امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع اتصال میلگرد

در نظر داشته باشید که برای ایجاد عملکرد کششی در دو میلگرد باید توسط روش های مختلفی میلگرد ها را به یکدیگر اتصال دهید. دقت لازم و همچنین رعایت جزئیات طبق آیین نامه ها و نقشه های طراحی و مشخصات فنی باعث می‌شود تا اتصال میلگردها امکان پذیر شود. همانطور که ذکر شد انواع اتصال میلگرد در روش های مختلفی وجود دارد که از پرکاربردترین آن می توان به اتصال پوششی میلگرد، اتصال مکانیکی میلگرد، اتصال جوشی با قوس الکتریکی، اتصال جوش فورجینگ اشاره کرد.

از بین تمامی این انواع اتصال میلگرد که ذکر شد اتصال پوششی یا همان وصله پوششی میلگرد کاربرد بسیاری دارد. برای میلگرد هایی که دارای قطر ۳۶ میلیمتر پایین هستند؛ می توان از این نوع اتصال استفاده کرد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که استفاده از این نوع اتصال برای میلگردهای مورد استفاده در ساختمان باعث می شود تا مصرف میلگرد افزایش پیدا کند. اتصالات جوشی با توجه به اینکه معایب و ضررهای که دارد؛ امروزه بسیار محدود است. برخی از معایب آن ها می‌توان به صرف هزینه و زمان بالا و همچنین آب و هوای مناسب، نیازمند نیروی کار حرفه‌ای و ماهر و … اشاره کرد. در ادامه انواع اتصال میلگرد را شرح می دهیم.

اتصال پوششی میلگرد

یکی از انواع اتصال میلگرد؛ اتصال پوششی میلگرد می باشد که به آن اورلب نیز می گویند. بهتر است بدانید که به  دو میلگرد که باید در کنار یکدیگر قرار گرفته شوند؛ طول اتصال می گویند. پیوستگی نقش اصلی انتقال نیرو طول میلگرد می باشد. بین فولاد مسلح کننده و بتن باید پیوستگی ایجاد شود که این پیوستگی بر اثر عوامل مختلفی همچون موارد زیر ایجاد خواهد شد.

 

اتصال پوششی میلگرد

 

 مورد اول زمانی که بین فولاد و با چون چسبندگی ایجاد شود. مورد دوم زمانی که بین میلگرد اصطکاک ایجاد می شود. مورد سوم در برخی مواقع امکان دارد در انتهای میلگرد توسط تجهیزات همچون مهره، واشر، قلاب؛ مهار مکانیکی ایجاد کند که باعث می شود بین فولاد و بتن پیوستگی ایجاد شود. مورد چهارم زمانی است که فرورفتگی و برآمدگی های میلگرد در بتن درگیر می شود.

 عوامل پیوستگی در مواردی که ذکر شد درگیری خواهد بود میلگرد های صاف و ساده در موارد بسیار محدود استفاده خواهد شد. زمانی که دو میلگرد در کنار یکدیگر با طول مشخص قرار بگیرند باعث می‌شود تا اتصال پوششی میلگرد انجام شود که بیشترین کاربرد را دارد. اتصال پوششی میلگرد معمولاً انواع مختلفی دارد که می‌توان به اتصال پوشش تماسی و اتصال پوشش غیر تماسی اشاره کرد. هر یک از این نوع اتصالات در موارد و کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصال مکانیکی میلگرد

یکی از انواع اتصال میلگرد؛ اتصال مکانیکی میلگرد می باشد. همانطور که ذکر شد اتصال پوششی از جمله رایج ترین و متداول ترین انواع اتصال می باشد. در صورتی که محدودیت های آیین نامه رعایت شود و شرایط مناسب باشد؛ از اتصال پوششی می توان استفاده کرد. زمانی که امکان استفاده از این اتصال وجود نداشته باشد؛ می توان از اتصال مکانیکی میلگرد استفاده کرد که جایگزین بسیار مناسبی باشد. این نوع اتصال معمولاً در انواع مختلفی می باشد که از جنبه های مختلف الزامات تایید شدن پیکربندی، رویه اجرا و … می‌توانید آن را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که از اتصال مکانیکی استفاده می کنید باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.

  1. مورد اول طبق آیین نامه از میلگرد با قطر بالا نمی توانید از این نوع اتصالات استفاده کنید.
  2. مورد دوم نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که در مواردی که به تعداد زیادی میلگرد نیاز دارید نمی توانید از اتصال پوششی استفاده کنید که در اینجا لازم است که شما از اتصال مکانیکی بهره مند شوید.
  3. مورد سوم توجه داشته باشید که اگر میلگردها طول کافی برای اتصال پوششی نداشته باشند لازم است که شما باید در این موارد حتماً از نوع اتصال مکانیکی بهره مند شوید.

 

 اتصال جوشی با قوس الکتریکی

 

اتصال جوشی با قوس الکتریکی

از دیگر انواع اتصال میلگرد می توان به اتصال جوشی با قدس الکتریکی اشاره کرد. برای اینکه بتوان بر روی میلگرد ها عملیات جوشکاری استفاده کنید؛ باید ابتدا از قبل گرم شود. زمانی که عملیات جوشکاری بر روی قسمت اتصال ها با کیفیت بالا انجام شود باعث می شود تا برای انتقال تنش به خوبی عمل کند. زمان پیش گرم کردن میلگرد بسیار مهم می باشد. این مدت زمان با توجه به درصد نسبی کربن و منگنز ان تعیین می شود.

طبق قوانین آیین نامه گرم کردن میلگرد هایی که نیاز به عملیات جوشکاری دارند با میلگرد با قطر ۱۹ میلیمتر حداقل دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد برای ۲۲ میلیمتر بیشتر باید ۲۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

پس از اینکه عملیات جوشکاری به پایان رسید به صورت طبیعی باید دمای ان کاهش پیدا کند. نکته بسیار مهم این است که به سرعت تحت کاهش دما قرار ندهید. انواع اتصال جوشی با قوس الکتریکی عبارتند از :

  • اتصال جوشی مستقیم
  • اتصال جوشی غیرمستقیم
  • اتصال پوششی جوشکاری شده

هر یک از این نانواع اتصالات کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و شما با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید.

اتصال جوشی فورجینگ

از دیگر از انواع اتصال میلگرد می توان به اتصال جوشی فورجینگ اشاره کرد. این نوع اتصال توسط گاز استیلن و اکسیژن انجام می شود که در آن هر یک از میلگرد ها در دمای تقریباً ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد مورد حرارت قرار می گیرد. توجه داشته باشید که جنس میلگرد از فولاد و اتم هایی همچون کربن و آهن است که این نوع اتم ها دارای چیدمان عادی بوده و در دمای محیط دارای وضعیت پایداری می باشند.

بهتر است بدانید عملیات فورجینگ معمولاً در فاز خمیری و در دمای کمتر از نقطه ذوب انجام خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که بر روی نقطه اتصال انجام شده آزمایش های انجام می‌شود که ساختار کلی مجموعه به صورت یکسان باشد. اگر مدت زمان حرارت دهی طولانی باشد؛ باعث می شود تا در جایی که اتصال انجام می شود ساختار درشت دانه ایجاد شود. اطمینان از سلامت اتصال در اتصال جوشی فورجینگ از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود که می‌توان در این موارد از آزمون سلامت تست مخرب و تست غیر مخرب استفاده کرد.

 

اتصال جوشی فورجینگ

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز انواع اتصال میلگرد را مورد بررسی قرار دادیم. حال شما را با فروشگاه تخصصی آهن هایپر آشنا می کنیم. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد، می باشد. همچنین محصولات دیگری همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … را نیز ارائه می دهد.

 شما بازدید کنندگان عزیز جهت تهیه این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در هر مرحله که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید. در این صورت بدون شک می‌توانید بهترین و کاربردی ترین انتخاب را داشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال میلگرد بستر به ستون

بهترین نوع میلگرد در بازار کدام است؟

https://ahanhyper.com//?p=26112

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *