امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع اسکلت فولادی

سازه ای که از فولاد ساخته شده است؛ ویژگی مهمی که دارد انعطاف پذیری آن ها به دلیل استفاده از فولاد نرم می باشد. انواع اسکلت فولادی معمولاً شامل ستون های عمودی و تیرهای افقی می باشند که با پیچ و مهره و یا رول پلاک به هم متصل می شوند. تیرهای فولادی افقی و ستون های عمودی ساختار اصلی ساختمان است و قدرت و استحکام بنای ساختمان را بالا می برد. این ساختار محکم به هرشکلی قالب می گیرد و می توان طرح های خلاقانه و بیشتری را به واسطه آن اجرا کرد.

امروزه استفاده از ساختمان هایی با اسکلت فولادی بسیار زیاد رواج پیدا کرده است؛ چرا که باعث بهره وری بالاتر پروژه می شود و به دلیل استحکام بالا و نیاز به زمان کم کم برای آماده شدن بیشتر مورد استفاده و استقبال قرار می گیرد. این نوع سازه برای ساختمان های ساده و بزرگ مثل انبار، گاراژ، سوله و منازل و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای انواع اسکلت فولادی

انواع اسکلت فولادی امروزه در ساخت و ساز بیشترین کاربرد را دارد. با توجه به اینکه امنیت و ایمن بودن ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر اکثر ساختمان ها با اسکلت فولاد ساخته می شوند. برخی از مزایای اسکلت فولادی عبارتند از:

  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر آتش
  • سرعت عمل بالای ساخت
  • حمل و نقل آسان تر
  • به نسبت اسکلت های بتنی سبک تر
  • مقرون به صرفه و مناسب بودن
  • مقاومت و استحکام بالا
  • ضد حشرات بوده

اجزای اسکلت فولادی

سازه های اسکلت های فولادی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه برخی از اجزاء انواع اسکلت فولادی را بیان خواهیم کرد.

 

اجزای اسکلت فولادی

 

 پایه: پیمانکاران معمولاً کسانی را استخدام می کنند تا هم سطح و هم سطح زیر زمین را بررسی کنند تا بتوانند یک پایه محکم و مقاوم برای حمایت از قاب فولادی تعیین نمایند.

ستون فولادی: پس از پی ریزی نهایی ستون های فولادی قرار می گیرند. نوع ستون های فولادی که استفاده می شود؛ بستگی به ساختمان و بار تحمیلی آن دارد که معمولاً از قبل ساخته شده می باشد. در زمان نصب باید بین ستون و پایه یک اتصال قوی وجود داشته باشد. در انتهای ستون ها از از پایه مربع یا مستطیل شکل برای تقویت اتصال آن به پی استفاده می شود.

تیرآهن: تیرآهن های فولادی معمولا برای ساختمان های چند طبقه استفاده می شود. دامنه این مقطع فولادی بین ۳ تا ۹ متر است. اما برای سازه های بلند تر و گسترده تر می تواند تا ۱۸ متر هم برسد.

سیستم کف: سیستم کف به پشتیبانی از بار عمودی سازه کمک می کند؛ همزمان با نصب تیرها می توان آن را نصب کرد.

مهاربندی و روکش: به انحراف نیروی جانبی کمک کرده همچنین بعضی از بارهای جانبی را از سازه ستون منتقل می کند، برای روکش بسته به نوع ظاهری ساختمان انواع مختلفی وجود دارد.

معمولاً روکش ورق مورد استفاده می باشد؛ چرا که به آسانی قابل نصب بوده و همچنین از داخل سازه محافظت می کند. روکش آجر نیز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

معرفی انواع اسکلت فولادی

بهتر است بدانید انواع اسکلت فولادی می توان به اسکلت فولادی پیچ و مهره ای همچنین اسکلت فولادی جوشی اشاره کرد. هر یک از آن دارای کاربرد و ویژگی های خاص خود می باشد. در ادامه هر یک از آن  را شرح می دهیم.

 

انواع اسکلت فولادی

 

 اسکلت فولادی پیچ و مهره ای

 یکی از انواع اسکلت فولادی؛ اسکلت فولادی پیچ و مهره ای می باشد. در این نوع اسکلت تمام ستون های فولادی در کارگاه یا کارخانه تولید شده و سپس به محل ساخت و ساز فرستاده می شود. برای وصل کردن این نوع اسکلت از پیچ و مهره استفاده می شود. توسط پیچ و مهره ستون ها را به هم متصل کرده و در نهایت اسکلت فولادی اولیه ساختمان درست می شود.

 اسکلت فولادی پیچ و مهره ای بهترین و قابل قبول ترین نوع اسکلت فولادی می باشد. ساختمان سازی با این اسکلت سرعت عمل را بالا می برد؛ چرا که تنها باید ستون های آماده را با پیچ و مهره به هم وصل کرد.

 کاربرد اسکلت فولادی پیچ و مهره‌ای

 این اسکلت فولادی برای ساختمان هایی با متراژ بالا و چندین طبقه کاربرد زیادی دارد. این نوع اسکلت سرعت عمل را بالا می برد و همچنین تحمل بار سنگین را دارد. همچنین به اندازه کافی مستحکم بوده و دلیل دیگر اینکه ایمنی کار در این نوع اسکلت فولادی بیشتر از بقیه است.

مزایای اسکلت فولادی پیچ و مهره‌ای

  • از پیش ساخته شده است است
  • تحت تاثیر نبودن آب و هوا
  • ایمنی بالا
  • عدم ازدحام و شلوغی در محل ساخت و ساز

اسکلت فولادی جوشی

 یکی از انواع اسکلت فولادی؛ اسکلت فولادی جوشی می باشد. در اسکلت فولادی جوشی تمام مراحل کار در محل ساخت و ساز انجام می گیرد. تمامی تیرها و ستون ها در محل ساخت و ساز برش زده شده و همان جا به هم جوش زده می شوند. پیمانکاران در جوش زدن این سازه ها باید از افراد متخصص استفاده کنند؛ چون این کار بسیار حساس بوده و اگر درست انجام نشود باعث می شود تحت تاثیر آب و هوا، حرارت، رطوبت و … جوش ها از هم باز شده و سبب ریزش ساختمان می شود.

 

اسکلت فولادی جوشی

 

اتصالات جوشی انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

  نوع جوش: انواع متفاوتی دارد مثل جوش شیاری، جوش انگشتانه، جوش کام

 حالت جوش: شامل بالاسری، عمودی، افقی، تخت

 نوع اتصال: شامل روی هم، سر به سر، گوشه، سپری، لبه

کاربرد اسکلت فولادی جوشی

 از این نوع اسکلت برای ساختمان هایی  با متراژ پایین تر استفاده می شود. سرعت ساخت آن بالا بوده و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

مزایای اسکلت فولادی جوشی

  • سازگاری قوی با اشکال هندسی
  • اجرای طرح های خلاقانه
  • ساختار ساده
  • نصب سریع

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع اتصالات لوله فولادی

https://ahanhyper.com//?p=31607

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *