امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع آزمایشهای بتن

آزمایشهای بتن را می توان به شکل های بسیار متنوعی شرح داده و مورد بررسی قرار داد. کیفیت در بتن می تواند برای هر ساختمان و سازه ای بسیاری از ویژگی ها را به وجود بیاورد. اگر به خوبی از این محصولات در قسمت های مناسب استفاده کنید قطعا بالاترین کیفیت برای شما به وجود خواهد آمد. طبق استاندارد های موجود می توان شاخص های مختلف بتن را به شکل های گوناگون مورد آزمایش قرار داد. این آزمایش ها می تواند برای شما کیفیت سازه را تعیین کرده و به خوبی برای شما بالاترین قابلیت ها را به وجود بیاورد.

هرچه کیفیت در یک سازه بالاتر باشد آزمایشهای بتن راحت تر و با نتایج بهتر ثبت خواهد شد. در نتیجه استفاده از این آزمایش ها افراد می توانند برای سازه های خود راحت تر برخی از قابلیت ها را به وجود بیاورند. در تمامی آیین نامه های اجرای ثبت شده می توان نتایج آزمایش ها را نیز مشاهده کرد. نتایج آزمایش های مختلف می تواند برای دریافت برخی از مجوز ها نیز بسیار تاثیرگذار باشد. انواع آزمایشهای بتن می تواند به شما در زمینه های مختلف و تعیین پارامتر های گوناگون کمک کند.

بتن را به عنوان پر تولید ترین ماده در جهان می شناسند که کاربرد های بسیار زیادی را نیز دارد. برای اینکه از این مصالح و متریال به خوبی استفاده شود باید برخی از آزمایشها را با موفقیت پشت سر بگذارد. برای آزمایش بتن ابتدا باید مقدار اختلاط مصالح مختلف را مشخص کرد. بر اساس این اختلاط می توان به راحتی انواع آزمایش های مورد نیاز را نیز انجام داد. بر اساس نسبت های مصالح موجود نتایج جداگانه ثبت شده و به خوبی کارایی خود را به نمایش می گذارند.

انواع آزمایشهای بتن

 

معرفی انواع آزمایشهای بتن

در دسته بندی های مختلف می توان آزمایشهای بتن را انجام داد. کیفیت در بتن های موجود می تواند برای شما بالاترین ویژگی ها را ایجاد کند. بر اساس نتایج آزمایش ها می توان دسته بندی های بسیار متنوعی را انجام داد. در آزمایشهای بتن شما می توانید به راحتی از روش های مختلف نمونه گیری نیز استفاده کنید. استفاده از این روش ها می تواند در نتایج بسیار تاثیر گذار باشد.

نتایج به دست آمده در شرایط مختلف بسیار متفاوت می باشد. هرچه کیفیت در این محصولات بالاتر باشد می توان راحت تر و سریع تر برخی از اقدامات را در سازه انجام داد. با توجه به تنوع بسیار بالای بتن ها باید آزمایش های مختلف را نیز برای هر نوع بتن به صورت جداگانه ای انجام داد. از مهم ترین آزمایش های انجام شده بر اساس نتایج می توان موارد و نمونه های زیر را نام برد.

  • آزمایش های استاندارد جهت مشخص کردن چگالی سیمان موجود در بتن
  • آزمایش استاندارد برای ایجاد غلظت سیمان در بتن
  • آزمایش استاندارد برای مشخص کردن مقاومت کششی موجود در ملات سیمان
  • آزمایش استاندارد برای مشخص کردن مقاومت خمش در ملات سیمان
  • آزمایش استاندارد جهت مشخص کردن میزان نرمی و سختی سیمان با استفاده از دستگاه های مخصوص
  • آزمایش استاندارد جهت تعیین دانه بندی مصالح سنگی موجود در بتن
  • آزمایش اسلامپ بتن
  • آزمایش عمل آوری بتن
  • آزمایش مشخص کردن اندازه بتن به روش وی بی
  • آزمایش های مربوط به آب انداختن بتن
  • آزمایش های مشخص کردن هوای موجود در بتن
  • نمونه گیری های مختلف ار بتن کار شده و در حال ساخت
  • آزمایش های مقاومت فشاری بتن
  • آزمایش های مورد نیاز برای بتن های کف سازی
  • آزمایش بتن برای مشخص کردن یخ زدگی
  • آزمایش های بتن برای جذب آب

آزمایش التراسونیک

 

آزمایش التراسونیک

در این نوع آزمایش با استفاده از وسایل و تجهیزاتی خاص امواج پالسی را از بتن عبور می دهند. در این آزمایش که به سه روش انجام می شود می توان نتایج بسیار خوبی را دریافت کرد. سرعت عبور امواج پالسی از بتن می تواند بسیاری از پارامتر ها را مشخص کرده و به خوب برای شما کاربردی باشد. استفاده از روش مستقیم در این آزمایش از دیگر روش ها بهتر بوده و نتایج دقیق تری را نیز بیان می کند.

می توان به کمک این آزمایش مقاومت فشاری بتن را بیان کرد. سرعت عبور امواج پالس از اجسام و متریال های مختلف کاملا متفاوت می باشد. این تغییر سرعت به خوبی می تواند نشان دهنده کیفیت بتن و بسیاری از شاخص های دیگر باشد.

بهتر است که این آزمایش ها را در قسمت هایی انجام دهید که آرماتور وجود ندارد. سرعت عبور امواج پالس در فولاد تقریبا دو برابر بتن می باشد. وجود فولاد در بتن می تواند باعث شود تا برخی از شاخص ها تغییر کرده و نتایج دقیقی حاصل نشود. دقت داشته باشید که بتن باید به صورت کامل خشک شده باشد تا این آزمایش نتایج واقعی و دقیقی را بیان کند.

آزمایش چکش اشمیت

اساس این آزمایش بر مبنای برگشت جسم بعد از برخورد می باشد. در بین انواع آزمایشهای بتن این روش بسیار پر کاربرد می باشد. چکش اشمیت دارای یک میله فولادی است که در تماس با سطح و روی بتن قرار گرفته و داخل آن وزنه ای وجود دارد. این وزنه با مقدار انرژی معینی به میله ضربه می زند. بعد از زدن ضربه وزنه باز شده و مقدار برگشت را به صورت دقیق نشان می دهد.

این عدد در حقیقت نشان دهنده فاصله برگشت وزنه بوده و می توان بر اساس آن نتیجه گیری هایی را انجام داد. در این آزمایش به راحتی می توان مقاومت فشاری بتن را اندازه گیری کرده و به خوبی از آن استفاده کرد. سطحی را که در زیر میله قرار می گیرد باید کاملا صاف بوده و به خوبی ضربه را منتقل کند. طبق استاندارد های موجود می توان از روش های مختلف برای ضربه زدن به میله استفاده کرد.

آزمایش چکش اشمیت

 

 جمع بندی

 در یک جمع بندی می توان بیان کرد که آزمایشهای بتن برای نشان دادن شاخص های مختلف مفید بوده و به خوبی می توان از آن ها در حالت های گوناگون استفاده کرد. این آزمایش ها باید در شرایط استاندارد انجام شوند تا نتایج با کمترین خطا به دست بیایند. کیفیت های تعیین شده برای مصالح و متریال های مختلف می تواند به شما در حالت های گوناگون کمک کند.

برای اینکه مجوز های لازم را کسب کنید باید از بهترین متریال های موجود استفاده کنید. آهن هایپر به عنوان یکی از بهترین مجموعه های موجود می باشد که می توانید انواع متریال های به کار رفته در بتن را از آن ها خریداری کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع افزودنی های بتن چیست

افزایش کارایی بتن

https://ahanhyper.com//?p=38288

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *