امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع آبکاری فولاد

آبکاری فولاد یک فرایند تولید می باشد که یک لایه نازک از فلز لایه پوششی روی فلز دیگر قرار می گیرد که جهت جلوگیری از خوردگی و دیگر تاثیرات محیطی می باشد. توجه داشته باشید که با آبکاری فلز و مزایای بسیاری را برای محصولات ساخته شده از فلز مواد دیگر فراهم خواهد کرد. فولاد از جمله پرکاربرد ترین فلزات می باشد که در جهان وجود دارد. اما نقاط ضعف ذاتی آن امکان دارد انواع مشاغل و صنایع را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

 هزینه‌های بالای نگهداری باعث آسیب پذیری در برابر زنگ‌زدگی دشوار می باشد. اما با استفاده از محلول های مناسب با آبکاری فلز می توان معایب را کاهش دهید. توجه داشته باشید که انواع آبکاری فولاد وجود دارد که شما با توجه به محلول مدنظر و در دسترس خود می توانید نوع مناسب به آن را استفاده نمایید.

 

انواع روش های آبکاری فولاد

 

انواع روش های آبکاری فولاد

همانطور که ذکر شد آبکاری فولاد توسط روش ها و انواع آبکاری فولاد انجام خواهد شد. به طور کلی می توان گفت دو روش وجود دارد که جهت آبکاری فلزات استفاده خواهد شد.

به طور کلی دو روش الکتروپلیتینگ و الکترولس جهت آبکاری اجرا خواهد شد. بهتر است بدانید الکتروپلیتینگ نیاز به جریان الکتریکی داشته ولی الکترولس یک فرایند شیمیایی اتوکاتالیستی می باشد.

هر یک از این روش ها را در ادامه شرح می دهیم.

الکتروپلیتینگ

یکی از انواع آبکاری فولاد الکتروپلیتینگ می باشد که معمولاً در طی این فرایند یون های فلزی از طریق محلول از یک الکترود مثبت به یک الکترود منفی انتقال داده خواهد شد. توجه داشته باشید که یک جریان الکتریکی از محلول آبکاری باعث خواهد شد تا قطعه کانکتور توسط فلز موجود در محلول به صورت کامل پوشیده شود. این روش از مزایای بسیاری برخوردار است که می توان به سرعت انجام فرایند، هزینه کم، پایداری انجام فرایند و … اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که این فرایند که مقرون به صرفه و مناسب می باشد؛ جهت بهبود خواص مواد پایه بوده که با استفاده از دو مکانیزم به راحتی می تواند از مواد زیرین محافظت نماید. این دو مکانیزم عبارتند از:

محافظت فدا شونده: بهتر است بدانید که روی و کادمیوم از مواد پایه آن ها را می پوشانند محافظت خواهد کرد. در نتیجه باعث می‌شود تا نسبت به لایه از بین برود.

محافظت مکانیکی: بسیاری از فلزات دارای خواص مکانیکی می باشند که می توان به مس، نیکل، کروم، قلع و … اشاره کرد؛ اما به شرطی که پوشش باقی بماند. توجه داشته باشید که اگر نقصی در لایه آبکاری وجود داشته باشد باعث می شود تا زیر لایه قبل از مواد آبکاری دچار خوردگی شود.

 

آبکاری فولاد

 

الکترولس

یکی دیگر از انواع آبکاری فولاد الکترولس می باش.د بهتر است بدانید در آبکاری الکترولس تولید پوشش از محلول های یون های فلزی می باشد، بدون اینکه از منبع خارجی انرژی الکتریکی استفاده کند. توجه داشته باشید که این روش از مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به یکنواختی پوشش، ماندگاری بیشتر و همچنین عدم نیاز به سطح رسانای الکتریکی و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که این فرآیند توسط سه روش انجام می‌شود که به شرح زیر است.

  1. آبکاری غوطه وری که شامل رسوب فلز در الکترو شیمیایی بر روی سطح فلز می باشد. به عنوان مثال می توان گفت برای این موارد زمانی که فولاد یا آهن در محلول یون های مس اضافه خواهد شد؛ بر روی لایه فولادی مس رسوب خواهد کرد. این روش با توجه به اینکه پوشش های نازک و غیر چسبنده ای تولید می کند کاربرد کمی را به همراه دارد و در معدود مواردی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  2. واکنش کاهش شیمیایی همگن: در ادامه مبحث انواع آبکاری فولاد باید بدانید که در کاهش شیمیایی همگن معمولاً جهت کاهش یون های فلزی رسوب در یک لایه توسط یک معرف شیمیایی الکترون هایی را فراهم خواهد کرد. توسط این روش می توان پوشش های ضخیم تری رسوب داد اما چسبندگی وجود خواهد داشت. همچنین می‌توان گفت این فرایند محلول یون فلز و کاهنده مواد شیمیایی را باید به صورت جداگانه نگه داشته شود؛ در غیر این صورت بلافاصله واکنش نشان می دهد.
  3. رسوب اتوکاتالیستی: با استفاده از عوامل کاهنده شیمیایی معمولاً الکترون ها را جهت آبکاری فراهم خواهند کرد. اما محلول های تصفیه جهت رسوب دادن بر روی سطوح طبیعی کاتالیزوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که در این روش پوشش می تواند تا ضخامت قابل توجهی ساخته شده و بسیار چسبنده می شود.

انواع روش های آبکاری فولاد

 

انواع روش های آبکاری فولاد

همانطور که ذکر شد فولاد برای اینکه در برابر خوردگی مقاوم شود؛ باید توسط لایه ای از عنصر های مختلف پوشش داده شود. همانطور که ذکر شد از روش‌های مختلفی نیز جهت این کار استفاده خواهد شد و برای این کار از عنصر های مختلفی استفاده خواهد شد. برخی از انواع روش های آبکاری فولاد عبارتند از:

  • آبکاری مس
  • آبکاری کروم
  • آبکاری روی
  • آبکاری قلع
  • آبکاری طلا
  • آبکاری نیکل
  • آبکاری نقره
  • و …

هر یک از این انواع آبکاری فولاد در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. تنها در صورتی که نوع مناسب آن را انتخاب کنید؛ می توانید از فولاد در برابر عوامل محیطی و خوردگی و .. محافظت نمائید.

 

نحوه آبکاری فولاد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و تخصصی می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع فولاد و آهن آلات مورد نیاز برای ساخت و ساز فعالیت دارد و این محصولات را با کیفیت بالا عرضه می کند. برخی از تجهیزاتی که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ می توان به همچون انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، تسمه و … اشاره کرد.

 تمامی این محصولات در سایز ها و ابعاد مختلف موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود باید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ سفارش شده و درب منزل تحویل بگیرید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نکاتی که باید در انواع آبکاری فلزات بدانید!

https://ahanhyper.com//?p=31587

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *