امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع استاندارد تیرآهن

همانطور که می دانید تیرآهن از جمله پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول جهت تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی استفاده می‌شود و باعث می‌شود تا در انواع مختلف معمولی و هاش و …  تولید شود. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع استاندارد تیرآهن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تیرآهن از جمله پروفیل های ساختمانی پر کاربرد و پر استفاده بوده که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین خاطر خرید آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این محصولات معمولا به دو صورت معمولی. هاش یا بال پهن در بازار موجود است.

تیرآهن معمولی را با علامت اختصاری I و یا  NP و تیرآهن هاش یا بال پهن نیز با علامت اختصاری  H و یا IPB شناسایی می شود.

 در نظر داشته باشید که تیرآهن نوع اول یعنی معمولی دارای ارتفاع معادل ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر می باشد. این نوع تیرآهن ها در موارد بسیاری همچون ستون ها، خرپاها، پوشش ستون ها و پل های لانه زنبوری و … استفاده می شود. البته در نظر داشته باشید که این مقطع فولادی در پروژه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ادامه انواع استاندارد تیرآهن را شرح می دهیم.

 

استاندارد تیرآهن IPE

 

انواع استاندارد تیرآهن

استاندارد تیرآهن IPE

یکی از انواع استاندارد تیرآهن استاندارد IPE می باشد. محصولاتی که توسط کشورهای اروپایی و ایران تولید می شوند؛ بیشتر از این استاندارد برخوردار می باشند. به گونه ای که می توان گفت واضح ترین مشخصات این تیراهن ها این است که بال های آن در ابتدا و انتها دارای ضخامت کاملا یکنواخت هستند که توسط مهندسان ایرانی طراحی می شوند.

مهندسان ایرانی نقشه ها را براساس این استاندارد طراحی می کنند که باعث شده است تا از محبوبیت خاصی در بین ایرانیان برخوردار شود. در نظر داشته باشید که این نوع تیرآهن جمله انواع تیرآهن های معمولی می باشد که طبق استاندارد اروپا تولید شده و دارای ضخامت بال ثابت می باشد و در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 موارد بسیاری همچون استفاده به عنوان تیر برای پوشش سقف ها، پل های لانه زنبوری، ستون، خرپاها، نعل درگاه و … کاربرد دارد. از کشورهای همسایه لهستان، اسپانیا ،آلمان و کره و … تیرآهن های IPE وارد می شود. همچنین بهتر است بدانید علاوه بر این موارد بیشترین تیرآهن هایی که دارای استاندارد IPE می باشند و در بازار ایران موجود بوده از کشورهایی همچون چین و روسیه وارد می شود که از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار هستند.

استاندارد INP

 یکی دیگر از انواع استاندارد تیرآهن استاندارد INP می باشد. بیشتر محصولات تولیدی کشور چین و روسیه بر اساس این استاندارد تولید و ساخته می شوند. برخی از مشخصات این نوع تیرآهن می توان به نازکی بال ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی بال در انتها می باشد. این محصول به گونه ای است که اگر با دقت به آن توجه کنید متوجه خواهید شد که دارای شیب ملایم در بال ها می باشد.

تیرآهن هایی که در بازار ایران موجود است معمولا از کشورهای دیگر وارد می شوند که از این دو نوع استاندارد IPE و INP برخوردار هستند.

 با این حال توجه داشته باشید که برخی از کشورها سعی می‌کنند تا از هر دو استاندارد نیز بهره مند شود. این دو نوع استاندارد به گونه ای است که مصرف کنندگان در هنگام تشخیص آن با مشکل روبرو می شود و پس از اینکه خریداری کردند؛ متوجه نوع واقعی خواهد شد. مشخصه بارز این نوع تیرآهن ها وجود آرم ESCO می باشد که در یک طرف تیرآهن حک می شود. این آرم به صورت برجسته بوده که در فاصله هر دو متر بر روی تیرآهن تولیدی حک خواهد شد. برای ساخت ستون های اسکلت فلزی این نوع تیرآهن بیشترین کاربرد را دارد.

 

 استاندارد IPB

 

 استاندارد IPB

 استاندارد IPB  از جمله انواع استاندارد تیرآهن می باشد که تیرآهن ها تحت عنوان تیرآهن بال پهن یا عریض شناخته می شوند. توجه داشته باشید که در این نوع تیرآهن ها معمولاً بال ها نسبت به تیرآهن استاندارد IPE بیشتر است. اگر پس از نام تیرآهن از علامت V استفاده شود به آن تیرآهن سنگین می گویند و اما اگر از علامت L استفاده شود؛ به آن تیرآهن سنگین می گویند.

 استاندارد CPE‏ (تیرآهن لانه زنبوری)

استاندارد CPE  از جمله انواع استاندارد تیرآهن می باشد که به آن ها تیرآهن لانه زنبوری می گویند؛ چرا که این محصول در طول خود از فضاهای تو خالی همانند لانه زنبور برخوردار است. این تیرآهن می‌تواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل نماید. زمانی که بر روی تیرآهن کار برش و جوش دادن انجام شود باعث می شود ارتفاع آن افزایش پیدا کند. به عنوان مثال می توان ذکر کرد که اگر ارتفاع پروفیل 18 سانتی متر است پس از برش و جوش دادن به ۲۷ سانتی متر افزایش پیدا خواهد کرد.

مزایای تیرآهن

حال که با انواع تیرآهن آشنا شدید؛ لازم است که مزایای استفاده از این مقاطع فولادی را نیز بدانید. همانطور که ذکر شد مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی از جمله تیرآهن بیشترین کاربرد را دارد. از جمله مزایای استفاده از تیرآهن می توان به اجرا و نصب سریع، امکان اتصال چندین قطعه، امکان توسعه پس از اتمام سازه و اینکه تیر ها به صورت پیش ساخته در کارخانه وجود دارند، کاربرد فراوان در ارتفاع زیاد و … اشاره کرد. این موارد تنها بخشی از مزایای این محصول می باشد.

 

قیمت و خرید تیرآهن

 

قیمت و خرید تیرآهن

همانطور که ذکر شد کارخانه های بسیاری هستند که در زمینه تولید انواع تیرآهن فعالیت دارند. هر یک از این کارخانه ها سعی دارند تا انواع تیرآهن ها را براساس استاندارد های جهانی تولید و عرضه کنند. اما از نظر کیفیت با یکدیگر امکان دارد تفاوت هایی داشته باشند که این باعث می‌شود تا از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت باشد. می توانید جهت استعلام قیمت تیرآهن از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

 همچنین شما عزیزان جهت تهیه و خرید انواع تیرآهن نیز کافیست از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کرده و این محصول را با کیفیت بالا تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که مجموعه آهن هایپر علاوه بر انواع تیرآهن جهت عرضه و انواع محصولات فولادی دیگری همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … نیز فعالیت دارد. این مقاطع از مواد اولیه و متریال با کیفیت توسط برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی ساخته شده که شما با اطمینان خاطر می توانید این محصول را تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه تشخیص تیرآهن فایکو + ۴ روش کلیدی برای تشخیص

نحوه تشخیص انواع تیرآهن + معرفی راهکارهای کلیدی برای تشخیص

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP در چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=26114

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *