاده از حداکثر میزان مصالح سنگی در تولید انواع بتن توانمند توجه شود. همچنین در تولید این بتن از دانه های مناسب استفاده شود. از فاکتورهای مهم دیگر در ساخت انواع بتن، توانمند تراکم مناسب بتن است. از سیمان های مقاوم به حمله سولفات در ساخت بتن استفاده شود‌. همیچنین توجه شود که زمان گیرش بتن توانمند کوتاه بوده و سریع انجام می شود پس باید ساخت و حمل آن به محل مورد نظر به سرعت انجام شود.

 

مزایای استفاده از انواع بتن توانمند

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از مصالح فولادی بسیار گسترش پیدا کرده است. برخی از این محصولات می توان به ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، هاش و … می باشند. شما مخاطبان گرامی برای تهیه این این سیستم ها می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن پرکننده

https://ahanhyper.com//?p=38725

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *