امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی

برای یک ساختمان ممکن است اتفاقات زیادی پیش آید که سلامت آن را به خطر می اندازد. یکی از اتفاقاتی که زیاد رخ می دهد؛ آتش سوزی است که برای پیشگیری از بروز اتفاقات ناگوار باید اسکلت ساختمان را مقاوم کرد. در این مبحث قصد داریم به بررسی استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی بپردازیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدای مبحث استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی باید ذکر شود فولاد هایی که در ساخت ساختمان به کار برده می شوند؛ غیر قابل اشتعال بوده ولی وقتی آتش سوزی زیاد و درجه حرارت بالا باشد، استقامت آن خیلی پایین می آید. این اتفاق می تواند سبب خطرات جانی و مالی جبران‌ناپذیری گردد که توصیه می شود حتما به مقاوم سازی ساختمان توجه شود.

همچنین فولادهایی که کربن بالایی دارند؛ زمانی که در ساختمان سازی استفاده می شوند، حرارت را به طبقات بالا انتقال داده و سبب گسترش آتش سوزی می شوند. برای حفاظت ساختمان در برابر حریق راه های زیادی وجود دارد که با توجه به میزان حفاظت لازمه و نوع سازه می توان مناسب ترین آن را انتخاب کرد. در گذشته از بتن برای حفاظت در مقابل آتش استفاده می کردند؛ چون ضخامت به کار برده در آن و آب درون آن تا حدودی مطلوب است.

استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی

پوشش ضد حریق سازه فولادی

مواد پاشیدنی راهی خوب برای حفاظت سازه در برابر آتش است. این مواد از مواد سیمانی و الیافی است که مواد سیمانی آن اغلب از گچ، پرلیت و موادی دیگر است. همچنین مواد الیافی از نوع آزبست بوده که با توجه به سمی بودن آن استفاده از آن در موارد بسیاری ممنوع است. پوشش ضد حریق با مواد رنگی و ضد آتش انجام می شود که مقاومت سازه را بسیار بالا می برند.‌

این پوشش در حرارت های بالا از قطعه جدا شده و متورم می شود و در اطراف عضو یک ناحیه حفاظت شده ایجاد می کند. یکی دیگر از راه هایی که می توان ساختمان را در برابر آتش محافظت کرد؛ این است که بیرون سازه را با مواد و جریان خنک کننده خنک کرد. لازم به ذکر است که این قطعات خنک کننده باید به صورت قوطی یا نیمرخ لوله ای باشند.

پوشش ضد حریق سازه فولادی

مزایای پوشش ضد حریق

استفاده از پوشش ضد حریق در ساختمان از مزایای زیادی برخوردار است که شامل موارد زیر می شود:

در ادامه مبحث استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی باید ذکر شود حفظ جان و مال افراد ساکن در ساختمان و اموال صاحبان سازه برترین مزیت استفاده از این پوشش ها می باشد. همچنین این پوشش مقاومت ستون ها و تیرها را افزایش داده و پایداری سازه را حفظ می کند.

با استفاده از این پوشش می توان فرو ریختن یک سازه را حدود ۵ ساخت به تاخیر انداخت. این پوشش به آسانی ترمیم شده و بر زیبایی ساختمان تاثیری نمی گذارد. نصب و اجرای این پوشش آسان بوده و بر روی تمام‌ سازه های قدیمی و جدید می توان آن را نصب کرد.

مقررات مقاوم‌ سازی و افزایش استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی

در زیر به مقرراتی که برای مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی باید رعایت کرد را بررسی می کنیم:

  • اسکلت ساختمان فولادی ۴ طبقه مسی در برابر آتش سوزی نیاز به مقاومت ندارد.
  • اسکلت ساختمان فولادی ۵ طبقه مسی به شرط استفاده از سیستم بارنده نیازی به مقاوم سازی ندارد.
  • ساختمان فولادی که دارای ۵ الی ۱۱ طبقه مسی است؛ باید بتواند حفاظت از ساختمان در برابر آتش سوزی را انجام دهد.
  • ساختمان های فولادی که بیشتر از ۱۲ طبقه مسی هستند؛ باید پوشش ضد حریق استفاده کنند.
  • در صورتی که بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر از یک سازه فولادی استفاده می کنند؛ با استفاده از پوشش ضد حریق دو ساعته می توان تا ۷ طبقه آن را در برابر آتش سوزی مقاوم کرد. در صورتی که در ساختمان از سیستم بارنده استفاده می شود تا ۱۲ طبقه آن را می توان حفاظت کرد.
  • در صورتی که بیشتر از ۱۰۰۰ نفر از ساختمان استفاده می کنند و مجهز به سیستم بارنده باشد و برای دو ساعت حفاظت مناسب در برابر آتش داشته باشد تا ۱۲ طبقه ساختمان ایمن است. در صورتی که ساختمان بیش از ۱۲ طبقه دارد باید در آن از حریق سه ساعته استفاده کرد.

نکات اجرای پوشش ضد حریق

در زمان احرای پوشش ضد حریق بر روی سازه فولادی باید به نکات زیر توجه کرد:

در ادامه مبحث استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی باید بدانید که پوشش ضد حریق باید به سطح زیر کار اتصال و چسبیده باشد. ضخامت مناسب این پوشش را حفظ کنید تا از رسیدن دما به سازه جلوگیری شود.‌ این ضخامت بسته به نوع زیر کار، نوع پوشش و میزان مقاومتی که نیاز است متغیر است.

معمولا این ضخامت بین ۱۰ الی ۵۰ میلی متر بوده و با توجه به موارد ذکر شده در مواقعی از یک لایه نازک آن می توان به خوبی بهره گرفت. به یاد داشته باشید که مواردی چون نماهای سنگین می توانند این پوشش را ضعیف کرده و آن را بی اثر کنند. اگر این پوشش به درستی اجرا شود می تواند زمان سوخت یک سازه در چند دقیقه را تا چند ساعت به تاخیر بیاندازد.

مزایای پوشش ضد حریق

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن خایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که در زمینه عرضه و فروش انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. برخی از این محصولات که برای استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی کاربرد دارد؛ می توان به تیرآهن، میلگرد، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی برای سفارش این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

اجرای پوشش ضد حریق

 

بهترین راه برای حفاظت از ساختمان در برابر آتش سوزی چیست؟

مواد پاشیدنی راهی خوب برای محافظت در برابر حریق است که از مواد الیافی و سیمانی می باشد.

مزایای استفاده از پوشش ضد حریق چیست؟

حفظ جان و مال ساکنین، افزایش مقاومت تیر و ستون ها و پایداری سازه، تاخیر در ریختن سازه، ترمیم و نصب آسان، اجرا بر روی تمامی سازه ها

بهترین ضخامت برای پوشش ضد حریق چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

ضخامت پوشش ضد حریق

ضخامت بین ۱۰ الی ۵۰ میلی متر متغیر بوده و با توجه به عواملی چون نوع پوشش، نوع زیر کار و میزان مقاومت لازم تعیین می شود.

 

https://ahanhyper.com//?p=70809

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *