امروز : سه‌شنبه 26 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

اسلب یا تختال چیست؛ کاربردها و روش های تولید آن

اسلب یا تختال از فرآورده های فولادی پرکاربرد بوده که از فرآیند ریخته گری پیوسته یا نورد شمش ساخته و پرداخته می شود. سطح مقطع این مدل از مقاطع فولادی، غالبا به شکل مستطیل می باشد. تختال ها به علت برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد و متمایز، کاربرد گسترده و وسیعی دارند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تختال ها متناسب با نحوه استفاده و نوع کاربردی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. لازم به ذکر است که اسلب ها به عنوان ماده اولیه برای تولید و ساخته فرآورده های نورد مانند ورق نورد گرم و کویل کاربرد گسترده و فراوانی دارند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که اسلب یا SLAB، در کشور ما با عنوان تختال شناخته می شود. این مدل از فرآورده های فولادی از جنس فولاد کربن دار طراحی و تولید می شوند. همچنین، در ساختار و بافت این محصول، آلیاژها و عناصری مانند نیکل، منگنز، مس، کروم و آهن یافت می شود.

 

اسلب یا تختال چیست؛ کاربردها و روش های تولید آن

مهم ترین مشخصات اسلب یا تختال چیست؟

فرآیند تولید و ساخت اسلب یا تختال مطابق با اصول استاندارد معتبر جهانی و بین المللی صورت می گیرد. از مهم ترین استانداردهای به کار رفته در تولید این محصول می توان به ASTMA615M، ISO 9001، ISO 14001، GOST ST 5S/SP، S235J2 و DNV، اشاره نمود.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کدها و مختصات استاندارد ساخت اسلب ها، غالبا در بخش انتهایی محصول حک می شوند. علاوه بر این، شکل و فرم ظاهری این محصولات به صورت مستطیل است. اسلب ها در عرض های متنوع 650 الی 2000 میلیمتر تهیه و تولید می شوند. همچنین، طول این محصولات در بازه 4 الی 12 متر و ضخامت آن 200 تا 250 میلیمتر در نظر گرفته می شود.

تختال ها از سطح هموار، صاف و یکدستی برخوردار هستند. در سطوح این محصولات، غالبا هیچگونه اثری از ترک خوردگی و فرو رفتگی دیده نمی شود. به منظور افزایش دوام و استحکام محصول، سطح آن را با ورق های فولاد ضد زنگ پوشش می دهند. این امر ضمن ارتقای کارایی مطلوب تختال، در برابر عوامل محیطی، فرآیندهای شیمیایی و اکسیداسیون، از ساختار و ظاهر محصول محافظت می کند.

روش های تولید تختال

1- تولید در کوره بلند

تولید و ساخت در کوره بلند، از روش های سنتی و رایج برای تولید اسلب یا تختال محسوب می شود. در این روش سنگ آهن در کنار آهن و کک در کوره مواد مذاب قرار گرفته تا ذوب گردد. پس از ذوب شدن، کلیه ناخالصی‌ها موجود بر روی آن جدا و پاکسازی می شود. سپس ماده حاصل شده با افزودن اکسیژن و قرار دادن مواد مذاب در داخل قالب و با استفاده از روش ریخته گیری مداوم، به شکل و فرم مد نظر در می آیند. در ادامه به منظور خنک کردن تختال، آب سرد بر روی آنها پاشیده و سپس محصول نهایی تهیه و آماده می شود.

2- تولید بر اساس روش کوره القایی

از دیگر روش های معمول برای تولید و ساخت اسلب، استفاده از روش کوره القایی می باشد. در این کوره ها غالبا از الکترود و برق استفاده می گردد.

به همین جهت، انجام روش کوره القایی ، از نقطه نظر اقتصادی بسیار پر هزینه می باشد. علاوه بر این، کوره القایی، قابلیت کنترل اکسیژن را ندارد.

این موضوع می توان سبب ایجاد عیب و ایراد در ظاهر محصول شود. در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله کشور ما، معمولا از روش کوره بلند برای ساخت اسلب و فولاد خام استفاده می نمایند.

3- تولید به روش کوره الکتریکی

در این روش تولید اسلب یا تختال، مواد اولیه نظیر آهن قراضه یا فولاد، در کوره های از نوع الکتریکی ذوب می‌شوند. همچنین، برای اعمال این روش آهن در کنار کک و آهک و دیگر افزودنی ها، از بخش بالایی کوره به داخل آن ریخته می شود.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در سالیان اخیر، از آهن اسفنجی، در کنار آهن قراضه در کوره الکتریکی استفاده می گردد. فولاد ذوب شده در واحد ریخته گری به داخل قالب مسی آبگرد وارد شده که در اثر پاشیدن آب خنک، به شمش های فولادی منجمد، تغییر حالت می دهند.

اسلب یا تختال چیست؛ کاربردها و روش های تولید آن

موارد کاربرد و استفاده

تولید و ساخت ورق های فولادی را می توان از مهم ترین موارد کاربرد اسلب یا تختال به حساب آورد. در واقع، اسلب از فرآورده های پیش ساخته فولادی بوده که برای تهیه و ساخت بسیاری از قطعات فولادی، از آن استفاده می شود. اسلب برای ساخت محصولات تخت فولادی نظیر ورق ها و کویل مورد استفاده در حوزه ماشین آلات و تجهیزات سنگین، بسیار کاربرد و استفاده دارند.

کارخانه تولیدکننده، ابعاد و اندازه، ضخامت و نوع و روش تولید، از فاکتورهای تاثیرگذار و موثر بر قیمت تختال یا اسلب محسوب می شوند.

در حال حاضر کارخانه های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان و کارخانه فولاد خوزستان، در سطح کشور به تولید و ساخت تختال یا اسلب فعالیت دارند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع ورق های فولادی

شمش قلع چیست و در چه مواردی قابل استفاده است؟

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر

https://ahanhyper.com//?p=6194

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *