امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی

امروزه با توجه به گسترش جمعیت سرعت ساختمان سازی افزایش یافته است. اسکلت بندی هر ساختمان از اصلی ترین پایه های آن می باشد؛ که این اسکلت در انواع گوناگونی موجود است. در این مبحث می خواهیم استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی را مورد بررسی قرار دهیم. از شما همراهان‌ گرامی دعوت می شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را همراهی نمایید.

اسکلت پیچ و مهره ای از روش های جدید و پر کاربردی است که در تولید سازهای فولادی استفاده می شود. در این اسکلت تمامی مراحل جوشکاری درون کارخانه انجام شده و جز مواقع خاص نیاز به جوشکاری در محل نیست. این سازه طبق استاندارد و با رعایت اصول ساخته می شود که این امر کیفیت آن را بالا برده است. اعضای این اسکلت با اتصالات پیچ و مهره ای به هم وصل شده اند که باعث انتقال نیرو به تمام اعضا می شود. پیچ های استفاده شده در این سازه از جنس مرغوب بوده و اندازه آن مشخص است و برای محکم کردن اتصالات به کار می رود.

در این سازه از متریال های سبک استفاده شده و هدر رفت مصالح در آن بسیار پایین است. به طور کلی می توان گفت کیفیت این اسکلت ها بالا بوده و مقاومت کلی ساختمان را در بر دارد. پیچ و مهره های به کار برده شده در این بنا براساس استاندارد آلمانی DIN و استاندارد آمریکایی ASTM ساخته می شوند. قبلا از این اسکلت تنها در سوله ها، مجتمع های صنعتی و صنایع نفت و گاز استفاده می کردند. اما امروزه در منازل مسکونی، اداری، تجاری نیز این روش استفاده می شود. ناگفته نماند که امروزه استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی بسیار گسترش یافته است.

اسکلت پیچ و مهره ای

مزایای استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی

اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی با توجه به مزایایی که دارد؛ از محبوبیت بالایی در کشور برخوردار است. در ادامه مهم ترین این مزایا را بررسی می کنیم:

این اسکلت به سرعت و به راحتی اجرا می شوند. این اتصالات را می توان در صورت لزوم باز کرده و در بخش های دیگر دوباره از آن استفاده کرد. استفاده از این بنا نیاز به تخصص و مهارت خاصی نداشته و اجرای آن صدای کمی ایجاد می کند. از دیگر مزایای این سازه می توان به نداشتن محدودیت در تعداد اتصالات اشاره کرد. هزینه این سازه کم بوده و درصد اطمینان آن بالا است. استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی با توجه به استحکام بالایی که دارد ایمنی آن بالا است. همچنین این سازه مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد.

انواع سوراخ در اتصالات پیچ و مهره ای

اتصالات پیچ و مهره ای دارای سوراخ های پیش فرض هستند که باعث بالا بردن سرعت کار می شوند. قطر این سوراخ ها باید ۲ میلی متر بیشتر از قطر پیچ باشد. این سوراخ ها شامل سوراخ لوبیایی بلند، استاندارد گرد، لوبیایی کوتاه، بزرگ شده گرد هستند.

انواع سوراخ در اتصالات پیچ و مهره ای

انواع عملکرد اتصالات پیچی در سازه های پیچ و مهره ای

اتصالات پیچی در سازه های پیچ و مهره ای دو نوع اتکایی و اصطکاکی است که در زیر آن را توضیح می دهیم:

عملکرد اتصالات اتکایی

در ادامه مبحث اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی باید ذکر شود یکی از عملکردهای اتصالات پیچی به صورت اتکایی است. در این اتصالات پیچ درون سوراخ صفحات بوده و با مهره بسته می شود. بدون هیچ نیروی پیش تنیدگی در پیچ می توان این اتصال را اجرا کرد و فقط نیاز به نیروی کارگر دارد. بهتر است از این اتصال برای بارگذاری ثقلی استفاده شود؛ و در طرح های لرزه ای از آن استفاده نکنید.

عملکرد اتصال اصطکاکی

عملکرد اتصال اصطکاکی

در این نوع اتصال برای محکم کردن از مهره و واشر استفاده می شود که توجه کنید از واشر فنری استفاده نکنید. در مرحله اولیه سفت کردن پیچ نیروی پیش تنیدگی در پیچ ایجاد می شود. بدین صورت وقتی اتصالات تحت کشش قرار می گیرند؛ میان صفحات اتصال بار اعمال شود و اصطکاک به وجود می آید که سبب عدم لقی اتصال می شود. از این اتصال در طراحی قاب های دو گانه، بادبندی، وصله ی ستون باربر جانبی در قاب های ساده استفاده می شود. پیچ هایی که در این روش استفاده می شوند؛ دارای سرپیچ های بزرگتری هستند و حتما به این مورد توجه کنید.

نکات مهم در اسکلت های پیچ و مهره ای

در استفاده از اسکلت های پیچ و مهره ای در ساختمان سازی باید به نکات زیر توجه کرد:

بهتر است بدانید اتصالات بین این سازه بسیار مهم است چون باعث یکپارچگی آن می شود. نکته دیگری که مهم است توجه به نقاط اتصالی ضعیف است. این نقاط ممکن است ساختمان را نابود کنند پس حتما آن را تقویت کنید. برای اتصال می توان از پیچ های معمولی و پر مقاومت در کنار هم استفاده کرد. هر کدام از این اتصالات مقاومت متفاوتی را ایجاد می کنند.

اتصالات پیچ و مهره ای

معرفی مجموعه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از سازه های فولادی بسیار گسترش پیدا کرده است. به گونه ای که بدون محصولات فولادی هیچ ساخت و سازی امکان پذیر نیست. میلگرد، پروفیل، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی و … از جمله محصولات فولادی پرکاربرد در ساخت و ساز می باشند. در هر قسمت از ساختمان ابعاد و اندازه خاصی از این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

شما خریداران عزیز از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی مقاطع فولادی مورد نیاز را تهیه و خریداری نمائید. برای انتخاب بهتر با توجه به کاربرد مدنظر می توانید ب کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مزایای استفاده از اسکلت پیچ و مهره ای در ساختمان سازی را بیان کنید؟

سرعت بالای اجرا، به راحتی باز شده و در بخش دیگری اجرا می شود، عدم محدودیت در اتصالات، استحکام بالا، ایمنی زیاد

قطر سوراخ در اتصالات پیچ و مهره ای چقدر است؟

باید ۲ میلی متر از قطر پیچ بیشتر باشد.

انواع عملکرد اتصالات پیچی در سازه های پیچو مهره ای را ذکر کنید؟

عملکرد اتصالات پیچی

عملکرد اتصالات اتکایی و اصطکاکی

 

https://ahanhyper.com//?p=70801

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *